אדם סנדלר הוא המלך החדש?

"ממש מושלמת" (ארה"ב, 2002). ניקול הולופסנר היא תסריטאית מצליחה ובמאית טלוויזיה ("סקס והעיר הגדולה"). היא גם יהודיה ילידת ניו-יורק, שהרקע המשפחתי והעירוני שלה משמש הפעם חומר גלם בסרטה הראשון כבמאית למסך הגדול.

זהו סרט נשי שאמנם אינו עולה על בריקדות, אבל גם אינו מניח אפילו להיבט נשי קטן לחמוק מעין המצלמה ומעינינו. ברנדה בלתין ("סודות ושקרים") היא אם חדהורית, עשירה, שזמן רב לא היה גבר בחייה. יש לה שלוש בנות. הבכורה, קתרין קינר, נשואה לגבר בוגדני וחולמת על אמנות. בינתיים, היא מייצרת בובות-כיסא שלא מעניינות איש, ומנהלת רומן עם תלמיד תיכון (ג'ייק גילנהיל).

השנייה, אמילי מורטימר, היא שחקנית ללא סקס-אפיל, שלא מצליחה לזכות באף תפקיד משמעותי, אבל מנהלת רומן עם כוכב ותיק (דרמוט מולרוני). האחות השלישית, ילדה שחורה שבלתין אימצה, היא היהלום שבכתר. מגלמת אותה בקסם רב רייבן גודווין. אז על מה הסרט? על כל הנשים האלה ועל הקושי להיות יהודיות בניויורק. 89 דקות.

"מיסטר דידס" (ארה"ב, 2002). ב-1936 ביים פרנק קפרה את הקומדיה הנפלאה "מר דידס הולך העירה", עם גרי קופר וג'ין ארתור. השנה החליט הקומיקאי היהודי אדם סנדלר, שהסרט ההוא ראוי לגרסה חדשה. את שרביט הבימוי העניק סנדלר לידידו מנוער, סטיבן בריל.

כשמדובר בקומיקאים כסנדלר, אדי מרפי או ג'ים קארי, צריך להיות מוכנים לכל. אם הם לא מעוררים סימפטיה, אין טעם לראותם. אם הם חביבים עליכם, כדאי לנסות. סנדלר עוד רחוק מקארי וממרפי, אבל הוא נחוש לפרוץ את גבולותיו של הקומיקאי הדביל, שבני הנעורים האמריקנים כל-כך אוהבים.

והיומרה נמצאת כאן בהילוך גבוה. יום אחד מת מיליארדר ערירי ומוריש 40 מיליארד לקרוב משפחה שלו. מתברר שהוא איזה מחלק פיצה בעיירה קטנה שמאוכלסת בתמהונים. זהו סנדלר. נציג החברה (פיטר גלזר) מושך אותו לניו-יורק, כדי להחתים אותו על ויתור. הוא יקח אמנם מיליארדים, אבל ישאיר את החברה משגשגת לאחרים. אלא שסנדלר לא מטומטם כמו שהוא נראה, ובעזרת ג'והן טורטורו, המגלם משרת ספרדי מצחיק עד דמעות, הוא מראה לניו-יורק מיהו המלך. ווינונה ריידר היא העיתונאית שסנדלר מתאהב בה. 96 דקות.

"ציפורים נודדות" (צרפת, 2001). ב-1996 הפיק וביים השחקן הצרפתי הוותיק ז'אן פרין את "מיקרוקוסמוס", שבו בחן את עולם החרקים. בסרטו החדש הוא עושה את זה לציפורים. זהו סרט תעודי, שצולם במשך ארבע שנים בארבעים ארצות, כשהוא עוקב באופן צמוד אחר נדידת הציפורים.

פרין מגלה לנו עד כמה הציפורים חכמות, אוהבות, אמיצות ושואפות חופש ללא תנאי. משל קיומי על האדם האידיאלי, שכל אחד מאיתנו היה יכול להיות.

ההפקה המורכבת הזאת עלתה לפרין עשרים מיליון יורו. 450 איש שיתפו עמו פעולה, עשרות מהם חוקרי ציפורים מרחבי העולם. אחד הוא הישראלי ד"ר יוסי לשם, העומד בראש המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון, מייסודה של החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל-אביב. 90 דקות.