הצעה שקשה לסרב לה

מחיר ההצעה הינו השיקול הראשון במעלה לקבלתו או לדחייתו של מציע. אך ישנם מקרים בהם תיווצר מסה קריטית של אמות מידה נוספות, אשר יכריעו את הכף לטובת ההצעה אשר לא היתה הזולה ביותר

בחינת כלל השיקולים שישפיעו על העדפת הצעה אחת המוגשת במכרז על פני רעותה הינה מלאכה עדינה. ידוע שלמחיר המוצע מוקנה משקל מרכזי, אך אין הוא התנאי היחידי לקבלתה או לדחייתה של ההצעה.

האם שילוב של עמידת המציע בתנאי הסף של מכרז והצעת המחיר הזול ביותר מבטיחים לו את הזכייה במכרז? בכך עוסק פסק דינו דלהלן של בית המשפט העליון.

איגוד ערים אזור דן פרסם מכרז פומבי לפינוי אשפה מאזור גוש דן. מתוך 5 ההצעות שהוצעו, משיבה 1, חברת דסאל, הגישה את ההצעה הזולה ביותר. המערערת, חברת י.ר.א.ב הציעה את ההצעה הזולה הבאה. ובכל זאת, החליטה ועדת המכרזים להעדיף את חברת י.ר.א.ב.

חברת דסאל הגישה לבית המשפט המחוזי בת"א עתירה מינהלית, ובה טענה שלאור העובדה כי עמדה בתנאי הסף והצעתה היתה הזולה ביותר, היא הזוכה במכרז. השופטת מרים רובינשטיין קיבלה את העתירה, ביטלה את החלטת ועדת המכרזים, וקבעה שחברת דסאל היא אכן הזוכה במכרז.

בית המשפט העליון קיבל את הערעורים שהגישו חברת איגוד ערים אזור דן וחברת י.ר.א.ב, והחזיר את החלטת ועדת המכרזים על-כנה (פסה"ד נכתב ע"י השופטת דורית בייניש, בהסכמת חבריה להרכב).

המחיר המוצע ע"י מציע מהווה שיקול מרכזי ובעל משקל נכבד מבין כלל השיקולים להעדפתו או לדחייתו של מציע. המחיר מבטא מדד אובייקטיבי לבחינת ההצעה ומשקף אינטרס ציבורי חשוב. יחד עם זאת, משקלו איננו מכריע. למולו מתייצבים שיקולים כבדי משקל אחרים, העשויים להכריע את הכף כנגד קבלתה של ההצעה הזולה ביותר. ככל שהמחיר זול יותר, כן נדרשים אותם השיקולים הנוגדים להיות בעלי משקל רב יותר.

בגדר השיקולים האחרים ניתן למנות את מומחיותו וניסיונו הקודם של המציע, את כושר הביצוע שלו, וכדומה שיקולים המשפיעים על טיב העבודה שהוא צפוי לספק. "לפיכך", קבעה השופטת בייניש, "ניתן לסכם ולומר כי מחיר ההצעה הינו בגדר שיקול ראשון במעלה, אך ישנם מקרים בהם תיווצר מסה קריטית של אמות המידה הנוספות, אשר יכריעו את הכף לטובת ההצעה אשר לא היתה הזולה ביותר". מלאכת עריכת האיזונים שבין השיקולים השונים, ולעיתים הנוגדים, נתונה לוועדת המכרזים, המתמחה בנושא. בית המשפט ימאן לבוא במקומה של הוועדה, אלא אם מתקיימת עילה מוכרת לקיום ביקורת שיפוטית, או כשהוועדה חרגה ממתחם הסבירות בעריכת האיזונים המתוארים לעיל.

האמנם, כטענת חברת דסאל, עמידתה בתנאי הסף של המכרז (בנוסף להיות הצעתה ההצעה הזולה ביותר) מבטיחה לה את זכייתה במכרז? התשובה לכך היא בשלילה. "עמידה בתנאי הסף במכרז היא תנאי הכרחי, אך לא מספיק, לשם זכייתה במכרז", קבעה השופטת בייניש. "עמידה בתנאי הסף מהווה כרטיס כניסה אל תוך זירת המכרז, אך אין מבטיחה זכייה במכרז גופו".

במקרה הנדון, להצעתה של חברת י.ר.א.ב היו יתרונות בפרמטרים האחרים, להוציא את המחיר של הצעתה. פרמטרים אחרים אלו כוללים את ניסיונה הרב בפינוי אשפה, בהיקפים גדולים, את חוסנה הפיננסי, את טיב הציוד שבידיה. חוות דעת שהוגשה לוועדת המכרזים לימדה על יכולותיה של חברת י.ר.א.ב לקצר את הליכי פינוי האשפה.

ועדת המכרזים שקלה בכובד ראש את הנושא, ניהלה מספר ישיבות ונעזרה במומחים. לחברת דסאל ניתנה הזדמנות להשמיע את טענותיה כנגד זכייתה. אכן, בחישוב תלת-שנתי, עלות הצעתה של חברת י.ר.א.ב יקרה יותר מזו של חברת דסאל בכ-5.8 מיליון שקל. ואולם, לנוכח עוצמתם של הפרמטרים האחרים, לא נפל פגם בהחלטת ועדת המכרזים.

שמא נטתה הוועדה לטובת חברת י.ר.א.ב בשל ההיכרות המוקדמת עמה ועבודתה של האחרונה לאורך השנים האחרונות בפינוי האשפה? עובדה זו, ועמה הנטייה הטבעית של מזמין שלא להחליף את נותן השירות, לא נעלמה מעיני שופטי בג"ץ.

"אולם", נקבע בפסק הדין, "חשש בעלמא אינו יכול להכריע את הכף למול ניסיון קודם מוצלח. אשר על כן, במקרים אלו נדרשת הרשות המזמינה את השירות, להיזהר זהירות רבה ולבחון את נתוני ההצעות באופן ענייני המתבסס על חוות דעת מקצועיות, המקיפות את כל ההיבטים הכרוכים במכרז".

(עע"ם 2310/02 איגוד ערים אזור דן ואח' נ. דסאל מרחבים ואח', פס"ד מיום 9.10.02. הנשיא אהרן ברק והשופטות דורית ביניש ואיילה פרוקצ'יה. בשם איגוד ערים עו"ד הרציג והדסי, בשם י.ר.א.ב עו"ד ארצי, חורש, זלצמן וברנר, בשם דסאל עו"ד ברימר)