קוראים לה תחנת ראש העין, אבל הנהנית תהיה מועצת דרום השרון

תחנת הרכבת מצפון לראש העין תפגע בפיתוח העיר ותגרום להגברת הפרבור

מן המפורסמות שאינן דורשות הוכחה היא, שבעת משבר כלכלי ראוי להשקיע בתשתיות. גם אם ישנן תשתיות שנויות במחלוקת בין הגופים "המפתחים" לבין הגופים "הירוקים", פיתוח התשתית המסילתית איננה אחת מהן. כך בלעו הגופים הירוקים את הגלולה המרה של מסילה לכרמיאל העוברת על שמורת שפך הנעמן, את שידרוג המסילה לירושלים לאורך נחל השורק ואת בניית תחנת הרכבת הקימת של ראש-העין בסמוך למעינות הירקון. אפילו בעיני האוצר, פריצת מסגרת התקציב לשם פיתוח תשתיות היא כלי לגיטימי, שכן בחלוף המשבר יקטוף המשק את הפירות.

פיתוח קו רכבת מעגלי חדש, מתל-אביב דרך ראש-העין לכפר-סבא וחזרה לתל-אביב, עומד ככל הנראה להניב פירות יפים למועצה האזורית דרום השרון, אך פירות באושים מאוד למדינת ישראל בכלל ולראש העין בפרט. בישיבתה האחרונה אישרה הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים בניית תחנת רכבת בראש העין. האישור הוא אחיזת עיניים כפולה שמאחוריה, לא ברור, רשעות או איוולת.

אחיזת העיניים הראשונה היא, שתחנת הרכבת שאושרה בולקחש"פ נמצאת בהליכי בנייה מתקדמים. מזמן התרגלנו לאישור בדיעבד של שימושים חורגים בישובים חקלאיים, שימוש שהפך מזמני לקבוע בעזרת "כוחות השוק". כנראה שיש להתרגל עתה גם לאישורים בדיעבד לפעולות של רשויות המדינה, במיוחד העשירות שבהן, כמו רשות הרכבות וחברת החשמל.

אחיזת העיניים השנייה, והגרועה יותר, היא שמה של התחנה. אין דבר לגיטימי יותר מאשר תחנת רכבת בראש-העין. מעיירה חלשה בקו התפר, הפכה תוך פחות מעשור לעיר מתוכננת תכנון ראוי בעיני הכל, ואמורה לאכלס בעתיד הנראה לעין 100 אלף תושבים. סמוך לכביש חוצה ישראל ולכביש הרוחב מספר 5, הוקצו לעיר החדשה שטחי תעסוקה נרחבים שישרתו את תושביה, את כפר קאסם הסמוכה, וכשיבוא המשיח - גם את תושבי הישות שמעבר לקו הירוק.

תחנת הרכבת החדשה לא נמצאת בראש-העין. היא ממוקמת מעבר לסמבטיון, ממערב לכביש חוצה ישראל ומצפון לכביש חוצה שומרון, פחות מקילומטר מאזור התעסוקה המודרני של העיר, אבל מעבר למחלף קסם, המחלף הגדול ביותר במזרח התיכון. התחנה לא תשרת את תושבי העיר ולא את העובדים בה.

לעומת זאת, התחנה תשרת היטב את שאיפות הפרבור של המועצה האזורית דרום השרון, מועצה שאיננה מסתירה את כוונותיה לבנות בצמוד לתחנה אזור תעסוקה של עשרות אלפי מ"ר. אין ספק כי האזור יהיה אטרקטיבי ביותר. במרחק הליכה מתחנת רכבת ישירה לתל-אביב, בתחומי מועצה אזורית שיכולה לקחת ארנונה נמוכה יותר מעיר שצריכה לתמוך בעשרות אלפי תושבים, בסמוך לכבישי האורך והרוחב הראשיים במדינה.

הנפגעת העיקרית מהתוכנית תהיה העיר ראש-העין. אזור התעסוקה שלה יהפוך לנחות מול אזור התעשיה שליד הרכבת, תושביה יזדקקו לתחבורה בינעירונית כדי להגיע לתחנת הרכבת, ומדינת ישראל שהשקיעה רבות בפיתוח העיר ואזור התעסוקה תאפשר שוב לכרישי ההפשרות לטרוף הכל.

הכספים המוזרמים לרכבת ישראל כדי להסיק את מנועיו של "קטר התשתיות", שאמור להזיז את רכבת המשק התקועה, עלולים להסיע אותה בדיוק לכיוון ההפוך.

הכותב הוא גיאוגרף ומתכנן סביבתי.