בלסאות' התייאשה מספרא? במו"מ למכור אחזקותיה בשתי חברות הסלולר הברזילאיות

בלסאות' וספרא שולטות במשותף ב-BCP ו-BSE, המפגרות בתשלום חובות במאות מיליוני דולר

בלסאות' מנהלת משא ומתן עם חברות טלפוניה ומשקיעים פיננסיים ברזילאים למכירת חלקה בשתי חברות הסלולר הברזילאיות, BCP ו-BSE, המוחזקות במשותף עם קבוצת ספרא (45% לכל אחד ב-BCP ו-45% לבלסאות' ו-47% לספרא בחברת BSE). כך גילה פאולינו בארוס, סגן נשיא למדינות אמריקה הלטינית בבלסאות' בראיון לסוכנויות הידיעות.

משמעות ההודעה היא, ככל הנראה, שבלסאות' "יורדת", לפחות על פי הודעתו של בארוס, מה"דיל" לקניית אחזקות ספרא בשתי החברות בתמורה למכירת חלקה בסלקום הישראלית (34.75% לכל אחד). כזכור, בלסאות' וספרא ניהלו במשך השנה האחרונה משא ומתן לעסקת ברטר, לאחר שהתגלעו בין הצדדים חילוקי דעות מהותיים, אבל המו"מ עלה על שרטון.

כזכור, מאבקי השליטה בין ענקית הסלולר בלסאות' לבין שותפתה קבוצת ספרא עלו בתחילת השנה מדרגה, לאחר התפוצצות פרשיית אי-פירעון החוב של BCP. האחרונה לא עמדה בתשלום חוב של כ-375 מיליון דולר בגלל ויכוח המתנהל בין בלסאות' לבין ספרא סביב השאלה כיצד לכבד את התחייבות החברה לנושים. חובה של BCP לבנקים מוערך בכ-1.6 מיליארד דולר.

ל-40 בנקים יש מעמד של נושים בהלוואה הזו שמתשלומה השתמטה כאמור BCP בסוף מארס, לאחר שבלסאות' וספרא נכשלו להגיע להסכם על ארגונה מחדש של חברת התקשורת עתירת ההפסדים. BCP מספקת שירותי טלפון נייד בסאן פאולו, המונה כ-22 מיליון תושבים, ועל פי הערכות משרתת החברה כ-2 מיליון מנויים. היא נחשבת לחברת הסלולר החמישית בגודלה בברזיל.

על פי פרסומים במהלך השנה התנגד ג'וזף ספרא להחלטה להשתמט מתשלום החוב ולהצעת בלסאות' לפתוח במשא ומתן על פריסה מחדש. "הפתרון הטוב ביותר למניעת אי תשלום", צוטט ספרא ב"ניו-יורק טיימס" במהלך חודש אפריל, "הוא שכל אחד מבעלי השליטה יזרים ל-BCP מחצית מ-375 מיליון דולר לפירעון החוב. חשוב מאוד שהנושים ידעו על מאמצינו למנוע אי-קיום התחייבויות".

אלא שהמהלכים של ספרא לא הרשימו במיוחד את בלסאות'. "בלסאות' לא תעמיד הון או אשראי נוסף ל-BCP, עד שיבוצע ארגון מחדש של חובותיה", צוטט בכיר בבלסאות'. מאז, כאמור, ניסו הצדדים להגיע לפשרה אך לא הגיעו להסכמה.

גם BSE, חברה אחות ל-BCP, נמצאת בלב הסכסוך בין ספרא לבלסאות'. BSE פועלת בצפון מזרח ברזיל ועל פי הערכות משרתת כמיליון מנויים. החברה לא עמדה במהלך השנה בתשלום חוב לבנקים בהיקף של כ-76 מיליון דולר. שתי החברות מתמודדות מול תחרות קשה בשוק הסלולר הברזילאי, הנשלט על ידי חברת TELESPE, הנמצאת בבעלות משותפת של ענקית התקשורת הספרדית טלפוניקה וחברת התקשורת פורטוגל טלקום.

בארוס אמר בראיון ל"בלומברג" כי בלסאות' מנהלת "מספר משאים מתנים" למכירת אחזקותיה בשתי החברות הברזילאיות, המנוהלים עם קרנות השקעה וחברת טלפון. בארוס סירב למסור את שמות הגופים עמם בלסאות' דנה במכירה. "יש לנו 11 נכסים באמריקה הלטינית וברזיל היא רק מדינה אחת מתוכם ושאר הנכסים הם בריאים. ברזיל חשובה, אך נוכל לחיות גם בלעדיה", הוסיף בארוס. בלסאות' נחשבת לחברת הטלפוניה המקומית השלישית בגודלה בארה"ב ונסחרת בבורסה על פי שווי של כ-48.5 מיליארד דולר.

אגב, ההפסדים הכבדים בשתי חברות הסלולר בברזיל, עומדים במוקד המתיחות בין שלמה פיוטרקובסקי, יו"ר סלקום והבנק הבינלאומי, לבין משפחת ספרא. על פי הערכות, פיוטרקובסקי שימש ציר מרכזי בהשקעות של ספרא בברזיל ואף שידך לקבוצת ספרא את שלמה וקס, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת. וקס שהה בברזיל כשנה וחצי ב-98'-99' כנציגם של הספראים ב-BCP ואף מונה שם לדירקטור.

"הייתי נציג של משפחת ספרא בברזיל בהקמת שתי רשתות סלולריות", העיד על עצמו וקס בראיון ל"גלובס", במהלך שנת 99'. "אדם המשקיע מהונו ומכספו מאות רבות של מיליוני דולרים (הכוונה לג'וזף ספרא - ג.ה), רצה שיימצא לידו מישהו המצוי בתחום שיוכל לסייע לפעילות ויאיר את עיניו בעת הצורך". לשאלה אם אכן האיר את עיניו של ספרא בעת הצורך ענה וקס: "לא אחת ולא שתיים".