דיפנס ניוז: הטורקים לא מרוצים מביצועי הטנקים שתשדרג תע"ש; שווי העיסקה 668 מ' ד'

הטורקים: חילוקי דעות מעכבים חתימת חוזים בין תעש לבין קבלני משנה טורקיים; גורמים ישראליים: טורקיה תקבל את הטנק הטוב בעולם

צבא טורקיה אינו מרוצה מהביצועים המתוכננים של הטנקים הטורקיים שתשדרג תע"ש לפי חוזה בשווי 668 מיליון דולר שחתמה החברה בסוף מארס השנה עם משרד ההגנה באנקרה. כך מוסר דיפנס ניוז בגיליונו החדש.

הטורקים טוענים שחילוקי דעות טכניים רבים בין תעש לממשלת טורקיה לגבי שדרוג הטנקים נותרו ללא פתרון ומעכבים את ביצוע ההליכים החוזיים הסופיים. לפי החוזה בין שני הצדדים, אמורה תעש לחתום על חוזים עם שני קבלני משנה טורקיים לביצוע עבודות השדרוג, מאקינה וה קימיה אינדאסטריאל, ו-אסלסאן, ולדווח על התקדמות בסוגיות טכניות עד 29 בספטמבר. זה המועד שבו ייכנס לתוקף החוזה המרכזי בין תעש למשרד ההגנה הטורקי.

השלטונות הטורקיים טוענים, שהמו"מ ליישוב חילוקי הדעות על "עניינים טכניים בעלי חשיבות קריטית" מתקדם בקצב איטי מהצפוי. התכנון המקורי של טורקיה היה לייצר במשותף עם תעש אבטיפוס של הטנק M60A1 ב-2001, לשדרג 65 טנקים ב-2002 ולשדרג 104 טנקים נוספים ב-2003. אך לפי לוח הזמנים החדש, תמסור תעש את האבטיפוס רק 26 חודשים לאחר כניסת החוזה לתוקף, תשדרג 65 טנקים ב-2006 ואת יתרם ב-2007.

"אם הכל יתנהל בצורה חלקה לגמרי, ואני מטיל ספק בכך, אנו מדברים על דחייה של ארבע שנים", אמר פקיד רכש טורקי המצוטט בדיפנס ניוז. "גם לא ברור לי כיצד נתגבר על סבך הקשיים הקשורים בתקני הביצועים המתוכננים של הטנקים".

פקידים המודעים לתכנית השדרוג, אמרו שהמשתמשים הסופיים, נציגי בית-הספר לשריון של חיל היבשה הטורקי, אינם מרוצים מהתוספת לגובה הטנקים לאחר השדרוג. לטענתם, תוספת זו תהפוך את הטנקים פגיעים יותר לאש אויב.

"הישרדות הטנקים לא גדלה במידה מספיקה בתכנית השדרוג המוצעת", אמר הפקיד הטורקי. "גם יכולת התמרון המתוכננת של הטנקים אינה מגיעה לרמה הרצויה".

לפי הידיעה מודאגים הטורקים גם מהיחס בין התוספת למשקל הטנק לאחר השדרוג לבין עוצמת המנוע. משקל כל טנק יעלה מ-56 טון ל-59 טון לאחר עבודות השדרוג. מומחים צבאיים טורקיים אומרים שמשקל זה מחייב מנוע בעוצמה של 1200 כ"ס. אבל תעש מתכננת להתקין בטנקים המשודרגים מנועים בעוצמה של 1000 כ"ס בלבד, שירכשו מחברה גרמנית.

אנשי תעש נמנעו מתגובה והפנו את השאלות למשרד הביטחון. אך מקורות ישראליים אחרים, בתחום היצוא, אמרו כי מתחילת ספטמבר נעשתה התקדמות משמעותית ביישוב חילוקי הדעות החוזיים וכי הם משוכנעים שהסוגיות השנויות במחלוקת יפתרו עד 29 בספטמבר. המקורות ציינו כי הדיונים על החוזה עם מקינה הושלמו בסוף אוגוסט וכי הנוסח הסופי אושר ע"י מועצת המנהלים של החברה. הנוסח הסופי של החוזה עם אסלסאן יושלם עד 20 בספטמבר, לאחר ביקור מתוכנן של מנהלים בכירים מאלביט בטורקיה. אלביט היא השותפה העיקרית של תעש בפרוייקט שדרוג הטנקים.

פקיד ישראלי אמר: "ישנם הרבה אינטרסים מתחרים שהיו שמחים ביותר להיות עדים לקריסת הפרוייקט. אבל אנחנו, או שותפנו הטורקיים, לא נתיר שיקרה דבר כזה. בסופו של דבר, צבא היבשה של טורקיה יפעיל את הטנקים הטובים ביותר בעולם והתעשייה הטורקית תהיה שותפה מלאה בתכנית כזו, שהיא בעלת חשיבות קריטית". (סוף)