יונתן זוכוביצקי בישראל אחרי שנעדר 12 שנה

לישראל הגיע בחשאי איש העסקים יונתן זוכוביצקי (53), חתנו של המיליארדר שאול אייזנברג ז"ל, שעזב את הארץ לפני יותר מ-12 שנים אחרי שנחשד, יחד עם מיקי אלבין ז"ל, במעילה בכספי קבוצת אייזנברג.

יונתן זוכוביצקי ואשתו אסתר באו לארץ לרגל חתונת בנם, הערב, במלון הילטון בתל-אביב. אתמול ניהל זוכוביצקי כמה ישיבות בתל-אביב, שחלק מהן קשור במאבק על הירושה של חותנו. נראה, שמשפחת זוכוביצקי אינה מוכנה לוותר על נתח לעצמה.

"פרשת זוכוביצקי-אלבין" החלה בשנת 84', כשהתברר שקבוצת אייזנברג צברה הפסדים בשורה של עיסקאות, הקשורות ברכישת החברה לישראל, אתא ואחזקות בחברת צים. אייזנברג, ששהה רוב הזמן בחו"ל, זעם על ההפסדים וביקש לבדוק את הליך קבלת ההחלטות של זוכוביצקי ואלבין, שניהלו את עסקיו בארץ.

במהלך הבדיקה התעוררו חשדות על היעלמות עשרות מיליוני דולרים מכספי הקבוצה. בין היתר, נבדקה השקעה בחברת הטקסטיל האמריקנית "יונייטד מרצ'נד", שעליה השתלטו זוכוביצקי, אלבין ושני חבריהם לספסל הלימודים בתיכון עירוני א' בתל-אביב - עוזי רסקין, המתגורר בניו-יורק, ומנחם (מנטה) עצמון. החשד התמקד בכך שכספי אייזנברג שימשו למימון העיסקה, ללא ידיעתו.

בראשית 85' נפתחה חקירת משטרה בחשד של הונאה בכספי הקבוצה. במהלך החקירה קפץ אלבין אל מותו מחלון חדר החקירות בקומה השלישית בתחנת המשטרה ביפו, והחקירה נקלעה למבוי סתום.

במקביל, נפתחה חקירה של שלטונות מס הכנסה בחשד שזוכוביצקי העלים הכנסות בהיקף כספי גדול, ואף הוגשה נגדו תביעה משפטית. העניין הזה התנהל בעצלתיים במשך שנים, כלל כמה הצעות פשרה ועדיין לא סוכם.

מאז עשה זוכוביצקי חיל בניו-יורק. בין היתר, הקים חברה לייזום עסקים, "פרסט קפיטל", ומועדון בריאות אקסקלוסיבי ("אקסלציור") והשקיע בנדל"ן ובחברת זכוכית קנדית גדולה. הונו מוערך כיום בכמה עשרות מיליוני דולרים.

לאורך כל השנים התייצבה אסתר זוכוביצקי לימין בעלה והסתכנה בנישולה מהירושה. ואכן, כשנפתחה הצוואה, אחרי מותו של אייזנברג לפני כמה חודשים, התברר כי הנבואה התגשמה. בצוואה נאמר, בין היתר: "אסתר גרמה לי די צרות והרסה את בריאותי".

אתמול נשמעה אסתר מאושרת מנישואי בנה. "אני היום מאושרת וחושבת רק על האושר של ילדי", אמרה, מופתעת ש"ידיעות אחרונות" חשף את בואו של בעלה לישראל. *«ידיעות אחרונות« יונתן זוכוביצקי בישראל אחרי שנעדר 12 שנה *«