גז טבעי מצרי: לא מחכים לישראל, שהיא הכי משתלמת

מלבד צינור תת-ימי מסיני לירדן, המצרים נערכים לייצוא לצרפת וספרד

למרות העיכוב בפרויקט הנחת התשתית להובלת גז טבעי מצרי לישראל, נראה כי מצרים אינה מחכה ליוזמה הישראלית, וממשיכה לפתח בקצב מואץ את תשתית שיווק הגז הטבעי שלה לכל העולם.

שר הדלק והאנרגיה המצרי, סאמח פהמי, הצהיר בסוף השבוע שעבר, כי 12 מדינות ביקשו עד כה לייבא גז טבעי מצרי, והיקף הבקשות הללו מגיע לכ-60 מיליארד מ"ק בשנה. לפי ההערכות, למצרים עתודות גז טבעי מוכחות של כ-1,500 מיליארד מ"ק, ועתודות משוערות של עוד כ-3,000 מיליארד מ"ק.

בסוף חודש אוגוסט פורסם הזוכה במכרז להקמת צינור הולכת גז טבעי מצרי מחופי עקבה לצפון ממלכת ירדן. מדובר בחלק מפרויקט במסגרתו מועבר גז מצרי מאל עריש אל חופי ים סוף, ומשם בצינור תת מימי העוקף את ישראל אל עקבה. הזוכה בהנחת הצינור בירדן הוא הקונסורציום המצרי EPEG. השאיפה בעתיד היא להאריך את הצינור כך שיספק גז גם לסוריה ולבנון.

להערכת ד"ר עמית מור, מומחה למשק האנרגיה ומנכ"ל חברת אקו אנרג'י, בתוך מספר שנים תחל מצרים לייצא לירדן גז בכמות שתגיע בהדרגה לכמיליארד מ"ק בשנה.

במקביל מוקמים במצרים פרויקטים לייצוא גז טבעי לצרפת וספרד, לאחר ניזולו ובאמצעות העברתו במכליות מיוחדות. השר המצרי העריך, כי בתוך 24 חודשים יתחיל ייצוא הגז הטבעי המצרי לאירופה, בכמות שתגיע בהדרגה לכ-5 מיליארד מ"ק בשנה. "להערכתי, ייצוא גז טבעי נוזלי יתן למצרים רווח של כחצי דולר למ"ק, מול רווח העולה על דולר למ"ק בייצוא גז טבעי לישראל, כאשר אנו מדברים על כמות של כ-1.7 מיליארד מ"ק בשנה", אומר ד"ר עמית מור.

שר האנרגיה המצרי אמר, כי בכוונת הממשלה לרכוש גז טבעי לשימוש עצמי במצרים, כדי להגדיל את כמויות הנפט המשמשות לייצוא. "מצרים ממשיכה בהסבת השימוש בנפט וגז טבעי, ובכך מאפשרת במידה מסוימת מיתון קצב הירידה בייצוא הנפט שלה, הנובע מהירידה בתפוקת הנפט בשנים האחרונות".

להערכתו של מור, למרות ההצהרות הגרנדיוזיות של המצרים, יהיה זה הישג מצידם אם עד סוף העשור יגיעו לייצוא של 8-5 מיליארד מ"ק בשנה. "פרויקט ייצוא גז טבעי לישראל יהיה רווחי ביותר אם יתממש, יחסית לאלטרנטיבות, וגם יאפשר לישראל לרכוש גז טבעי במחירים הנמוכים ביותר בעולם המערבי". עם זאת, נראה כי המצרים אינם שמים את כל הביצים בסל אחד.