קונצרן תקשורת בשווי של 450 מיליון דולר לפחות

מתוך הערכת שווי: הכנסות ידיעות אחרונות הן 260-280 מיליון דולר בשנה; הרווח הנקי - 30 מיליון דולר * מלבד הוצאה לאור, חולשת משפחת מוזס בעיקר על עיסקי נדל"ן ותקשורת אלקטרונית * עו"ד דן אבי יצחק: "להערכתי, אף אחד מבעלי המניות לא יסכים למכור בפחות מ-600 מיליון דולר"

לפני כשלוש שנים סערה (שוב) משפחת בעלי השליטה בידיעות אחרונות. זאב מוזס, האופוזיציה הלוחמנית ביותר לארנון מוזס, הכניס, לראשונה בתולדות העיתון, גורם חוץ-משפחתי בין בעלי המניות. חברת ההשקעות הקנדית אוורגרין רכשה מידיו מניות חברה פרטית, שבאמצעותה מחזיק זאב חלק מאחזקותיו בעיתון.

לימים טען זאב מוזס כי נקלע לחסרון כיס עקב הדחתו מדירקטוריון העיתון והמאבק המשפטי היקר שהוא מנהל. לציבור, על כל פנים, ניתנה בפעם הראשונה אפשרות להציץ לתוככי קונצרן התקשורת הגדול והרווחי במדינה.

כחברה ציבורית, המחויבת במידע מהותי למשקיעים, פרסמה אוורגרין בספטמבר 95' הערכת שווי מדוקדקת של ידיעות. ההערכה, שבוצעה בידי משרד הייעוץ הכלכלי אבי חפץ (ככל הנראה מנתונים שנמסרו לו על-ידי זאב מוזס) נקבה בשווי של 449-461 מיליון דולר לקבוצת ידיעות אחרונות. משהו כמו 1.5 מיליארד שקל.

בבורסה, אגב, יש מספר קטן בלבד של חברות יקרות יותר. במחיר דומה נסחרת חברת אסם. מעריב, קונצרן התקשורת השני בגודלו בישראל, שווה "רק" 52 מיליון דולר.

עו"ד דן אבי-יצחק, מי שמייצג את עודד מוזס ואת תמי מוזס-בורוביץ, העריך השבוע כי איש מבעלי המניות לא ימכור מניות העיתון לפי שווי של פחות מ-600 מיליון דולר (הערכה לה שותף גם דב יודקובסקי). "בעלי הבית", אמר אבי-יצחק, "מעריכים את שווי הקבוצה ב-800 מיליון עד מיליארד דולר".

למרות שהערכת השווי סויגה ככזו, שבה לא היו בידי המעריכים נתונים כספיים מבוקרים לגבי חלק מהותי מהפעילות, בכל הקשור לעיתון ידיעות אחרונות ניתנו לקוראים נתונים מפורטים.

כך הוערך חלקו של העיתון ב-%75 משוק עיתוני הערב (על-פי ההערכות כ-350 אלף קוראים בימי חול וכ-600 אלף ביום שישי). ההכנסות לשנה נאמדו ב-260-280 מיליון דולר, והרווח הנקי ב-30 מיליון דולר (בדומה לרווח של רשת שופרסל).

שווי העיתון עצמו הוערך ב-300 מיליון דולר; שווי הנדל"ן (המערכת בת"א ומפעל הדפוס החדש בראשל"צ) ב-36 מיליון דולר; חברת ידיעות תקשורת הוערכה ב-75 מיליון דולר; כן הובאו בחשבון יתרות הנזילות הגדולות מהן נהנית קבוצת ידיעות אחרונות.

הערכת השווי של ידיעות תקשורת נגזרה בעיקר משווי אחזקותיה בחברות התקשורת האלקטרונית ערוצי זהב ורשת, ופחות מאחזקות אחרות, כמו רשת המקומונים, חברות טלמסר, אן.אם.סי וכן חברת שלטי החוצות הכושלת נור.

כחברת השקעות, אוורגרין הצהירה מלכתחילה שכוונתה היא מימוש ההשקעה בידיעות אחרונות עם הנפקת העיתון בבורסה. כשזו בוששה לבוא, מכרה בדצמבר 96' את המניות ברווח נאה בחזרה לזאב מוזס, שכנראה התאושש ממצוקת הנזילות בה היה שרוי לפנים. « « קונצרן תקשורת בשווי של 450 מיליון דולר לפחות « מתוך הערכת שווי: הכנסות ידיעות אחרונות הן 260-280 מיליון דולר בשנה; הרווח הנקי - 30 מיליון דולר * מלבד הוצאה לאור, חולשת משפחת מוזס בעיקר על עיסקי נדל"ן ותקשורת אלקטרונית * עו"ד דן אבי יצחק: "להערכתי, אף אחד מבעלי המניות לא יסכים למכור בפחות מ-600 מיליון דולר"