זכיין סבארו ישראל, יוחאי פלג, צפוי להתמנות סגן נשיא הרשת העולמית; יוביל הקמת הרשת בסין

סבארו אינה שוללת מיזוג עתידי עם גורם בשוק הפיצות או ההמבורגרים; צפויה להרוויח השנה 2.5 מיליון שקל, לפני מס

זכיין סבארו ישראל, יוחאי פלג, צפוי להשתלב בהנהלת סבארו העולמית כאחראי על פיתוח עסקים, תחת התואר סגן נשיא סבארו העולמית. כך נודע ל"גלובס". פלג יוביל, על-פי בקשתו של בעלי הרשת העולמית, ג'רי סבארו, את פרויקט ההקמה של רשת סבארו בסין. זאת, לאחר שפיתח עבור הרשת העולמית את הרשת בהולנד. בנוסף, ילווה פלג את הקמת רשת סבארו ברומניה ואוקראינה.

פלג מסר ל"גלובס" בתגובה: "הדברים עדיין לא סגורים. פיתוח עולמי דורש ראייה אחרת. אין לי כוונה למכור את העסקים בארץ ולעבור לפעול במדינה אחרת. בפיתוח הרשת בסין אלווה את הפעילות מה-BACK".

לדברי פלג, הכניסה לסין תתבצע בשיתוף עם חברות מקומיות, על בסיס ידע שצברו סבארו ישראל והחברה העולמית. פלג אחראי, כאמור, גם על הקמת רשת סבארו בהולנד, שאמורה למנות 15 סניפים ולהיות מוקמת בשותפות שווה עם גורמים מקומיים, בהשקעה של כ-2 מיליון דולר.

הרשת עומדת להגיע בקרוב לנקודת רוויה בשוק הישראלי, בכל הנוגע ליכולת הצמיחה, עם השלמת ההקמה של כ-30 סניפים. סבארו הוקמה בארץ ב-1996, והיא מונה כיום 22 סניפים, רובם בקניונים. הרשת נמצאת בבעלות פלג, דן וורנר ואמנון ברזילי, והיא מנוהלת על-ידי אבי בן-ארי (אודה). היקף פעילותה עומד, לדבריה, על 80 מיליון שקל בשנה. הרשת צפויה לסיים את השנה עם רווח של כ-2.5 מיליון שקל לפני מס, בהשוואה לרווח של כ-4 מיליון שקל בשנת 2001.

היקף הפעילות של רשתות המזון האיטלקי המהיר בארץ מוערך בכ-425 מיליון שקל בשנה. על-פי הערכות, סבארו חולשת על כ-20% משוק זה, דומינו'ס פיצה מחזיקה בכ-40% ופיצה האט ב-33%. היתר מחזיקים ב-7%.

סבארו ישראל קיימה בעבר מגעים עם גורמים שונים בשוק המזון המהיר למטרת מיזוג תחת מטה אחד, וגם כיום היא אינה שוללת אפשרות למיזוג עתידי עם גורם בשוק הפיצות וההמבורגרים. לפני מספר שנים נוהלו מגעים למיזוג עם ברגר קינג, אך אלה לא הבשילו לכלל עסקה. בזמנו הוצע לסבארו להתמזג עם רשת הכריכים סאבווי, אך גם מגעים אלה לא העלו פרי.

גורמים רלוונטיים העשויים להשתלב כמשלימים לעסקי סבארו הם ברגר קינג, בורגראנץ' או דומינו'ס פיצה. "אני חושב שהדבר הנכון ביותר בשוק הישראלי הוא לאחד מותגים", אומר פלג. "אנחנו פתוחים לזה. הכסף הגדול הולך על קניינות, ניהול והפצה. איחוד חברות תחת חברת ניהול אחת, שתהיה אחראית על הלוגיסטיקה בשני ראשי חץ, מתבקשת בשוק הישראלי. כל סניף מזון מהיר מרוויח כסף, אבל הרשתות נופלות על סעיף הלוגיסטיקה, מערך הקניינות וההפצה היקר וכן השיווק".

למרות ההאטה במשק, מתכננת סבארו להקים בשנה הקרובה חמישה סניפים חדשים. לגבי הקמת שלושה מהם נחתמו כבר חוזים - בקניון סביונים, בקניון גנדן בנתניה וכן בקניון אם הדרך.

רשת סבארו העולמית, שמרכזה בלונג איילנד, נסחרה עד לפני כשנתיים בבורסה בניו-יורק. אז רכשו את מניותיה הבעלים, משפחת סבארו. לרשת 1,200 מסעדות בעולם, ופעילותה כוללת, בין היתר, את מסעדות BICH E ו-STEAK HOUSE .

סבארו ישראל אינה רווה, ככל הנראה, נחת מהסניף החדש שהקימה בירושלים, לאחר שהסניף הקודם נפגע בפיגוע. מצוקת עסקי המזון והקניות במרכז ירושלים היא ברורה לעין, שכן חלק גדול מהחנויות ריקות, לאור העובדה שקהל נמנע מלהגיע לאיזור.

"זה הסיפור הכי קשה", אומר פלג. "היום אנחנו מחזיקים בסבארו ירושלים, אבל אף אחד מאלה שחיזקו את ידינו לאחר הפיגוע אינו בא לקראתנו בגרוש, כולל בעלי הנכס או העירייה. אין לנו כוונות לסגור את סבארו ירושלים, ואנו מסוגלים להחזיק בה שנים, גם בהפסד, כי סבארו ירושלים זה ציונות, זה לא ביזנס".