עד לקבלת החלטות חדשות

יש סתירה בין ההחלטות האחרונות 943 ו-944 ופרשנותן לבין החלטת בג"ץ

בימים אלה פורסמו החלטות מועצת מקרקעי ישראל 943 ו-944 מיום 18.11.02, המתייחסות למצב שנוצר בנוגע לקרקעות החקלאיות לאחר החלטת בג"ץ בנוגע להפשרת הקרקעות החקלאיות.

החלטה 943 מסמיכה את המינהל לפעול להקצאת קרקע במגזר החקלאי בהתאם להחלטות המועצה שנהגו לפני מאי 1992, כל זאת עד לקבלת החלטה או החלטות אחרות של המועצה בדבר תנאי הקצאת קרקע במגזר החקלאי. החלטה 944 ממנה ועדה, שתשמע הערות והשגות בנושא הוראות המעבר, אשר על המועצה לקבוע בהתאם לפסק דינו של בית המשפט העליון. נקבע, כי המלצות הוועדה תובאנה לאישור מועצת מקרקעי ישראל.

כזכור, בית המשפט העליון החריג ביום 14.11.01 מגדר הגבלות צו המניעה עסקאות אשר נכנסו לקטגוריית "הוראות המעבר" של דו"ח מילגרום, וחריגה זו, בהתאם לפסק הדין, קיימת עד לקבלת הוראות מעבר אחרות. משמעות ההחלטות היא, כי למעשה המועצה דחתה, לפחות בשלב זה, את הוראות המעבר אשר הוכנו על-ידי מינהל מקרקעי ישראל, וכי נפתח הפתח לחידוש ההקצאות במגזר החקלאי באותם מקרים שלא הוחרגו בבג"ץ.

אולם, שתי ההחלטות זכו לאחרונה לפרשנות מעניינת של היועצת המשפטית של המינהל, עו"ד רחל זכאי-נוימן.

במכתב ששלחה לדודו קוכמן, מזכיר האיחוד החקלאי, היא קובעת, כי "עם קבלת החלטה זו, המהווה הוראות מעבר כלליות, לפיו יפעל המינהל עד קבלת החלטות חדשות/אחרות, אין המינהל רשאי עוד לפעול עפ"י הסדרים קודמים, ובכללם הסדר ההחרגה שנקבע ביום 14.11.01 כאמור".

בהמשך מודיעה עוה"ד זכאי, כי המינהל ימשיך בטיפול בבקשות לביצוע עסקאות שהוחרגו אשר התקבלו עד 18.11.02, ועסקאות שיתקבלו אחר כך לא תידונה, ולא תטופלנה.

בפרשנות זו יש בכדי לבטל, למעשה, את החלטה 944, אשר הטילה על ועדה מטעם המועצה להכין את הוראות המעבר. הפרשנות הזו, לדעתי, אף עומדת בסתירה להחלטת הבג"ץ, אשר קבע שורה של תנאים בהם על הוראות המעבר לעמוד, ואשר רבים מהם היו זרים גם לנוסח הוראות המעבר שהוצע על ידי המינהל.

הכותב מייצג יישובים בסקטור החקלאי.