השמאים: חוזה עיריית ת"א מקפח ומגביל מדי - ננקוט צעדים משפטיים

העירייה: החוזה עולה בקנה אחד עם הימנעות מניגוד עניינים * המינהל שוקל להחמיר את החוזים

לשכת שמאי המקרקעין מתכוונת לנקוט צעדים משפטיים, באמצעות עו"ד מאיר מזרחי, במטרה לשנות את חוזה ההתקשרות של עיריית ת"א עם שמאים, בטענה שהחוזה פוגע בחופש העיסוק והמגבלות בו הן גורפות מדי.

חלק מהשמאים סירבו לחתום על החוזה, ובכך ויתרו על עבודות בעיריית ת"א, בעיקר בתחום של שומות היטלי השבחה. בעיריות השונות אין מדיניות אחידה לגבי מגבלות על שמאים.

הסעיפים העיקריים השנויים במחלוקת בחוזה בת"א הם: "חל איסור על השמאי לבצע עבודות שמאות כלשהן, מלבד העבודות הקשורות לחוזה זה, לגורמים אחרים כלשהם, ללא אישור בכתב ומראש מאת המהנדס או המנהל"; "השמאי מתחייב בזאת, שלא לבצע עבודות כנגד העירייה בתקופת חוזה זה...".

עיריית ת"א מסרה, כי בנוסח סעיפי המגבלה הוכנסו רק שינויים קלים לעומת החוזה הקודם, ו"תכלית הסעיף כולו - על השמאי המועסק על-ידי העירייה לא לבצע כל עבודה בתחום העיר תל-אביב בטרם התקבל אישור מאת מהנדס העיר, כי אין בעבודה המבוקשת משום ניגוד עניינים.

פרשנות זו הינה פרשנות הגיונית שאין בה פגיעה בחופש העיסוק של השמאים מעבר לנדרש, והיא עולה בקנה אחד עם חובתו של כל שמאי להימנע מניגוד עניינים בעת שהוא מועסק ע"י העירייה".

ל"גלובס" נודע, כי ראש מדור היטל השבחה בעירייה, אריה קמיל, לא ראה צורך בהחמרת איסורים על שמאים, בנימוק שהוא מקבל את מקצועיותם של השמאים כשהם פועלים מטעמו ונגדו, אולם המחלקה המשפטית בעירייה החליטה לחזק את המגבלות, בנימוק של חשש לניגוד עניינים.

נימוק נוסף הוא, ששמאי המועסק מטעם העירייה נגיש יותר למידע המצוי במאגרי העירייה. יצוין, ששמאי אשר בחר לייצג רק את העירייה או רק לקוחות נגד העירייה, אינו מנוע מלשמש כשמאי מכריע במחלוקות בין העירייה לנישומים.

לשכת השמאים מנהלת מגעים עם העירייה במגמה להוציא את הסעיפים הללו מהחוזה, בנימוק שמדובר במגבלות גורפות מדי, אשר אינן קיימות במקצועות אחרים, כמו למשל אצל עורכי דין.

עדי צביקל, יו"ר לשכת השמאים, אמר: "זהו חוזה מקפח המנוגד לחופש העיסוק. אני אישית לא חתמתי עליו. לשכת השמאים קיבלה החלטה לבחון טיפול משפטי בנושא. בעניין הטענה לניגוד עניינים ונגישות למידע, אנחנו פועלים באופן מקצועי ולגופו של עניין, ויש פסקי דין לפיהם לרשות שלטונית אין מה להסתיר, ולכן אין זה משנה בשם מי השמאי פועל".

יצוין, כי גם במחלקה המשפטית של מינהל מקרקעי ישראל, בראשות עו"ד רחל זכאי, שוקלים להחמיר את כללי ניגוד העניינים.

המגבלה בחוזים הקיימים היא, ששמאי המועסק על-ידי מחוז מסוים של המינהל אינו יכול לייצג לקוח נגד המחוז (שמאים המועסקים אדהוק על ידי ההנהלה הראשית משוחררים ממגבלות). במינהל נשקלת אפשרות למנוע משמאי המועסק על ידי מחוז לייצג לקוח מול כל גוף אחר במינהל.