רק בחירות חשאיות יצילו את כבודם האבוד של הקבלנים

במסגרת השיטה הנהוגה כיום, אין מי שיכול לדעת מה רצונו האמיתי של הבוחר

מערכת הבחירות בהתאחדות הקבלנים הנערכת בימים אלה במלוא עוזה, לפני הקלעים וגם מאחוריהם, איננה רק סביב השאלה מי יהיה הנשיא הבא של התאחדות הקבלנים. מדובר בשאלה מהותית ועקרונית הרבה יותר - האם שיטת ה"דילים" החסויים של קבוצת בעלי אינטרסים, הפועלים על-פי סיסמת הכדאיות המובהקת של "שמור לי ואשמור לך", תקבע מי יעמוד בראש ההתאחדות, ומי ידאג לכלל החברים ולא רק לחבורה מצומצמת; או אולי, בפעם הראשונה בתולדות ההתאחדות, קיים סיכוי סביר שרק ההליך ההוגן של בחירות דמוקרטיות, בהן לכל אחד יש קול אחד, יכריע מי יהיה הנשיא.

כל מי שהשתתף בבחירות כלליות יודע, כי היסוד הראשוני והחשוב ביותר בנשמתה של הדמוקרטיה, הוא ההליך של בחירות אישיות חשאיות. לחשאיות זו יש מטרה ברורה ומדויקת: למנוע הטיית הבחירות באמצעות חלוקת טובות הנאה או זיופים; לבטל את החשש שהשפעות כוחניות שליליות יסלפו את רצון הבוחרים; לשלול את קיומו של המסלול שבו איומים אישיים נגד המצביעים ישפיעו על רצונו האמיתי של הבוחר.

במסגרת השיטה הנהוגה כיום בהתאחדות, אין מי שיכול לדעת, באמת ובתמים, מה רצונו האמיתי של הבוחר ואת מי הוא רוצה לראות בתפקיד הנשיא. זאת, כיוון שמטעמים היסטוריים - שאינם הולמים את עקרונות הדמוקרטיה הנאורה, ההוגנת והשוויונית - נשללה מכל החברים הרשומים והמשלמים את מיסי חבר הזכות האלמנטרית לבחור ולהיבחר.

לאחר מאות שיחות אישיות שקיימתי בחדשים החולפים עם קבלנים-חברים בכל הארץ ברור לי לחלוטין, כי הרוב המוחץ והמכריע של החברים - פרט לחבורה השולטת בהתאחדות, שהמטרה החשובה ביותר הניצבת לנגד עיניה היא תאוות המשך השלטון - תומך בשיטת הבחירות הדמוקרטית. זאת, כדי ששוב לא ניאלץ לפעול בהתאחדות במצב בלתי נסבל, לפיו יש כאלה ששווים ויש כאלה ששווים הרבה יותר. למרבה הצער, קשה כיום להניח כי על-פי התקנון הקיים בהתאחדות ניתן יהיה, כבר במסגרת הבחירות הנוכחיות, לשנות את השיטה האנטי דמוקרטית הקיימת, אף על-פי שזה רצון החברים האמיתי וכורח חיוני להמשך קיומה ותפקודה הנאות, הנכון והחיוני של ההתאחדות. אבל עדיין קיים סיכוי למנוע את נזקי השיטה הקיימת. הסיכוי הזה טמון בקיומו של הליך הבחירות החשאיות, כפי שקובע החוק בכל דמוקרטיה. רק בבחירות חשאיות, כאשר כל אחד מן הצירים הבוחרים את הנשיא יוכל לעמוד לבדו בקלפי, מול מצפונו ודעותיו האמיתיות, ולקבל החלטה עצמאית ובלתי מושפעת מאלמנטים שליליים - רק אז אפשר יהיה לדעת במי, באמת, רוצים החברים, ומי באמת יזכה באמונם לתפקיד הנשיא.

אנו, המתמודדים העצמאיים שלא במסגרת ה"דילים", נעשה כל מה שניתן, אך ורק במסגרת החוק ותקנון ההתאחדות כמובן, כדי שהפעם יוכרע מי יהיה נשיא התאחדות הקבלנים בהליך של בחירות חשאיות, הוגנות וללא כל הטיה ו/או משוא פנים. כדי שנוכל להיות גאים בעצמנו ובטוהר הבחירות שלנו; כדי שנוכל לשאת את פנינו אל הציבור ללא בושה נוכח שיטות "בחירה" שאולי עוד נותרו רק בדמוקרטיות הטוטליטריות; כדי שנוכל להיות משוכנעים בביטחון המרבי כי קולו של הרוב האמיתי הכריע, כמו במתוקנות שבדמוקרטיות בעולם המערבי.

למען עצמנו, למען עתידו של המקצוע שלנו, למען החזרת הכבוד האבוד של הקבלנים - חובה על כל החברים בהתאחדות, קטנים כגדולים, להתאחד סביב התביעה שהבחירות הפעם יהיו דמוקרטיות וחשאיות.

הכותב הוא נשיא חברת "פרץ בוני הנגב", המתמודד על נשיאות התאחדות הקבלנים.