צה"ל, רשות הנמלים ועיריית אילת הסכימו: בסיס חיל הים יועבר לנמל אילת

המו"מ בין הצדדים נקלע בעבר למבוי סתום, בשל מחלוקת בין משרדי הביטחון והתחבורה ובין רשות הנמלים והרכבות, בנוגע לגורם שיממן את העתקת הבסיס

משרד התחבורה, רשות הנמלים והרכבות ועיריית אילת, הגיעו להסכמה עם משרד הביטחון, עם צה"ל ועם חיל הים, לפינוי בסיס חיל הים באילת, ולהעברתו לתוך שטח הנמל האזרחי, שנמצא באחריות רשות הנמלים. פינוי הבסיס נועד להפשיר שטחים של עשרות דונמים להמשך תוכניות פיתוח העיר אילת.

המו"מ בין הצדדים נקלע בעבר למבוי סתום, בשל מחלוקת בין משרדי הביטחון והתחבורה ובין רשות הנמלים והרכבות, בנוגע לגורם שיממן את העתקת הבסיס.

במסגרת תוכנית המתאר הארצית, תמ"א 13, לחופי מפרץ אילת, יזמה עיריית אילת תוכנית להעתקת בסיס חיל הים לתוך שטח הנמל האזרחי של רשות הנמלים (רנ"ר). לדברי ראש עיריית אילת, גבי קדוש, הצעת תמ"א 13 להעתקת הבסיס נועדה לקדם את המשך פיתוח אילת לכיוון דרום ומערב העיר.

בדיון בעניין זה, שיזם משרד התחבורה, טען מנכ"ל רנ"ר, עמוס רון, כי התוכנית החדשה, שגיבשה הנהלת רשות הנמלים, מציעה פריסה מחדש של בסיס חיל הים הקיים וצמצום שטחו, וכי היא מסכימה לקלוט לתוך שטח הנמל את הבסיס, כדי לאפשר לגורמי התכנון ליזום תוכניות פיתוח ואטרקציות לחופי מפרץ אילת.

על-פי נייר עמדה לתוכנית שגיבש משרד התחבורה, חיל הים יצמצם את שטח הבסיס, ויפנה שטחים ליזמות ולפיתוח מסחרי. שיווק הקרקע ומכירתה ליזמים פרטיים ישמשו בסיס למימון עלויות הפינוי ופריסה מחדש של הבסיס. למימוש התוכנית יש צורך לפתח את כביש 90, שתוכנן להיות מוסט לאיזור אחר, כדי לפנות שטחים נוספים. בשלב זה, טרם אותר תקציב למימון הסטת הכביש.

סמנכ"ל משרד הביטחון, ויקטור בר-גיל, טען בדיון, כי יש צורך לבצע בדיקת היתכנות כלכלית לכל הפרויקט, ולצורך זה יש לאתר מקורות כספיים לפינוי הבסיס. לגבי תוכנית המתאר המוצעת, לדבריו, לא ניתן יהיה בטווח המיידי למצוא מקור למימון התוכנית, שתכלול העתקת הבסיס לאתר חדש שייבנה בצמוד לנמל האזרחי.

התוצאה של מצב זה, אמר בר-גיל, תהיה, שחיל הים יישאר במקומו והעיר לא תתפתח בשנים הקרובות. לפיכך, יבחן משרד הביטחון תוכנית חלופית, לצימצום שטח הבסיס הקיים, ובמקביל יפעלו גורמים שונים לאתר מקור מימון לכל הפרויקט, בתנאי שכל המימון ייעשה מחוץ לתקציב משרד הביטחון.

בסיכום הדיון הגיעו הצדדים להסכמה, כי שטח בסיס חיל הים יצומצם ויועבר לנמל האזרחי, כי יש לאתר מקורות כספיים להעתקתו ולסלילת כביש 90, כחלק מתוכניות פיתוח העיר. זאת, כאשר עיריית אילת, שיזמה את תמ"א 13, תפנה למועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאישור התוכנית המוצעת.

עוד הוסכם, כי בשלב הראשון של התוכנית יפונה שטחו המערבי של הבסיס, כדי לאפשר את סלילת כביש 90 החדש. אח"כ יוגשו תוכניות לצמצום הבסיס והעתקתו ממזרח לכביש המתוכנן. חיל הים יכין תוכנית לפריסה מחדש של הבסיס, על כל עלויותיה הכספיות, וכן יציג את תצורת הבסיס במתכונתו המוצעת לכל הגורמים, לאישור סופי.