שמשית: ממשיכים להיאבק במלוא המרץ

המאבקים המשפטיים בעניין היישוב שמשית נמשכים בשיא המרץ. לאחרונה, דחה בית המשפט המחוזי בחיפה את תביעת חברי הוועד הראשון ביישוב - ועד מקורבים לייזם היישוב, להוציאם מתביעה שהגיש הוועד הנוכחי נגדם ונגד האדריכל והייזם, צבי שפרינגר. תביעת הוועד הראשון להוצאה הוגשה בטענה, כי מנוהל בנושא הליך בוררות.

בשמשית מתנהלים מאבקים ציבוריים ומשפטיים כבר למעלה מ-4 שנים, בין ועד האגודה לשפרינגר, על רקע חילוקי דעות קשים לגבי חוזי העסקתו והתשלומים המגיעים לו.

בינואר 1997 נחתם הסכם הרשאה לפיתוח בין המינהל לבין הסוכנות, לפיו הקצה המינהל לסוכנות, בלא מכרז, קרקע בשטח 700 דונם לצורכי הרחבת היישוב גבעת אלה. ההרחבה לא יצאה לפועל, ושפרינגר לקח את העניינים לידיים.

מניסיונו, ידע שפרינגר, כי רק הקצאת קרקע באמצעות הסוכנות תאפשר להתגבר על חובת המכרזים. הוא פנה לסוכנות, וביקש שתפרוש את חסותה על הקמת יישוב חדש בשטח.

ועד היישוב הנוכחי העלה טענות כלפי פעילותו של שפרינגר במסגרת ההקמה. אופי הקמת שמשית היה נושא לביקורת חריפה גם בדו"ח מבקר המדינה.

שפרינגר הקים אגודה שיתופית של מקורבים, מגישי הבקשה, וערך עמה הסכמים, לפיהם הוא יבצע את התכנון הכולל, התכנון האדריכלי, שירותי הניהול, תיאום ופיקוח ויקבל עמלת ייזום של 2% משווי הפרויקט. סך הכנסותיו נאמד ב-30 מיליון שקל. חלק ניכר מתושבי שמשית לא היו מודעים להסכמים של שפרינגר שנחתמו עם ועד המקורבים.

השופט, עודד גרשון, דחה את בקשת חברי הוועד הראשון וטען, כי מאחר ו"מדובר בנושא שמעניין את כלל הציבור", וקיים כאן אינטרס ציבורי מובהק, ראוי "שהסכסוך יתברר בפומבי, כדי שהציבור בכללותו ישמע וידע ממי יש להיזהר". היישוב מיוצג על-ידי עו"ד חיים פרוכטר.