הרביעי בראשון

פסטיבל האביב הבינלאומי, המתקיים בראשון-לציון זו השנה הרביעית, יכלול הפעם גם מופעי ג'אז מקוריים אחדים, שחלקם הופקו במיוחד בעבור הפסטיבל.

את הג'אז הנשי תייצג בפסטיבל חמישיית "נשות חווה", בהובלת נגנת הקלידים הוותיקה אלונה טוראל, שהיתה חברה בלהקת "פלטינה" ההיסטורית. יחד איתה מנגנות אורית אורבך (קלרניט), אורה בועזסון (בס), תמר נווה ומיכל רהט (כלי הקשה). החמש משלבות מוסיקה יהודית מסורתית מספרד ואשכנז במוסיקה אירית, מזרח-תיכונית ודרום-אמריקנית. הפן הג'אזי שמור כמובן לטוראל, בעוד אורבך משמשת ככלייזמרית.

את הג'אז הקלאסי תייצג רביעיית חלוצי הג'אז הישראלי — דני גוטפריד (פסנתר), אלברט פיאמנטה (קלרניט וסקסופון), אהרל'ה קמינסקי (תופים) ואלי מגן (בס). במופע מיוחד תצדיע הרביעייה לענק הג'אז היהודי, הקלרניטן בני גודמן (1909—1986), שכונה "מלך הסווינג" והיה זה שהחדיר את המוסיקה היהודית המזרח-אירופית לג'אז. לסטר יאנג וקאונט בייסי ניגנו אצלו בלהט את "ביי מיר ביסטו שיין", וסביר להניח שהרביעייה תנגן את זה בפסטיבל ושקמינסקי יפליא להכות בתופים כפי שעשה ג'ין קרופה אצל גודמן.

שילוב ג'אז אתני נוסף בפסטיבל הוא "המלך וההר", מופע מקורי שבמרכזו אברהימה קונטה הסנגלי, נצר למשפחת מוסיקאים מדורי-דורות. הוא מספר אגדת-עם סנגלית ומלווה את עצמו ב"קורה", נבל אפריקני בעל תיבת-תהודה ו-21 מיתרים. החיבור עם קונטה נוצר באמצעות פסנתרן הג'אז יונתן אבישי, היושב בפריס. השניים מצאו שפה משותפת, וכבר הופיעו יחד בפריס מספר פעמים. אבישי היה גם בעל היוזמה לצרף למופע בפסטיבל את נגן הבס עומר אביטל, שהוא מן הבולטים כיום בסצנת הג'אז הניו-יורקית.

את הג'אז הישראלי תייצג חמישיית "מקורות" של ארי ברכה (גיטרות וסינטיסייזר), שזכתה להערכה בפסטיבל הג'אז האחרון בים האדום. עם ברכה מנגנים ארנון פרידמן (קלידים), אלי מגן (בס), דני בנדיקט (תופים) ופאולה ולנשטיין (קולות). גם רביעייה זו מנגנת שילובים — ג'אז עם מוזיקה מזרחית, אפריקנית וישראלית.

ומחוץ לפסטיבל: אלבום בכורה להרכב אלקטרו-אתני ישראלי מקורי בשם נומאיי. קונספט האלבום "חוצה גבולות" משלב מוזיקה אלקטרונית שמיימית עם מוסיקה מזרחית ואתנית. ההרכב הבסיסי כולל את אלון דנין (קלידים), איציק לוי (חלילים) ויחיאל חסון (גיטרות). יחד הם יוצרים צליל חדש וייחודי. ההפקה הזו הוקלטה באיכות התואמת למערכת סטריאו בעלת תהודה ועומק צליל. המוסיקה קצבית וסוחפת, ומומלצת במיוחד להאזנה בעת נסיעה במכונית.

פסטיבל האביב הבינלאומי, היכל מאיר ניצן לתרבות ואמנות, ראשון–לציון, 29 במרס - 5 באפריל