מרוול תרכוש את רדלן מקבוצת רד בכ-50 מיליון דולר

העסקה תבוצע במזומן ומניות * תנאי העסקה כוללים גם תשלומים נוספים שעשויים להעלות מחיר הרכישה הסופי ליותר מ-100 מיליון דולר

חברת רדלן (Radlan) מקבוצת רד-בינת של האחים זיסאפל, תירכש ע"י חברת מרוול , המפעילה מרכז פיתוח בישראל, בסכום של כ-50 מיליון דולר.

גורמים המקורבים לחברה מסרו כי עיקר הרכישה תתבצע במניות, כאשר חלק המזומן יעמוד על כמה עשרות מיליוני דולרים. הסגירה הסופית של העסקה צפויה להתבצע בתוך כחודש.

בהודעתן הכריזו החברות על כך שהמחיר לרכישת שאר האחזקות שלא היו בידיה של מרוול עומד על 49.7 מיליון דולר, אולם תנאי העסקה כוללים גם תשלומים נוספים לפי עמידה באבני דרך שונים, שעשויים להעלות את מחיר הרכישה הסופי ליותר מ-100 מיליון דולר.

על פי ההסכם, מדובר ברכישת החברה כולה, שתשמש לאחריה כבסיס לחלק ממערך המו"פ של החברה האמריקנית. עוד נודע, כי רוב עובדי החברה ימשיכו בתפקידם, למעט מספר קטן של עובדים שיפוטרו, וכי לא יתבצע מהלך של רה-לוקיישן. בשלב הראשון של העסקה השכבה הניהולית ברדלן תמשיך לתפקד באופן רגיל. עם זאת, על פי הערכות, כמה מבכירי החברה צפויים לעזוב אותה לקראת השלבים הסופיים של מיזוגה לתוך החברה הרוכשת. מרוול השקיעה בעבר ברדלן.

בעקבות הרכישה, אמר אליעז לביא, מנכ"ל משותף במארוול סמיקונדקטורס ישראל: "אני מברך על הרכישה של מארוול את רדלן ומשוכנע ששתי החברות ייתרמו מצעד זה. לנו במארוול ישראל יש ניסיון מצוין בעקבות רכישת גלילאו על ידי מארוול לפני כשנתיים וחצי. מאז הרכישה הגדלנו את כח האדם בחברה ביותר מ-100 איש ואנו נמצאים בתנופה מתמדת של התרחבות ופיתוח. לאחרונה התחייבה מארוול להשקיע בשנתיים הבאות כ-23 מיליון דולר בישראל לצורך בניית תשתיות ורכישה של ציוד טכנולוגי מתקדם. בחודש הקרוב אנו עתידים לאחד את שני הסניפים הצפוניים של מארוול בטכניון ובקיסריה ולעבור למבנה חדש בן 4,000 מ"ר ביוקנעם. בנוסף אנו עומדים להתחיל בחודשים הקרובים בבניית 3,500 מ"ר של מעבדות מתקדמות במנוף. השקעתה הנוספת של מארוול בישראל מדגישה את הכרתה ביכולות הפיתוח וההנדסה הישראליות המצוינות".

משה שטיינר, מנכ"ל משותף במארוול ישראל, אמר: " מארוול ממשיכה את השקעותיה בטכנולוגיות ישראליות גם בתקופה זו: השקעתה הראשונה הייתה ברכישת גלילאו לפני כשנתיים וחצי והפיכתה למארוול ישראל, בנוסף עד היום היא החזיקה ב-9% מרדלן והיום היא הכריזה על רכישתה את רדלן. אני סמוך ובטוח שרכישתה של רדלן הופכת את מארוול למעצמה הערוכה להתמודד בצורה יוצאת מהכלל עם דרישות השוק. אם עד היום לקוחות החברות היו צריכים להוציא חלק מתהליכי הפיתוח המורכבים למיקור חוץ, הרי שהיום הצטרפותה של רדלן לקבוצה, תאפשר למארוול לפתח ולייצר את הדור הבא של מערכות תקשורת מתקדמות, ולספק פתרון כולל מקצה אל קצה. השילוב של תוכנה המשולבת בנתבי התקשורת עם פיתוח וייצור רכיבי סיליקון יוצרת ללקוחות פתרון שאין כמותו בשוק, ובכך מתעצמת עוצמתה של מארוול."

יעקב צנקל, מנכ"ל רדלן, הוסיף: "רדלן הצטרפה היום למשפחה המפוארת - קבוצת מארוול. אנו נלהבים מאוד להיות חלק ממעצמת מארוול. אין ספק, כי זהו הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לנו, והוא נראה לנו מאוד טבעי, שכן יש לנו קשר רב שנים עם מארוול. מארוול הייתה בעלת מניות בחברה, רכשה כלקוחה את מוצרי רדלן, ולאחר שהכירה מקרוב את היתרונות שאנו יכולים להעניק לה החליטה לרכוש את החברה. "יצויין, כי השילוב של מעצמה בתחום המוליכים למחצה, המעניקה גם פתרונות תוכנה בתחום התקשורת הינו ייחודי מסוגו בעולם, ומהווה פריצת דרך מהפכנית. "למארוול זו הרכישה השניה של טכנולוגיה ישראלית, ובעקבות המיזוג המוצלח עם גלילאו (היום מארוול סמיקונדקטורס ישראל) עם הקבוצה נפתחה הדלת להשקעות נוספות בישראל ואנו שמחים מאוד על כך. "יש ביקוש לטכנולוגיה ישראלית מובילה גם בימים אלו והרכישה של רדלן, שהינה חלק בלתי נפרד מההיי טק הישראלי, רק מוכיחה זאת".

שי בייליס, שותף מנהל בפורמולה ונצ'רס, שהובילה את סבב ההשקעה הראשון ברדלן בשנת 2000, אמר היום: "הקרדיט על המכירה מגיע קודם כל להנהלת החברה על ההישגים הטכנולוגיים והשיווקיים שלה. אקזיט בהיקף כזה, בימים שתעשיית הטלקום נמצאת בשפל כל כך עמוק הוא הישג בלתי רגיל. עסקה זו מוכיחה שוב שהמרשם לאקזיט מוצלח הוא יתרון טכנולוגי מובהק. במתח הקיים בין הטכנולוגיה לשיווק על משקלן בחברות, אני מאמין שההיי טק הישראלי צריך להתבסס על טכנולוגיה במקום הראשון, ועל שיווק רק במקום השני".

רדלן מפתחת תוכנה המשולבת בנתבי תקשורת, ובנוסף פועלת בשוק יצרני ה-ASIC (מעבדים המתוכננים עבור פעילות ספציפית). החברה מציעה למעשה תוכנת ניתוב ליצרנים השונים במבנה של מיקור-חוץ לחלק התוכנה של השבב או של הנתב.

רדלן נוסדה ב-1998 כתוצאה של ספין-אוף מחברת RND, שהקימו יהודה וזהר זיסאפל, ושנוסדה אף היא כפיצול מתוך קבוצת רד שבשליטת האחים. בהמשך המהלך פוצלה פעילות RND לשתי חברות נוספות - רדוור, שהונפקה בנאסד"ק, ורדוויז, שנמכרה לטריון .

רדלן פועלת לפי מודל עסקי המבוסס על מכירת רשיונות תוכנה, ותוספות מחיר עבור התאמות. לחברה הסכמי שיתוף פעולה עם יצרני ציוד תקשורת כמו אלקטל, לוסנט ואקטון, ויצרני מעבדי ASIC כמו ברודקום, מרוול ו-MMC. לקראת סוף 2002 חתמה החברה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת פאוור דיזיין, המפתחת פתרונות להעברת חשמל על גבי רשתות מחשבים.

רדלן גייסה עד כה 39 מיליון דולר בשני סבבים. בינואר 2001 היא השלימה סבב גיוס של 30 מיליון דולר בהובלת הקרנות פיטנגו ואוגוסט-קפיטל האמריקנית, וכן בנק ההשקעות השוויצרי UBS קפיטל. הסיבוב נסגר לפי שווי של 70 מיליון דולר לפני הכסף.

הגיוס הראשון של רדלן בוצע בשנת 2000, ובו גייסה החברה 8.5 מיליון דולר מפורמולה ונצ'רס ומהאחים זיסאפל לפי שווי של 12 מיליון דולר לפני הכסף. בגיוס השתתפה גם קרן ההון סיכון הרבור-ווסט שהשקיעה, יחד עם פורמולה, גם בסבב הגיוס השני. נכון להיום מחזיקים האחים זיסאפל בכ-30% ממניות החברה. בראש רדלן, המעסיקה 150 עובדים, עומד יעקב צנקל, לשעבר מנכ"ל בינת.

בראשית השנה נחשף כי עובד של החברה, ששימש כראש צוות פיתוח תוכנה, נעצר לאחר שנחשד בכך שניסה למכור באופן עצמאי את אחת מהתוכנות שפיתחה החברה לחברה זרה תמורת כמיליון דולר. העובד נחשף לאחר שנציגי אותה חברה פנו לרדלן ויידעו אותה במעשה. חקירת המשטרה שנפתחה לפני כשבעה חודשים מצאה כי העובד, בני אנור, ניסה לכאורה למכור את התוכנה החל מחודש יולי 2002. העובד נעצר כשהגיע לישראל, לאחר תקופה ארוכה בחו"ל, בשלהי שנת 2002.

קבוצת רד: היסטוריה ארוכה של אקזיטים

קבוצת רד-בינת החלה את דרכה כביטקום סוכנויות, של יהודה זיסאפל ומוטי סייר, שהפיצה בעיקר מודמים של מוטורולה. ב-1975 הקים יהודה זיסאפל את בינת, כאינטגרטורית של מערכות מחשוב ותקשורת. החברה מבצעת פרויקטים של תקשורת ומחשוב בהיקפים גדולים.

הקבוצה כוללת כיום 16 חברות, חלקן הונפק בבורסת הנאסד"ק, חלקן נמכר וכמה מהן עדיין חברות פרטיות. הכישלון הגדול ביותר של הקבוצה היתה חברת רדגארד, שעסקה בפיתוח בתחומי אבטחת המידע ברשתות IP. החברה סירבה להצעת רכש בידי אוויה, והאחרונה רכשה את מתחרתה. מאוחד יותר נסגרה רדגארד.

לפני כשבועיים רכשה USR הישראלית, ספקית פתרונות ייצור לכרטיסים אלקטרוניים, את פעילותה של RND מקבוצת רד, שבתוכה רוכזו פעילות שירותי ההנדסה, פיתוח וייצור לחברות היי-טק, בסכום לא ידוע.

רד