המפקח על רואי החשבון: לשעבר ראש FBI ו-CIA וללא רקע חשבונאי

ויליאם ובסטר יעמוד בראש גוף חדש של ה-SEC * תגובות: "כניעה של ממשל בוש לרואי החשבון"

ויליאם ובסטר, לשעבר ראש סוכנות הביון המרכזית, סי.איי.איי., והבולשת הפדרלית, אף.בי.איי., נבחר ביום ו' לשמש כראש המועצה לפיקוח על רואי חשבון, גוף חדש שיפעל במסגרת הרשות הפדרלית לניירות ערך (SEC). בחירת ובסטר שנויה במחלוקת, מפני שהוא נעדר כל ניסיון בראיית חשבון.

ובסטר, בן 78 ושופט פדרלי לשעבר, נבחר בקולותיהם של החברים הרפובליקניים במועצת המנהלים של הרשות לניירות ערך. החברים הדמוקרטיים הצביעו נגד והשמיעו טענות קשות נגד בחירת אדם נטול רקע בראיית חשבון, דווקא בתקופה שבה יש צורך בהידוק הפיקוח על הענף בעקבות השערוריות החשבונאיות באנרון, וורלדקום וחברות רבות אחרות.

אחד מהנציגים הדמוקרטיים, רואל קאמפוס, אמר, כי בחירת ובסטר היא "שגיאה חמורה" שיהיה אפשר לפרשה ככניעה של ממשל בוש לענף ראיית החשבון. לדבריו, שגיאה זו תותיר "כתם קבוע" במועצה לפיקוח על רואי חשבון.

יו"ר הרשות לניירות ערך, הארווי פיט, הכחיש שהרשות נכנעה ללחצים מענף ראיית החשבון. "המוסד הזה חשוב לי הרבה יותר מהמוניטין האישי שלי", אמר פיט בכעס. "אני לא חייב שום דבר לאף אחד".

פיט בעצמו משמש מטרה לחיצי מתנגדים דמוקרטיים, אך גם קבוצות משקיעים ואפילו וול סטריט הביעו מורת רוח ממה שהם מכנים העדר יכולת לספק מנהיגות חזקה דיה להחזיר את אמון המשקיעים בוול סטריט, לאחר שורת השערוריות התאגידיות.

מבחינה מסוימת, הביקורת נגד פיט היה חריפה לפעמים יותר מזו שהוטחה בוובסטר. המבקרים טענו, כי פיט דירדר את הרשות לניירות ערך לתהום בכך שאיפשר ללוביסטים מטעם רואי החשבון לחתור בהצלחה תחת מועמדותו של אדם אחר, ג'ון ביגס, מנהל בקרן פנסיה, שקרא לשינויים בתקינת ענף החשבונאות. סנטור פול סארבנס, דמוקרט ממרילנד ויו"ר ועדת הבנקאות בסנט, אמר, כי "מר פיט ישרת טוב יותר את ארצו אם יתפטר מתפקידו".

בהודעה שפרסם לאחר בחירתו, אמר ובסטר: "כל מומחיות שלא נוכל למצוא בינינו לבין עצמנו, נשיג וננצל מאחרים, כפי שכתב המינוי שלנו מראה בבירור".