ביהמ"ש העליון: ספק באשר לחוקיות "היטל סלילת כבישים" שגובות רשויות מקומיות

חוק עזר של עיריית ירושלים, שמכוחו מוטל היטל סלילת כבישים, אינו מסמיך את העירייה לגבות היטל על כביש שסלילתו הסתיימה לפני דרישת ההיטל.

בית המשפט העליון אישר אתמול (א') את פסיקת שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע, כי חוק עזר של עיריית ירושלים, שמכוחו מוטל היטל סלילת כבישים, אינו מסמיך את העירייה לגבות היטל על כביש שסלילתו הסתיימה לפני דרישת ההיטל.

השופט העליון יצחק אנגלרד קבע עוד, כי היטל סלילת הכבישים הוא למעשה מס. העיריות רשאיות לגבות מיסים רק על-פי הסמכה מפורשת בחוק. לכן ייתכן שגבייה זו אינה חוקית כלל.

עם זאת, החליט אנגלרד לא לפסול את חוק העזר, משום שלדבר עלולות להיות השלכות ברשויות נוספות שלהן חוקי עזר דומים.

"יש לראות בחוות דעתי זו מעין תמרור אזהרה, כדי שהגורמים הנוגעים בדבר יקחו לתשומת ליבם את הבעיה", אמר. אנגלרד החליט להסתפק בהחלטת המחוזי, שקבע שאין לגבות היטל על סלילת כביש שהסתיימה לפני דרישת ההיטל.

מדובר בערעור שהגישה עיריית ירושלים על פסיקת השופטת המחוזית, רות אור, שהורתה לעירייה להחזיר כספים שנגבו בשל סלילת כביש לחברת אל-עמי ייזום השקעות ובנייה. אור קבעה, כי העירייה גבתה ללא סמכות מהחברה 1.5 מיליון שקל, כהיטל סלילת כביש, שהושלם לפני שהחברה רכשה את הנכס שעליו הוטל ההיטל.

כאמור, אנגלרד אישר את קביעת המחוזי והוסיף, כי לדעתו היטל הסלילה הוא מס אסור שגובה העירייה. את אל-עמי ייצג עו"ד יהודה בן-דור. (ע.א 889/01).