המערכת הממוחשבת של מאגרי המידע של מס שבח תיפתח לשימוש שמאי המקרקעין

על-פי הסכם בין לשכת השמאים לפרקליטות המדינה, המאגרים ייפתחו ב-2 בפברואר

המערכת הממוחשבת של מאגרי המידע של מס שבח תהיה פתוחה ושמישה לשמאי המקרקעין החל מ-2 לפברואר השנה. כך עולה מהסכם אליו הגיעו לשכת שמאי המקרקעין ופרקליטות המדינה, בדיון בעתירה לבג"ץ שהגישה הלשכה נגד שרי האוצר והפנים.

העתירה הוגשה בבקשה לפתוח את מאגרי המידע של שלטונות מס שבח לציבור. העתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד עופר טויסטר ורן יגנס, התבססה על תיקון לחוק מס שבח משנת 1998, שאיפשר את פתיחת מאגר הנתונים. מאגר זה מתייחס למחירים שהושגו בכל עיסקאות הנדל"ן החייבות דיווח, ובכלל זה קנייה, מכירה, שכירות לתקופה ארוכה, עסקות קומבינציה, אופציות וכדומה.

בשנת 1998 תוקן החוק על-ידי הכנסת, כך שיאפשר גישה לנתונים של מס שבח, לבד מפרטים מזהים של הצדדים לעיסקה. לאחר הגשת העתירה הודיעה המדינה, כי המאגר הקיים עדיין איננו אמין דיו, ויש לשכללו על מנת להציגו בפני הציבור.

המדינה הסבירה, כי המידע הקיים במס שבח הוא חלקי, מיועד לשימוש פנימי ובחלק מהמקרים אף שגוי; יש בו ליקויים רבים וחסרים בו פרטים ובשל כך חלק מהמידע גם מטעה.

העתירה הוגשה בשנת 2001, ובמהלך השנה שלאחר הגשת העתירה התקיימו דיונים בנושא, אשר בסופם התחייבה הפרקליטות להקים את מאגר המידע. עו"ד יוכי גנסין, שייצגה את פרקליטות המדינה, ציינה, כי בשלב ראשון המערכת אמורה לשרת רק את השמאים - "המערכת הסגורה", ובשלב נוסף, שנה וחצי לאחר מכן, תיפתח המערכת בפני כל הציבור - "מערכת פתוחה".

לאחרונה הודיעה גנסין, כי המכשור הטכני מוכן, וניתן להפעילו בתוך 96 שעות. עם זאת, ציינה הפרקליטות, לא ניתן להפעיל את המערכת בשל אי התקנת תקנות על-ידי שר האוצר, המאפשרות את הפעלתו.

כתוצאה מכך, פנה עו"ד טויסטר לבג"ץ, בבקשה להורות לשר להתקין את התקנות שיאפשרו את הפעלת המערכת. בתחילת השבוע אישרה ועדת הכספים את נוסח התקנות, והן מונחות על שולחנו של השר לחתימה.

בהסכם התחייבה המדינה לסיים את כל ההכנות המינהלתיות עד ל-2 בפברואר. על-פי התקנות החדשות, יוכלו שמאי המקרקעין להתחבר באמצעות המחשב ישירות למחשב שלטונות מס שבח על מנת לקבל את המידע.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, עדי צביקל, אמר לאחר הדיון, כי ההסכם פותח עידן חדש בתחום שמאות המקרקעין. (בג"ץ 7572/01).