מחר (ב') אמורה הולקחש"פ (הוועדה לקרקע חקלאית ושטחים פתוחים) להכריע בתוכנית להרחבת כביש מספר 1 בקטע שבין שורש לשער הגיא.
הרחבת הכביש עוררה מחלוקת קשה בין מע"ץ למשרד לאיכות הסביבה. התוכנית הפכה להיות תוכנית טלאים של ארבעה קטעי כביש באורכים קטנים - מחצי ק"מ ועד כק"מ - כשלגבי כל קטע יש עמדה תכנונית שונה.
הקטע הראשון, ממחלף שער הגיא ועד לחיבור עם כביש 38 - באורך של כחצי ק"מ - לא יוגש לאישור. במע"ץ הבינו, כי מדובר בקטע קשה טופוגרפית שאינו פתיר. הקטע השני, באורך של ק"מ, יוגש לוועדה בהמלצת מתכננת המחוז, בינת שוורץ. לעומת זאת, הקטע שאחריו, לכיוון שורש - באורך של 1.5 ק"מ - יוגש לאישור הולקחש"פ על אף התנגדותה של שוורץ. לגבי הקטע הרביעי, כק"מ לפני מחלף שורש, הוחלט, כי יש להגיש תוכנית מסודרת.
התוכנית המקורית של מע"ץ היתה להוסיף נתיב שלישי בקטע שבין שער הגיא לשורש - קטע כביש באורך 4.5 ק"מ. הצורך בפיצול התוכנית לקטעים נוצר בעקבות דיונים מקצועיים בלשכת התכנון, בהם התגלה, כי בחלק מהתוואי תיאלץ מע"ץ להקים קירות בגובה של לפחות 20 מטרים כדי לא לסטות מרוחב הכביש המאושר.
מתכנן המחוז מהמשרד לאיכות הסביבה, שוני גולדברג, אמר ל"גלובס": "המצב התכנוני של כל הכביש מראה את האיוולת בחוסר התכנון והאונס התכנוני תחת מגבלת 'זכויות' הדרך של מע"ץ. מע"ץ מנסה בכל דרך להימנע מהגשת תוכנית, ומנסה להעלות כלים על הקרקע כדי ליצור עובדות בשטח. אין סיכוי שהולקחש"פ תאשר תוכנית כזו, אלא אם כן היא תיתן ידה לאבסורד תכנוני".
מהנדס מחוז ירושלים במע"ץ, אלכס שגיא: "כל קטע שיאושר יקדם את המטרות של מע"ץ, כיוון שמדובר בקטע כביש מאוד מסוכן בטיחותית. במקביל לעבודות בקטעים שיאושרו נפעל במהירות להגשת תוכניות לקטעים האחרים בוועדה לתשתיות לאומיות".
שוורץ, שתמכה בתחילה בקידום התוכנית, תציג בפני הועדה עמדה שונה: חלק מהתוואי היא תמליץ לאשר, ולחלק אחר תתנגד. שוורץ, שמכהנת גם כמתכננת הוועדה לתשתיות לאומיות אמרה ל"גלובס", כי "ועדת התשתיות במהותה לא תדון בתוכניות קטנות. אם מע"ץ רוצה להכניס את התוכנית למסלול בוועדה, עליה להכין תוכנית כללית לכל התוכנית בתוואי הכביש".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.