29 רשימות הגישו את מועמדותן לבחירות לכנסת ה-16, ביניהן המרכז וגשר

ש"ס סגרה את רשימת מועמדיה שעתיים לפני נעילת שערי ועדת הבחירות, ולאחר ש-4 נאמניו המוצהרים של אריה דרעי החליטו לצאת בחוץ

29 רשימות הגישו את מועמדותן לבחירות לכנסת ה-16 עד אמש בחצות. שתיים פחות מאלה שהתחרו בבחירות 99'. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט מישאל חשין, אמר אחרי התרשמות ראשונה משמות המועמדים כי הוועדות המסדרות של המפלגות בקדנציות קודמות הציגו רשימות באיכות אישית גבוהה יותר.

17 רשימות הן של סיעות מכהנות, מתוך ה-18 הקיימות. אבל לא כל 12 החדשות הן פנים חדשות. חלקן התחרה בעבר לא פעם ולא עבר את אחוז החסימה. בבחירות הקודמות 15 רשימות לא עברו את המחסום הראשוני.

האחרונים שהגישו את מועמדותם היו פליטי מפלגת המרכז. את הטפסים הם מילאו עד הרגע האחרון ליד חדר ועדת הבחירות. בראש הרשימה ניצב ח"כ דוד מגן, השריד האחרון של הרשימה היומרנית שהתפזרה בין הליכוד לעבודה. המועמדים החדשים הם אלמונים, חלקם גמלאים.

תנועת ש"ס סגרה את רשימת מועמדיה שעתיים לפני נעילת שערי ועדת הבחירות, ולאחר ש-4 נאמניו המוצהרים של אריה דרעי החליטו לצאת בחוץ. רק לאחד היה מקום בעשירייה הראשונה, הריאלית לפי הסקרים, אבל הם התעקשו להופיע כגוש אחד והסתלקו סופית כשגילו כי לשר אליהו סויסה אין בכלל מקום ברשימה. העשירייה הראשונה היא התגשמות הבטחתו של אלי ישי כבר לפני שנתיים שלא אכפת לו לעמוד בראש סיעה בת 10 ח"כים ובלבד שכולם יהיו נאמניו. המועמדים תחתיו ברשימה החדשה, כולם שרים, סגני שרים וח"כים מכהנים: שלמה בניזרי, נסים דהן, אמנון כהן, יצחק כהן, דוד אזולאי, משולם נהרי, יצחק וקנין, יאיר פרץ ונסים זאב. ח"כ עופר חוגי נדחק למקום ה-12 אחרי מנכ"ל המפלגה יעקב מרגי.

הפתעת ליל אמש היתה רשימת גשר, המפלגה שסיעתה בכנסת בראשות דוד לוי הצטרפה לליכוד. נציגי "המפלגה החברתית לאומית" כהגדרתם, כולם לא מוכרים, הציגו עצמם כחברי המועצה המכוננת וסיפרו כי לוי לא פרק את המפלגה ורק ביקש להפסיק את פעולתה. בקשתו נדחתה. הופעתם הדהימה את סגן יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל איתן מהליכוד. הם עלולים לגרום תסבוכת משפטית בעניין זכאותם למימון בחירות. אם יזכו הם יקבלו 3 מיליון שקל ולא יידרשו להחזיר אגורה אם לא יעברו את אחוז החסימה. אבל החוק מזכה במימון רק מפלגה שיש לה סיעה מכהנת. החוק לא צפה מצב של מפלגה שסיעתה נטמעה בסיעה אחרת.

ועדת הבחירות גילתה עניין בכותרת המלאה של כל רשימה: הליכוד עם אריאל שרון לראשות הממשלה; העבודה-מימ"ד בראשות מצנע (שתיהן - זכר לבחירה הישירה); שינוי מפלגת החילונים ומעמד הביניים; יהדות התורה והשבת; ישראל אחרת כי נשבר מהפוליטיקאים. רשימות שמאחדות יותר ממפלגה אחת, נדרשו לכותרות מורכבות לבל יקופח איש מהשותפים: מרצ - הבחירה הדמוקרטית (של ח"כ רומן ברונפמן מפורשי ישראל בעליה) ושח"ר (הרכש האחרון של יוסי ביילין ויעל דיין); או השיא של חד"ש - החזית הדמוקרטית לשלום, המפלגה הקומוניסטית, חוגי ציבור יהודים-ערבים והתנועה הערבית להתחדשות (של ח"כ אחמד טיבי).

רשימה חדשה שעוררה עניין מפלגת ההתיישבות היא יוזמת המפגין הוותיק מוטי אשכנזי שכותרתה להב"ה (לשוויון הזדמנויות בחברה הישראלית). הוועדה הקדישה להם זמן רב מהרגיל כדי לתהות על מצעם. בין השאר הם הבטיחו להגן על הציבור מעושק הבנקים. נציג ש"ס בוועדה עו"ד יהודה אבידן אמר כי הם יזכו ב-5 מנדטים אם המדינה תקשיב להם כמו שהקשיב השופט חשין למס' 3 ברשימה, הכלכלנית רות אלכסנדר, אנליסטית מקורית שהסבירה איך ניתן לחסל את האבטלה בהגדלת הגירעון.

פירורים נוספים משולחן הוועדה: העבודה חתמה את רשימת מועמדיה עם אהוד ברק ושני הנשיאים לשעבר אפרים קציר ויצחק נבון; את רשימת עם אחד של עמיר פרץ הגיש דוד טל, עד לא מזמן ח"כ ש"ס. אורה נמיר פעם שרת העבודה ושגרירת ישראל בסין היא מס' 5 ברשימה; ח"כ תמר גוז'נסקי שלא נכללה ברשימת חד"ש קבלה פרס ניחומים בתואר הריק של בא-כוח המפלגה.

בדיחת היום היה מיכאל בוגוסלבסקי, עולה מחבר העמים בלבוש מצחיק שניסה להגיש מועמדות יחיד מטעם "התחייה". אמרו לו שהמפלגה כבר לא קיימת. הוא טען שהחליט להחיות אותה מחדש אבל התבקש בנימוס לחזור על עקבותיו.

היום (ו') תתחיל בדיקת הרשימות. האישורים, כולל של אותיות ההיכר יינתנו עד ה-3 בינואר. בדיקה לא קלה בגלל העתירות שכבר הוגשו והערעורים שבדרך. העבודה מבקשת לפסול את מועמדות שאול מופז ברשימת הליכוד בנימוק שלא השלים את תקופת הצינון אחרי הרמטכ"לות. מועמד הליכוד עו"ד גלעד ארדן הוציא לעומת זה צו מניעה נגד כל שינוי ברשימה. שינוי עתרה לבג"צ נגד ישראל אחרת בטענה של שימוש לא חוקי בשם העמותה שקדמה למפלגה החדשה. צפויה גם מלחמה קטנה על האותיות, למשל מצד צומת בגלגולה החדש ללא רפול שה"ץ" שלה נלקח בידי "אהבת ישראל" של המקובל כדורי, אשר גם נגדה עומדת עתירה של העבודה לאסור עליה להפיץ קמיעות, כלומר להוציא לה את נשמתה.

להלן הרשימות שהוגשו:

חדשות עלה ירוק (למען הסמים); הירוקים (למען איכות הסביבה); ארגון הפעולה הדמוקרטי (רשימת עולים); לידר (עוד רשימת עולים); אזרח ומדינה (גם היא של עולים); מורשת אבות בראשות הרב יוסף בא-גד (פעם ח"כ); אהבת ישראל בנשיאות גדול המקובלים; צומת לציונות מתחדשת; מפלגת ההתיישבות להב"ה; זעם לצדק חברתי; רעש לזכויות הגבר במשפחה.

ותיקות הליכוד; העבודה-מימ"ד; מרצ-הבחירה הדמוקרטית ושח"ר; שינוי; מפד"ל; יהדות התורה; ש"ס; ישראל בעליה; האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו (כולל מולדת ותקומה); עם אחד; גשר; חרות (ח"כ מיכאל קליינר); המרכז; חד"ש-תע"ל; רע"מ, הרשימה הערבית המאוחדת (של התנועה האסלאמית); ברית לאומית דמוקרטית (ח"כ עזמי בשארה); הברית הלאומית המתקדמת (ח"כ האשם מחמיד, מפורשי רע"מ).