בניית חירן הוקפאה - פרויקט יתיר הוכפל ל-2,900 יחידות

250 נרשמו לקניית מגרשים לקוטג'ים ב-60-50 אלף דולר

המועצה הארצית לתיכנון ובנייה אישרה באחרונה את הכפלת פרויקט הדירות ביתיר, מצפון מערב לבאר שבע, מ-1,500 ל-2,900 יחידות, בעיקר קוטג'ים. במקביל, החליטה הנהלת משרד השיכון להקפיא את בניית הישוב המתחרה חירן במרחק של כ-5 קילומטרים. יזמי יתיר שבעי רצון מההחלטה, ואומרים, כי היא תסייע לקידום והאצת המכירות בישוב שלהם.

יתיר תבנה על ידי קבוצה בהרכב דנקנר השקעות 50%, יהודה אריאלי 25%, ב.ס.ר הנדסה ופיתוח 15% והאדריכל סמי טיטו, שיהיה גם אדריכל הפרויקט, 10%. היזמים רכשו את הקרקע לפני שנתים ממינהל מקרקע ישראל במכרז בשיטת עיסקת אחוזים: הם רכשו קרקע ל-1,500 יחידות, והתחיבו לתת למינהל 272 מגרשים מפותחים, כלומר עיסקה לפי 18%. החוזה קובע, כי אם היקף הבנייה יוגדל, יגדל בהתאם גם מספר המגרשים המפותחים שהמינהל יקבל.

היזמים מתכננים למכור את המגרשים ב-50 עד 60 אלף דולר לדונם. הם אומרים, כי את הפרויקט שלהם אי אפשר להקפיא, מכיון שהחוזים עם המינהל כבר נחתמו. על פי התכנית, ייבנו במקום 1,900 קוטג'ים ו-1,000 דירות רגילות. היזמים מעריכים כי ההשקעה בפיתוח תגיע לכ-100 מיליון דולר, והם מנהלים מו"מ לקבלת ליווי פיננסי.

מציאת בנק מלווה עשויה להיות אחת הבעיות העיקריות של היזמים. הבנקים זהירים מאוד כיום במתן אשראי לנדל"ן, אחרי שורת המכות שספגו בשנה האחרונה. מסיבה זו, נראה, שהבנייה ביתיר תהיה בשלבים, ובשלב ראשון יבנו רק כמה מאות יחידות.

עם זאת לא נראה כרגע איזה בנק יממן בנייה בהיקף גדול בנגב, במצבו הנוכחי של השוק. היזמים אומרים, כי יש להם 250 נרשמים לקניית מגרשים. נראה, כי בשלב ראשון יפתחו מגרשים בהיקף שייקבע על פי מספר הקונים-מראש.