כנגד כל הסיכויים

"מרלן דיטריך: השיר שלה" (ארה"ב/גרמניה 2001).

ג'יי דיוויד ריבה הוא נכדה של השחקנית האגדית מרלן דיטריך, והוא אינו איש קולנוע מובהק. עכשיו, בשנות הארבעים לחייו, הוא החליט לביים סרט על סבתו הזוהרת, ולחשוף חומרים דרמטיים וסודיים שלא נודעו עד כה.

מרלן דיטריך נולדה ב-1901 בגרמניה ומתה ב-1992 בפריס. היא היתה סמל לאשה אסרטיבית, אמנית גדולה ואישיות מוסרית נעלה. ועל כך מספר הסרט - על התנגדותה לנאציזם, על חייה ככוכבת בהוליווד בשנות ה-30, על בתה היחידה מריה (אמו של הבמאי), על התנדבותה לצד החיילים האמריקנים במהלך המלחמה, על עוינותם של הגרמנים כלפיה בגלל התנהגותה, על יחסה ליהודים ולישראל, ואיך לא - על הגברים הרבים בחייה. פה ושם יש גם רמזים דקים על מאהבות.

אבל סיפורה של דיטריך מכיל רבדים נוספים, שריבה, נכדה המסור, נמנע מלחשוף. התוצאה היא סרט סביר, בלתי רגיל במונחים קולנועיים, שמכיל חומרים נוסטלגיים רבים וראיונות מלאי פרטים על האשה החד-פעמית הזאת. 100 דקות.

"איש החשמל" (ישראל, 2002).

אלי כהן ביים, על-פי תסריט של ירון זליג, סרט יוצא דופן, שמעטים כמוהו הופקו בארץ. גם סרט תקופתי, וגם סרט ביוגרפי.

זהו סיפורו של איש החשמל הארץ-ישראלי, פנחס רוטנברג, שמנשה נוי מגלם בשפתיים קפוצות. הסרט מתאר את מאבקו להקים את טורבינות החשמל דווקא בשפך הירדן, אותו מקום שכונה נהריים. עד היום רוטנברג מעורר התפעלות על תעוזתו ונבואתו.

איש סודו, לגארד (ליאור אשכנזי), הופך גם יריבו על ליבה של בקי (איילת זורר), אף שבחייו היה רוטנברג, חובב הנשים, אדם נשוי.

הסרט מתייחס גם למעשה הלינץ' שביצעו רוטנברג וחבריו המהפכניים בכומר פרבוסלבי, אירוע שחוזר ותוקף את איש החשמל כטראומה.

הסיפור מתייחס לפברואר 1931, השנה שבה הסכר, שנבנה על ידי אנשיו של רוטנברג, נהרס כליל בעקבות שטפונות עזים. אבל האיש, שהיה כל-כך נחוש בדעתו, שב ומפעיל את המקום כנגד כל הסיכויים, ורושם עוד אחת מתעודות הכבוד של המפעל הציוני. דוד גורפינקל צילם, ויורם שייר אחראי על העיצוב האמנותי. 90 דקות.