אלביט מערכות מעוניינת להיכנס כשותפה בהשבחת הטנקים בטורקיה

מעמדה של החברה כיום הוא רק קבלן משנה בפרויקט, המנוהל על-ידי תעש; במקביל, יחייב המעמד גם שיתופה בסיכונים ובגיבוש הערבויות

קבוצת אלביט מערכות מעוניינת להפוך לשותפה בפרויקט השבחת טנקי האם-60 של טורקיה, שהיקפו 687.5 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". מעמדה של החברה כיום הוא רק קבלן משנה בפרויקט, המנוהל על-ידי התעשייה הצבאית (תעש).

המעבר למעמד של שותפה יאפשר לקבוצת אלביט מערכות להגדיל את היקף ההכנסות מהפרויקט, שהוא העיסקה הבטחונית הגדולה ביותר של קונסורציום ישראלי בחו"ל. ההכנסות הצפויות לחברה כעת מסתכמות בכ-150-100 מיליון דולר.

היקף ההכנסות של תעש יהיה גדול יותר, ויגיע לכ-200 מיליון דולר. שאר ההכנסות יתחלקו בין שאר קבלני המשנה, שביניהם אל-אופ, אורדן , עשות אשקלון, אופטרוניקס וחברה גרמנית שתספק את המנועים המשופרים של הטנקים.

הפיכתה לשותפה תחייב את אלביט מערכות לחלוק עם תעש את הסיכונים ולהשתתף בגיבוש הערבויות. יו"ר דירקטוריון תעש, אריה מזרחי, מסר, כי אלביט מערכות מעוניינת לשנות את מעמדה, בעקבות הערכתה שהדבר יסייע לה מבחינה אסטרטגית בשוק העולמי.

"אולם", אומר מזרחי, "כניסה למודל של שיתוף פעולה יחייבה להשתתף בכל האספקטים, כולל הסיכונים והערבויות. היא תוכל להגדיל את תכולת המערכות שישולבו מטעמה בהשבחה, וכעת מתנהלים מגעים בין החברות בנושא זה. ברור לכל שתעש היא מקבלת ההחלטות הראשית בפרויקט".

טנק אם-60 ("פטון") ראשון כבר הגיע לישראל, והוא יהיה האב-טיפוס של הפרויקט. בעקבותיו יגיעו שלושה טנקים נוספים, אך רוב ההשבחה תבוצע בטורקיה. השלב הראשון של הפרויקט כולל השבחת 170 טנקים, ובישראל מקווים שהצלחתו תביא להחלטה להשביח גם את יתר 730 הטנקים מדגם זה, הפועלים בצבא הטורקי.

העיסקה צפויה להיות רווחית בהיקף קטן, ועלות השבחת טנק אחד היא כ-1.5 מיליון דולר.

קבוצת אלביט מערכות סירבה למסור את ההיקף הכספי של חלקה בפרויקט. היא מסרה, כי היא ותעש פועלות לסיכום החוזה ביניהן והוסיפה, כי "חלקה בפרויקט צפוי להיות מהותי". לדבריה, היא תודיע על היקף החוזה עם השלמתו מול תעש.