הטרור הפלשתיני הגיע לגליל: המטען התפוצץ באוטובוס בדרכו מחיפה לצפת

9 הרוגים ו-47 פצועים בפיגוע באוטובוס אגד בקו 361; 17 מהפצועים פונו במצב קשה; קושי בזיהוי חלק מהנפגעים; לא ברור אם מדובר במחבל מתאבד

תשעה בני אדם נהרגו היום (א') ו-47 נפצעו בפיגוע תופת באוטובוס אגד באיזור צומת מירון שליד צפת, סמוך לקבר רבי שמעון בר יוחאי. חלק מהפצועים פונו לבתי החולים במצב קשה ובינוני, כאשר הם סובלים בעיקר מכוויות בעקבות השריפה שפרצה באוטובוס לאחר הפיגוע. מפכ"ל המשטרה, שלמה אהרונישקי, הודה זמן קצר לאחר הפיגוע שלא ניתן למנוע ממחבל לצאת משטחי יהודה ושומרון ולהגיע לכל נקודה ברחבי הארץ. אירגון החמאס מיהר לקחת אחריות על הפיגוע.

הפיגוע אירע בסביבות השעה 08:45 בבוקר בכביש 866: אוטובוס אגד בקו 361 יצא בשעה 07:15 מהתחנה המרכזית "מרכזית המפרץ" שבקריות ועשה את דרכו לצפת. האוטובוס היה עמוס בנוסעים ובהם חיילים רבים שעשו את הדרך לבסיסי צה"ל בצפון.

לפי שעה לא ברור כיצד אירע הפיצוץ. המשטרה מעריכה כי מחבל מתאבד שעלה לאוטובוס פוצץ את עצמו במרכזו וגרם לאוטובוס נזק רב מאוד. עם זאת, בניגוד לפיגועים קודמים לא נמצאו בזירה עדויות ברורות לכך שאכן היה מחבל מתאבד בין ההרוגים. אפשרות נוספת היא שמחבל או מחבלת שעלו על האוטובוס באחת התחנות הטמינו בו את המטען והספיקו להימלט. במשטרה בודקים את האפשרות שהמחבל עלה באחד הכפרים הערביים שבהם עצר האוטובוס ובהם רמה ומג'דל כרום. במשטרה גם בודקים מידע על שתי צעירות שירדו מהאוטובוס זמן קצר לפני הפיגוע ומיהרו להימלט מהאיזור.

כוחות מד"א והמשטרה דיווחו בסה"כ על 47 מנוסעי האוטובוס שנפצעו באירוע, למעט ההרוגים. שניים מההרוגים נפטרו בדרכם לבית החולים. 17 נפצעו באורח קשה, והשאר באורח קל עד בינוני. נהג האוטובוס נפגע באורח קל. בשל המיקום המרוחק של הפיגוע היה קושי בחילוץ הנפגעים. כוחות החילוץ הגיעו לאחר כ-12 דקות, עקב הנסיעה הקשה בכביש הצר והמפותל מצפת לצומת מירון. הפצועים פונו באמבולנסים ובמסוקי צה"ל לבתי החולים באיזור הצפון.

מבדיקת חבלני המשטרה עולה, כי מטען החבלה שפוצץ באוטובוס היה גדול יחסית וכלל רסס רב. הפיצוץ גרם לשריפה והרס באוטובוס, דבר שהיקשה על פינוי וזיהוי חלק מהנפגעים.

עדי ראיה מסרו זמן קצר לאחר הפיגוע כי הבחינו בשתי נוסעות שירדו מהאוטובוס בנסיבות מחשידות באחת התחנות לפני שאירע הפיצוץ. מפקד מחוז הצפון במשטרה ניצב יעקב בורובסקי התייחס לאפשרות ואמר: "אנחנו מנסים להתחקות אחריהן, העדויות האלה הגיעו גם אלינו. נבדוק כל עדות כזאת, נלמד מי עלה מתי ירד ומה היתה סיבת הירידה. לקשור בין הירידה לבין הפיגוע זה מוקדם מדי. לא הייתי לוקח דווקא את העדות הזאת והופך אותה לציר המרכזי".

באשר לאבטחת האוטובוסים באיזור הצפון, אמר בורובסקי, כי על האוטובוס שנפגע היו "אנשי כוחות הביטחון בהיקף שהגדרת המילה מאובטח היא ראויה, להגיד שכל אדם נבדק פיזית לפני שעלה אני לא בטוח. אני מעריך שתחנת מרכזית המפרץ, המקום המרכזי שממנו אוטובוסים יוצאים, מאובטח בצורה גבוהה מאוד וכן הצירים עצמם באופן יחסי".

בורובסקי חזר ואמר, כי המשטרה מתמודדת עם ריבוי התרעות כלליות, אך לא התרעה ממוקדת על הפיגוע שארע בצומת מירון. "התרעות כלליות קיימות. אמרתי גם בעבר שאנחנו לא צריכים לחכות להתרעה הספציפית כדי להיערך ויותר מפעם אחת אמרתי שאין אזורים חסינים, ואותם אזורים שעדיין לא סבלו מפיגוע הם אזורים שמבחינתנו הם מועדפים, ולכן לא צריך לחכות להתרעה". באשר לאפשרות כי המחבל עלה באחד הכפרים הערביים בהם עובר האוטובוס, אמר בורובסקי: "כיוון שאנחנו לא יודעים היכן עלה המפגע נבדקת גם האפשרות שהוא עלה באחד הכפרים הערביים".

מפכ"ל המשטרה, שלמה אהרונישקי, שהגיע לזירת הפיגוע, אמר כי: "צריך לקחת בחשבון שבמציאות הזאת כל הארץ היא חזית ואין אזורים פחות פגיעים ויותר פגיעים למרות שבמבחן הסטטיסטיקה יש מקומות שהיו בהם יותר פיגועים. לכן אנחנו בהיערכות מוגברת בכל מחוזות משטרת ישראל. המשמעות של הפיגוע במירון היא שצריך לקחת בחשבון ולהניח כהנחת עבודה שכל איזור וכל אתר יכול להיות יעד לפיגוע".

אהרונישקי התייחס לקלות הרבה בה חודרים מחבלים לשטחי הקו הירוק, ואמר כי "עדיין מדינת ישראל היא איזור יחסית קטן שהמרחק גם לכאן מקו התפר הוא לא מרחק נסיעה גדול מדי, הוא לא מצריך יותר מידי לוגיסטיקות כדי להגיע גם לכאן". הוא קרא להאיץ את עבודות הקמת גדר ההפרדה לאורך קו התפר.