"משה רוטשילד הוא גדול סוחרי הנשק הישראלים כיום"

טייס הפנטום הישראלי לשעבר, משה רוטשילד, מעורב בעיסקות נשק בהיקף של יותר מ-800 מיליון דולר, מה שהופך אותו ככל הנראה לגדול סוחרי הנשק הישראלים כיום.

כמעט כל נשק בעיסקות שבהן מעורב רוטשילד, שדבר קיומו נודע לציבור הישראלי רק אתמול, מגיע מהגוש המזרחי. עובדות אלה מתבררות מנתונים שמגיעים מפרו. הפרואנים טוענים שרוטשילד הוא איש הפיננסים המרכזי בקבוצה של חברות בשם "אינטרטכניק".

קבוצת החברות, שעוסקות בסחר נשק, הוקמה ב-1995 בהנחייתו של מי שהיה שר ההגנה של פרו, ויקטור מלכה. על פי הדיווחים, לרוטשילד היו קשרים הדוקים ביותר איתו. שלא במפתיע, "אינטרטכניק" קיבלה את החוזה לרכוש עבור חיל האוויר של פרו מטוסים וציוד בסכום של 800 מיליון דולר. רוטשילד, שבבעלותו חברה לסחר נשק בשם "מובטק", היה האיש המרכזי בקבוצה.

במסגרת החוזה נרכשו מבלרוס מטוסי "מיג 29" בכ-380 מיליון דולר. מסוקי "סוחוי" וציוד נוסף היו אמורים להביא את העיסקה לשווי של 800 מיליון דולר. מקורות טוענים, שגם אם היה מדובר בעמלה "קטנה" של כ-10 אחוז - מדובר ברווח של 80 מיליון דולר לרוטשילד וחבריו.

וזה לא הכל: בפרו דווח, למשל, שרוטשילד מכר באמצעות חברת "מובטק" 19 מסוקים, ו-12 מטוסי "אנטונוב 32". הרווחים בעיסקות אלה אינם ברורים, אבל לפי הדיווחים, נרכש כל מסוק בחבר המדינות ב-500 אלף דולר, כל "אנטונוב" משומש עלה כ-700 אלף דולר, ונרכשו גם 12 מנועים למטוסי סוחוי.

הסחורה נמכרה בסכום גבוה בהרבה לצבא פרו, ואף הוטחה ביקורת על כך שהמחירים היו גבוהים יותר מאלה שנהוגים בשוק הפתוח. הביקורת הגיעה לשיאה בעיסקת ה"מיגים", שבסיומה התברר, כי הגיעו ללא חלקי חילוף, וכי אינם מבצעיים.

גורמי ביטחון ישרלאים טוענים שאין מגבלה חוקית על רוטשילד - כאזרח ישראלי - לקבל אישור ממשרד הביטחון הישראלי, משום שמדובר בנשק רוסי.

רוטשילד, אגב, אינו סוחר הנשק הישראלי היחיד הפעיל בפרו. צבי סודט (70) מוכר בין השאר קומנדקרים לפרו, ומעורב בעיסקאות נוספות. «ידיעות אחרונות« "משה רוטשילד הוא גדול סוחרי הנשק הישראלים כיום" «