BSkyB תרכוש את מנצ'סטר יונייטד, מועדון הכדורגל העשיר בבריטניה, במיליארד ד'

עיסקת המנייות-מזומן משקפת פרמיה של %20 לבעלי המניות, וגבוהה ב-%8.7 מההצעה המקורית של חברת שידורי הלוויין הנשלטת ע"י מרדוק * תגובות זעם בבריטניה

רשת שידורי הלוויין הבריטית סקיי, ש-%40 ממנה מצויים בבעלות ניוז קורפ של רופרט מרדוק, הסכימה לשלם 623.4 מיליון ליש"ט (מיליארד דולר) תמורת מנצ'סטר יונייטד, מועדון הכדורגל הגדול והעשיר ביותר בבריטניה.

ההצעה מעריכה את מניית יונייטד ב-240 פני, פרמיה של %20 על מחיר הסגירה של המניה, שעמד אמש על רמה של 200 פני. מדובר גם בהצעה הגבוהה ב-%8.7 מהצעת הרכישה המקורית, בשווי של 575 מיליון ליש"ט, שעל פי הדיווחים שקלה רשת BSkyB בתחילת השבוע.

מרדוק, שמחזיק בין היתר בניו יורק פוסט, ברשת הטלוויזיה פוקס ובאולפני פוקס המאה ה-20, רכש באחרונה את קבוצת הבייסבול לוס אנג'לס דוג'רס.

אנליסטים טוענים כי רכישת מנצ'סטר יונייטד, שהכנסותיה ב-97' היו כפולות מאלו של כל קבוצה אחרת בליגה הבריטית העליונה, תואמת את האסטרטגיה של מרדוק, הרוכש קבוצות ספורט מצליחות במטרה לשלוט בזכויות השידור הריווחיות של משחקיהן.

"הבעלות על קבוצות ספורט מבטיחה את הרווחים משידורי המשחקים, ובנוסף מבטיחה לו כי עלויות זכויות השידור לא יזנקו יותר", מסבירה אנליסטית ממריל לינץ'.

BSkyB, חברת ערוצי סקאי, תציע 0.2537 מניות חדשות שלה ו-120 פני במזומן לכל מניה של מנצ'סטר יונייטד. בעלי מניות יונייטד, שיבחרו במסלול של 240 פני במזומן למנייה, יקבלו דיבידנד של 1.18 פני.

BSkyB עשויה להיתקל בהסתייגות ציבורית וממשלתית חזקה מאד בבריטניה, בגלל שליטתו של מרדוק ברשתות סקאי, ובמקביל, בעתונים טיימס וסאן. אוהדי כדורגל אנגלים, כמו גם פוליטיקאים, הביעו זעם למשמע הידיעות על העיסקה, וכמה אנליסטים מעריכים כי תגובות אלו עלולות להשפיע על רשויות הפיקוח.

זכויות שידורי הספורט חיוניות במיוחד לחברות התקשורת, משום שהן נחשבות לגורם העיקרי המאיץ החתמת מנויים לשידורי הטלוויזיה בתשלום. BSkyB שולטת בשירותי הטלוויזיה בתשלום בבריטניה, אולם צפויה להתמודד בקרוב מול תחרות מתגברת מצד חברות הכבלים ותחנות השידור הקונבנציונליות, עם כניסתם הצפויה של שירותי הטלוויזיה הדיגיטלית, שיספקו לצופים מספר גדול בהרבה של ערוצים.

מרטין אדווארדס, מנכ"ל יונייטד, יצטרף למועצת המנהלים של BSkyB וימכור את הנתח שלו בקבוצה לרשת, גם אם יקבל הצעה נגדית מגורם אחר.

בית ההשקעות גולדמן זאקס שימש כיועץ ל-BSkyB, ו-HSBC שימש כיועץ לקבוצת הכדורגל.