מסתמנת החלטה ממשלתית, לפיה הקטע המרכזי בפרויקט הולכת הגז הטבעי יהיה ברובו
צינור ימי, ולא יבשתי - כפי שתוכנן תחילה. כך נודע ל"גלובס". זאת, לאחר שמשרד
ראש הממשלה החליט לתמוך בעמדת משרד התשתיות להעדפת התוואי הימי המתוכנן.
משרד האוצר מתנגד בשלב זה להעדפת התוואי הימי, בטענה שהדבר יחזק את המונופול
של חברת החשמל.
על-פי התוכנית המתגבשת, יהיה צינור ימי שיוביל את הגז ממתקני הקבלה של הגז
באשדוד ובאשקלון (הנקודות בים אליהן יביאו ספקי הגז את הגז). משם יעבור התוואי
הימי לתחנות הכוח החופיות של חברת החשמל, שיעברו הסבה לגז - באשדוד, ברידינג
ובחיפה.
לדברי גורמים במשרד התשתיות, יאפשר הדבר את קיצור ההליכים הבירוקרטיים, שכן
לא יידרשו הפקעות קרקע רבות מדי ביבשה.
במקביל, מתכוון משרד התשתיות לדאוג גם לחלוקת הגז לצרכנים אחרים ולתחנות הכוח
היבשתיות של חברת החשמל באמצעות צנרות יבשתיות.
הכוונה היא לדאוג להגעת הגז גם לאיזור הדרום, שם מרוכזים צרכנים פוטנציאליים
משמעותיים, כגון מפעלי כי"ל ותחנות הכוח הפרטיות, שתקים קבוצת אחים עופר.
כמו כן, תהיה חלוקת גז באמצעות צנרות יבשתיות גם באיזור המרכז, השרון ואיזור
הצפון.
לדברי גורמים במשרד האוצר, יגרום התוואי הימי למצב שחברת החשמל תשלוט בפועל
על ההולכה, גם אם יופקד הפרויקט בידי גורם אחר, ובכך יהיה מעמדה בתחום הגז
חזק מדי, משום שהיא תשלוט גם בצריכה וגם בהולכה.
גורמים באוצר מעריכים, כי עלות התוואי הימי תהיה גם יקרה יותר, והתוואי בין
שלוש התחנות החופיות של חברת החשמל יעלה כ-150 מיליון דולר. כל הפרויקט, כולל
הקטעים היבשתיים, הוערך עד לאחרונה בכ-250 מיליון דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.