"כשהבלון הזה יתפוצץ, יגלו כולם שמדובר בשומות חסרות"

לשכת השמאים עורכת את הכנס השנתי שלה, שבה ייפתח גם מסע הבחירות לראשות הלשכה, והיו"ר עדי צביקל מציג מאזן ומזהיר את מנהלי הבנקים למשכנתאות, שהתעריף מזמין שומות לא רציניות

הרבה דברים קרו למקצוע השמאות ב-10 השנים האחרונות. מגילדה מקצועית קטנה, אינטימית ומצומצמת, שבה חברים כמה עשרות שמאים, היא הפכה למקצוע עתיר ידיים עובדות, שבו כ-1,000 שמאים נאבקים על נתח עבודה הולך וקטן.

ביטול מס רכוש גרע מהשמאים חלק גדול מפרנסתם, וכך גם תיקון מס' 50 לפקודת מס ההכנסה. עתה הם מנסים, באמצעות חקיקה, להפוך את עצמם לגורם משמעותי יותר בשוק הנדל"ן, בתקווה להפוך את השמאות למכשיר שאי אפשר בלעדיו. השבוע הם עורכים את הכנס השנתי שלהם, שהוא גם בבחינת יריית פתיחה לבחירות על נשיאות לשכת שמאי המקרקעין.

"תפקידנו כלשכה הוא להרחיב את התודעה הציבורית למקצוע, ולגרום בכך להגדלת נפח העבודה", אומר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, עדי צביקל. "איש לא יקנה מכונית יד שנייה מבלי לבדוק אותה, לעומת זאת כמעט אף אחד לא מעלה על דעתו לבדוק, בעת קניית דירה, האם הרשות מתכננת במקרה לבנות קניון על הגינה הציבורית שממול, או האם המשרד הוא בעצם מחסן שעבר הסבה".

לא כולם מסכימים עם הצהרתו זו של צביקל. יריביו הפוליטיים טוענים, שהלשכה אינה עושה מספיק, וכי במקרים רבים היא פשוט נרדמת בשמירה. צביקל, כמובן דוחה טענות אלה. בכנס שמאי המקרקעין שיפתח מחר (ב') תנסה הלשכה בראשותו להוכיח לא רק שהיא פעילה מאוד, אלא שלמקצוע השמאות עוד צפויים ימים מעניינים הרבה יותר.

גלובס: שמאים מתלוננים על כך שהלשכה אדישה ל"התעמרות" משרד השיכון והבנקים בהם. משרד השיכון כופה על השמאים לערוך שומות במחיר 242 שקל וטוען שהתעריף מוכתב על ידי משרד האוצר, ואילו הבנקים מפרסמים רשימת שמות של שמאים שרק איתם הם מוכנים לעבוד. איזו תשובה יש לכם לכך?

צביקל: "בשבוע הבא נפנה לבג"ץ כנגד משרד השיכון בדרישה לשנות את התעריף המגוחך הזה, שגורר אחריו תופעות שמסכנות את הלווים ואת השמאים כאחד. הלווה אמנם משלם סכום מגוחך בעבור השומה, אך בתמורה הוא מקבל שומה לא מלאה, שבעצם אין לה הרבה ערך. הבנק, לעומת זאת, מתייחס לשומה כאל תעודת ביטוח, מתוך הנחה שאם תתעורר בעייה הוא תמיד יוכל לתבוע את השמאי.

"השיטה הזאת מזכירה לי את משבר מניות הבנקים. כשהבלון הזה יתפוצץ, יגלו כולם שמדובר בשומות חסרות, שאינן כוללות את כל הדברים הדרושים, והיא יוצרת כשל ממשי ברמת הביטחונות. יכולים להיווצר מצבים לפיהם דירה היא בעצם מחסן, וזאת כי אף אחד לא בדק את צו רישום הבית המשותף, או מצבים בהם חלק מהדירה נבנה ללא היתר. הסיבה לכך היא, שעלות בירור הרישום גבוהה יותר מעלות השומה, ולכן השמאים כלל אינם טורחים לברר אותו".

-מה עשיתם עם כל המידע הזה?

"את מנהלי הבנקים למשכנתאות זה בכלל לא מעניין, ובמשרד השיכון אמרו לנו, שמשמעות הגדלת מחיר עריכת השומה היא ייקור נוסף של המשכנתא, דבר שמשרד השיכון אינו מוכן לו מבחינה פוליטית. באין ברירה החלטנו לפנות לבג"ץ".

- מה באשר לטענות כנגד הרשימות הסגורות של הבנקים שמפלות שמאים רבים לרעה?

"אני תומך ברעיון לפיו כל מי שנוטל משכנתא יוכל לשכור שמאי לפי בחירתו. אם לבנק תהיה בעיה עם זה, שיבדוק את השומה בעצמו".

- שמאים טוענים שהלשכה לא עמדה מספיק על זכויות חבריה בכל הקשור לוועדת רבינוביץ. הוועדה אימצה את השיטה הלינארית בחישוב מס השבח, ובכך הפסדתם נתח עבודה פוטנציאלי גדול.

"הוצאנו נייר לוועדת רבינוביץ'. הם שמעו את עמדתנו, קיימו דיון, ובסופו של דבר אימצו רק חלק מההמלצות. אני מאמין שעל פי הניסוח שהתקבל לא הכל אבוד, וכי גם בשיטת חישוב זו תהיה לנו הרבה עבודה".

- היכן עומד הבג"ץ לגבי סעיף 105 המאפשר לקבל אינפורמציה ממס שבח?

"הגשנו בג"ץ נגד שר האוצר, באמצעות עו"ד עופר טויסטר. לאחר שהגענו להבנה עם הפרקליטות, הם הודיעו שיתנו לנו את האינפורמציה, אך שוב התנו זאת בתיקון תקנות. בחוסר ברירה, פנינו לפני שבועיים שוב לבג"ץ, בבקשה לחדש את הדיון. לשמחתי, בעיריית תל אביב נחלנו הצלחה גדולה יותר בכך, שהצלחנו לשכנע אותם לאפשר לנו לקבל חומר בלי הגבלה".

- נראה שבמקום הדברות בג"ץ הפך לכלי חשוב במשא ומתן שלכם עם הרשויות.

"הגשנו בג"ץ כנגד השמאי הממשלתי הראשי, כדי שיבטל את ההגבלה שהוטלה על השמאים, המאפשרת להם לעבוד רק עם משרד ממשלתי אחד, וגם זאת בתעריפים בלתי הגיונים. הגענו איתו להסכמה, אך מאחר והדברים טרם יושמו החלטנו גם במקרה זה לפנות לבג"ץ בשנית.

"במקביל, אנחנו שוקלים בג"ץ גם נגד מינהל מקרקעי ישראל, בדרישה לתקן את הליך שמיעת העררים. כיום השמאי הממשלתי קובע את השומה, ואף דן בערר, כל זאת מבלי לרשום פרוטוקול ובלי אפשרות להציג טענות. את השמאי הממשלתי הראשי הצלחנו לשכנע, אך המינהל ממשיך לסרב. בתגובה החלטנו ליזום תהליך חקיקה, שיקבע הקמת ועדת ערר בדומה לוועדות הערר של היטלי ההשבחה".

- אתם פועלים לחקיקת חוק הפקעות חדש, למרות הצהרת שופטת ביהמ"ש העליון, דליה דורנר, שגם נכדיה לא יזכו, כפי הנראה, לחזות באישורו.

"למרות אמירה זו אנחנו מובילים חקיקה חדשה שתשמור על זכות הקניין. הכנו הצעות חוק מטעמנו והפצנו אותה בין חברי הכנסת, שחושבים שהשמאים הם הגוף המתאים ביותר להכין חקיקה כזאת.

"במקביל אנחנו יוזמים הצעה להרחיב את תיקון 197 לחוק התכנון והבניה, שמאפשר לתבוע פיצוי בעקבות שינוי תוכנית, כך שניתן יהיה לקבל פיצוי גם בעקבות הכרזה על קרקע כעל אתר ארכיאולוגי, או לקבל פיצוי כתוצאה מהקפאת זכויות בנייה. ההצעה אמנם הונחה על שולחן הכנסת, אך טרם עברה קריאה ראשונה".

- נכשלתם בכל נושא ייצוג שמאים בפני מס שבח. לפי החוק שהתקבל בקריאה שלישית, רק עורכי דין ורואי חשבון רשאים להופיע בפני מס שבח, כשבפועל מי שעושה את העבודה הוא השמאי. איך נתתם לדבר כזה לקרות?

"לפי שעה אושר בקריאה שלישית החוק שמאפשר רק לעורכי דין ורואי חשבון להופיע בפני מס שבח. אנחנו מקדמים הצעה משלנו, על ידי ח"כ יאיר פרץ מש"ס, שתאפשר גם הופעה של רואי חשבון.

"במקביל, אנחנו פועלים גם בעניין שינוי שיטת חישוב הארנונה, כך שהיא תחושב לפי שווי הנכס, כפי שזה נהוג בארה"ב. פעולה נוספת נעשית למען חובה להכנת נספח שמאי לתוכנית בניין עיר, כך שכשוועדה תאשר תוכנית יהיה עליה לתת את דעתה גם לעלותה הכספיות של התוכנית".

- טוענים נגדך שהבעת את דעתך הפרטית בעניין בג"ץ הקרקעות ובעד זכויות החקלאים, כאילו היתה דעת הלשכה.

צביקל: "אני חושב שאני מייצג את רוב השמאים במדינה. עובדה שקיבלתי עשרות מכתבי תמיכה. במקרה זה, אנחנו לא אינטרסנטים והעמדה שלנו היא מקצועית נטו".