חוגלה-קימברלי וקימברלי קלארק במגעים לרכישת מפעל חיתולים ומגבונים בתורכיה בכ-80 מיליון דולר

מתכננת להתרחב בהמשך לקזחסטן ושכנותיה * השקיעה 20 מיליון דולר בקו ייצור למגבות נייר, שישווקו בתוך כשנה במקום המותג המיובא "ויוה"

יצרנית מוצרי הנייר חוגלה קימברלי מנהלת מגעים מתקדמים במטרה לרכוש, בשותפות עם קונצרן קימברלי קלארק העולמי, מפעל לחיתולים ולמוצרי נייר סופגים (טישיו) בתורכיה. ההשקעה ברכישת המפעל נאמדת בכ-80 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". חוגלה אישרה את הידיעה.

צעד אסטרטגי זה מצטרף להשקעה קודמת שביצעה חוגלה בשוק התורכי, לפני כשלוש שנים. בשנת 1999 נכנסה חוגלה קימברלי, בשותפות עם קימברלי קלארק (המחזיקה כב-50% מחוגלה) להשקעה במפעל חיתולים קטן בתורכיה בשם אוביסן (OVISAN), תמורת 16 מיליון דולר (כל חברה השקיעה 8 מיליון דולר). כיום, תופסת אוביסן כ-10% משוק החיתולים בתורכיה.

היקף ההשקעה הקטן יחסית נועד לאפשר לחוגלה ולקימברלי קלארק ללמוד את השוק התורכי מקרוב וליצור לעצמן תשתית נוחה לכניסה מאסיבית יותר לשוק זה. חוגלה קימברלי מזהה פוטנציאל צמיחה עבורה בשוק זה, לאחר שהשוק הישראלי הגיע לרוויה מסוימת בתחומים שבהם היא פועלת. מדובר בעיקר בתחום החיתולים החד-פעמיים, שבו שיעור החדירה הוא 98%.

בניגוד לשוק החיתולים הישראלי, שוק החיתולים התורכי מאופיין בשיעור חדירה נמוך של כ-23% בלבד, והיקפו גדל בבכ-250 מיליון חיתולים בשנה בממוצע. מספר זה שווה לכמחצית משוק החיתולים הישראלי כולו, שהיקפו נאמד בכ-500 מיליון חיתולים בשנה.

המפעל בתורכיה נוהל תחילה על-ידי מנכ"ל חוגלה קימברלי, עמוס שפירא, עד שמונה למנכ"ל אל-על. מאז עומד בראש החברה בתורכיה מנכ"ל מקומי, ואילו החברה בישראל מנוהלת על-ידי אבי ברנר.

קימברלי קלארק רכשה 50% מחוגלה בשנת 1996, תמורת 55 מיליון דולר. מאז היא השקיעה בה עשרות מיליוני דולרים, בין היתר ברכישת קווי ייצור ובמכונת קונוורטינג (גילול). ההשקעה במרכז הלוגיסטי החדש בצריפין, שהקמתו הושלמה באחרונה, הסתכמה ב-80 מיליון שקל.

בנוסף, השקיעה חוגלה קימברלי 20 מיליון דולר ברכישת מכונת טישיו חדשה לאתר הייצור שלה בנהריה, שתאפשר לה לשווק בעתיד מגבות נייר באיכות גבוהה. חוגלה קימברלי שואפת להביא לכך שהיקפו של שוק מגבות הנייר ישתווה להיקף שוק נייר הטואלט, דבר שעשוי להניב עלייה של כ-20-15 מיליון דולר בשנה במכירותיה. המוצרים החדשים צפויים להחליף את מגבות הנייר המיובאות תחת המותג "ויוה".

עוד נודע כי על-פי התוכנית של חוגלה קימברלי, לאחר שתתבסס בתורכיה היא תפעל להרחיב את פעילותה גם באיזור הגבול בין תורכיה לרוסיה (איזור קזחסטאן ושכנותיה), שסומן על-ידי קימברלי קלארק כשוק עתידי. השוק התורכי מהווה, מבחינה זו, מקרה המבחן של חוגלה בכל הנוגע להמשך ההתפתחות האיזורית. אם תצליח בשוק זה, הגלישה לאיזורים אחרים תהיה טבעית יותר, וקימברלי קלארק לא תבלום אותה.

נשיא קימברלי קלארק אירופה, המזה"ת ואפריקה, רוב ואן דר מרב, אמר ל"גלובס" במסגרת ראיון שיפורסם מחר (ה') במוסף "כסף": "אנחנו מתכוונים לבצע עוד רכישות של חברות מחוץ לישראל, בשותפות עם החברה הישראלית. ההתרחבות האסטרטגית שלנו תהיה באמצעות חוגלה קימברלי. הדלת של תורכיה פתוחה לרווחה. לא מן הנמנע שנתרחב שם באמצעות רכישות נוספות".

חוגלה קימברלי, חברה בת של מפעלי נייר אמריקאיים, היא חברת מוצרי הצריכה שאינם מזון (נון-פוד) הגדולה בישראל. לחברה שלושה מפעלים: מפעל לייצור חיתולים בעפולה, ושני מפעלים לייצור מוצרי נייר, בחדרה ובנהריה.

קימברלי קלארק היא החברה הגדולה בעולם בתחום מוצרי הנייר ומוצרי הספיגה, ובין היתר היא בעלת המותגים הבינלאומיים האגיס וקלינקס. החברה פעילה ב-150 מדינות ומעסיקה יותר מ-60 אלף עובדים. מחזור מכירותיה עומד על כ-14 מיליארד דולר בשנה.

חוגלה קימברלי היא החברה המובילה בשוק החיתולים הישראלי, באמצעות המותגים האגיס וטיטולים. כמו כן, היא מייצרת מוצרי נייר והיגיינה תחת המותגים קלינקס, לילי ומולט, חיתולים למבוגרים ומגוון רחב של מוצרי נייר לשוק המוסדי והרפואי. מכירותיה הסתכמו בשנת 2001 בכ-850 מיליון שקל. החברה נמצאת בבעלות מפעלי נייר אמריקאיים ישראלים (49.9%) וקימברלי קלארק (50.1%).