מחלוקת בין המוסד לתקינה ולשכת רו"ח בנוגע להערכת שווי נדל"ן

המוסד דורש לציין בביאורים השווי ההוגן של נדל"ן להשקעה; הלשכה: הדבר אינו אפשרי כיום

לשכת רואי חשבון מתנגדת לטיוטת תקן חשבונאות 16 של המוסד לתקינה חשבונאית, העוסק בנדל"ן השקעה. הסתייגויות הלשכה הועברו ליו"ר הוועדה המקצועית של המוסד לתקינה, פרופ' אלי אמיר, והוועדה תדון בהן בקרוב.

ההסתייגות המרכזית של הלשכה היא מההצעה לפיה בביאורים לדו"חות יופיע השווי ההוגן (קרי: השווי העדכני) של הנדל"ן, בעוד בסעיפי המאזן הוא יופיע לפי העלות מינוס הפחת וההפסדים.

אמיר הסביר ל"גלובס", כי גילוי זה בביאורים הוא העומד בליבו של התקן, והוא נובע מהכוונה לעבור בשנת 2004 לדיווח כספי נומינלי. "חשבנו שניתן לחברות שנתיים להתרגל בביאורים למתכונת הזו, ואז נעביר אותה לגוף הדו"חות", הוסיף.

נשיא לשכת רואי חשבון, עופר מנירב, אמר, כי הלשכה מסתייגת משימוש בשיטת השווי ההוגן, לאור העובדה שבעולם כולו נמנעים משימוש בו. "עברו שלוש שנים מאז אושר התקן הבינלאומי 40, עליו מתבסס התקן הישראלי 16, והוא אינו מיושם בשום מקום - וזה אומר שיש בו בעייתיות", טוען מנירב.

עוד אומר מנירב, כי הלשכה אינה מבינה כיצד יכול המוסד לדרוש שימוש בשיטת השווי הנאות, בעוד הוא עצמו מציין בהקדמה לתקן, שמדובר בשיטה שטרם הבשילו התנאים ליישמה.

"במצב המשק כיום, במרבית המכרעת של המקרים והמצבים, לא קיים שוק פעיל לנכסים כאלה, אשר יאפשר קביעת נתוני שווי הוגן באופן אמין, המשכי ומשביע רצון", נאמר בהערות הלשכה לתקן.

"בנסיבות אלו, נתונים אשר אינם מספיק ישימים, אמינים ומשביעי רצון לשם הכללה במאזן ובדו"ח רווח והפסד, אינם ראויים להכללה גם בביאורים לדו"חות הכספיים. הכללתם של נתונים כאלה תפגע באמינות הדו"חות יותר מאשר תתרום לה, ותטיל אחריות כבדה על עורכי הדו"חות והמבקרים בעניין שתועלתו מועטה ומוטלת בספק".

טיוטת התקן אושרה בידי הוועדה ביולי השנה, והתקן אמור היה לחול מדו"חות הרבעון הראשון של 2003. לאור הסתייגויות הלשכה, בידיה הסמכות לעכב כניסת תקן לתוקף, נראה שהוא יידחה לפחות עד לדו"חות הרבעון השני. אמיר הבהיר, כי המחלוקת היא בלב ליבו של התקן, ולא ניתן ליישמו בלא שתושג הסכמה בנושא זה.