ועדת הבחירות פסלה מועמדות שר הביטחון, שאול מופז, לרשימת הליכוד לבחירות לכנסת

קיבלה את פסיקתו של היו"ר, השופט חשין, לפסול את מופז, ברוב של 20 מול 18 מתנגדים * זאת, לאחר שבוע שבו נראה שהועדה פשוט מצפצפת על עמדותיו של היו"ר

ועדת הבחירות המרכזית אישרה הערב (חמישי) 27 מתוך 29 רשימות שהוגשו לה לבחירות לכנסת ה-16. 11 מתוכן אינן מיוצגות בכנסת היוצאת, וחלקן כבר התחרה בבחירות קודמות. הרשימות שלא אושרו הן: בל"ד של עזמי בשארה, שנפסלה ע"י הועדה שלשום, ורשימת גשר שנפסלה ע"י ביהמ"ש המחוזי בת"א.

ההחלטה הסופית לגבי מועמדות שתי הרשימות תיעשה בבית המשפט העליון. הועדה הסתפקה רק באישור שם הרשימה ואותיות הזיהוי למקרה שבג"ץ יהפוך את החלטתה.

הועדה פסלה את מועמדותו של שר הביטחון, שאול מופז, לרשימת הליכוד לבחירות לכנסת ה-16. הוועדה קיבלה את פסיקתו של יו"ר השופט מישאל חשין לפסול את מופז, ברוב של 20 מול 18 מתנגדים.

ההצבעה הייתה לפי חתך מפלגתי. בעמדת השופט תמכו העבודה, מרץ, שינוי, מפד"ל, הסיעות הערביות ובאופן יוצא דופן - גם נציג חירות ח"כ מיכאל קליינר, שאמר כי הוא מצביע לפי מצפונו המשפטי.

נגד החלטת השופט הצביעו נציגי הליכוד, ש"ס, ישראל בעליה, המרכז האיחוד הלאומי וגשר.

הליכוד נתן אמנם חופש הצבעה לחבריו, כפי שהודיע נציג המפלגה בראשית הדיון, אולם המתנגד המוצהר היחיד לעמדת המפלגה, סגן יו"ר הוועדה, מיכאל איתן, יצא בעיצומה של ההצבעה מהאולם ובמקומו הצביע ממלא מקום בעד מופז.

לפי החוק, בית המשפט העליון אמור לתת את המלה האחרונה בנושא פסילתו של מופז, במסגרת החלטותיו בשבוע הבא.

נציג העבודה, עו"ד אמנון לורך, אמר לוועדה כי נציגי הליכוד שנכחו בעת מתן פסק הדין של השופט נגד מופז, כולל מופז עצמו, היו יכולים לפנות לבג"צ כדי לפסול את ההחלטה, אך הם בחרו לא לעשות זאת ולדחוק את נציגי הליכוד בוועדה לרגע האחרון. "אם תתמכו במופז", אמר לורך לנציגי הליכוד, "אתם נותנים יד לפארסה ועושים צחוק משלטון החוק".

ח"כ איתן אמר לאחר ההצבעה, כי היה שותף להתייעצויות עם נציגי ראש הממשלה ומופז, שלאחריהם כינס היום את נציגי הליכוד בוועדה ונתן להם חופש הצבעה לפי מצפונם. לגבי הצבעתו שלו, אמר איתן כי החליט לצאת מהאולם מאחר שהוא עומד בראש וועדת חוק וחוקה בכנסת וחייב לתת עדיפות לשיקול המשפטי.

ברשימת הליכוד, בנוסף למופז, נפסלה גם מועמדותו של משה פייגלין בהחלטת יו"ר הועדה השופט מיכאל חשין, בנימוק שלחובתו הרשאה פלילית ועבירה שיש עמה קלון.

החלטת הקלון היתה של חשין ומליאת הועדה קיבלה את החלטתו ללא הצבעה. מספר המועמדים שנפסלו הגדול ביותר היה ברשימת ש"ס - 9 במספר - אך כולם מסיבות טכניות או מנהליות.