ורד הגליל תתמקד בייצור חטיפי שוקולד; תהפוך את שמה למותג קורפורייט בלבד

מנכ"ל יוניליבר ישראל: מרגע ההחלטה הסופית, יארך המהלך כשנה וחצי * המרוויחה העיקרית מהמהלך היא עלית * שוק השוקולד בישראל מוערך בכ-800 מיליון עד מיליארד שקל בשנה, מתוכם רק כ-40% מגיעים מייצור טבלאות שוקולד

ורד הגליל עומדת להפסיק לייצר טבלאות שוקולד, ולהפוך את השם "ורד הגליל" למותג קורפורייט בלבד. תהליך הפסקת הייצור יימשך כשנה וחצי, ובמקום הטבלאות ייוצרו חטיפי שוקולד ומוצרי שוקולד נוספים בעלי ערך מוסף, שישווקו תחת שמות המותגים "קליק" ו".O.K". כן יימשך ייצור השוקולד לתעשיית המזון ולתעשיית הגלידה - קווים שרווחיותם גבוהה יותר, כיוון שאינם כרוכים בהשקעה במיתוג ובפרסום.

רון גוטמן, מנכ"ל יוניליבר ישראל, הכוללת את קבוצת תלמה ומייצרת מוצרי מזון, וכן מוצרי פינוק במותגים דאב, פינוק וקו פנטסטיק סיף, אמר ל"גלובס" כי טרם התקבלה החלטה סופית בנושא, אולם גורם בכיר המקורב לחברה אישר, כי החברה צפויה להתחיל במהלך הפסקת ייצור טבלאות השוקולד תוך זמן קצר.

גוטמן ציין, כי מרגע ההחלטה הסופית יארך המהלך כשנה וחצי, ויכלול החלטה על המוצרים שיהוו תחליפים לייצור טבלאות השוקולד במפעל ורד הגליל בתפן, השייך לקבוצת יוניליבר ישראל.

המרוויחה העיקרית מהפסקת ייצור חפיסות שוקולד של ורד הגליל תהיה חברת עלית, המובילה את שוק השוקולד כולו. החברה מחזיקה כ-70% מטבלאות השוקולד, מהן 51% במותג הפרה, שבחיזוקו השקיעה רבות לאחרונה.

בשלב זה, נסטלה-אסם תרוויח פחות מהפסקת ייצור חפיסות ורד הגליל, שכן אסם משווקת היום את חפיסות השוקולד של נסטלה ללא השקעה פרסומית או שיווקית. מנכ"ל קבוצת אסם-נסטלה, דן פרופר, אמר ל"גלובס", כי רק כאשר תקבל החברה הכשר המתאים לישראל לכל קו מוצרי השוקולד שלה שיובאו לישראל, תחל בהשקעה פרסומית ושיווקית משמעותית.

בינתיים, אסם-נסטלה עובדת על התאמת מוצרי השוקולד לכשרות בישראל, ולדרישות הטעם הישראלי. עבודה זו נעשית בנסטלה בחו"ל ובאסם-נסטלה בישראל, והיא תימשך לפחות עד עונת השוקולד הבאה, בחורף 2004. לכן, בשלב זה, לא תגדיל החברה משמעותית את חלקה בשוק חפיסות השוקולד.

באשר לוורד הגליל, חלק ניכר מייצור טבלאות השוקולד, שכבר היום היקפו נמוך יחסית, יוחלף בייצור חטיפי שוקולד שונים, שרווחיותו גבוהה בהרבה.

גוטמן ציין, כי למרות שהקבוצה עומדת להתחיל בייצור קו חטיפי בריאות בתוך מספר שבועות - חטיפי דגנים מצופי שוקולד במותג "פינוקי בריאות", שיתחרה במותג "אנרג'י" של עלית - חטיפים אלה אינם מיוצרים בקו ייצור השוקולד, והם לא יהוו את התחליף היצרני או השיווקי להפסקת ייצור טבלאות השוקולד.

מפעל ורד הגליל הוקם לפני 15 שנה בידי כור והמשקיע הגרמני ג'ורג' פקטור, כתחרות בעלית, ששלטה אז כמעט באורח בלעדי בשוק השוקולד בישראל. יבוא חברת נסטלה-אסם הגביר את התחרות הקשה ממילא בשוק, ותקופת המיתון הכבידה עוד יותר, עד למצב בו נשחקת מאוד הרווחיות בייצור טבלאות שוקולד, בעוד הרווח השולי מייצור מוצרי שוקולד אחרים, כגון חטיפי שוקולד, גבוה בהרבה.

גוטמן אמר ל"גלובס", כי מארזים של חפיסות שוקולד נמכרים היום בשוק ב-11-10 שקל בממוצע ל-4 חפיסות של 250 גרם כל אחת, (כלומר, 11-10 שקל לק"ג), בהשוואה ל-100 גרם חטיפים שנמכרים בכ-10 שקל (כלומר, כ-100 שקל לק"ג). במצב זה, מחיר חטיפי שוקולד ביחס למשקל גבוה פי 10 לערך.

לפני מספר חודשים הודיע גוטמן, כי יוניליבר ישראל מצמצמת את מספר מותגי החברה בישראל מ-32 ל-17 במסגרת מדיניותה הבינלאומית, וכן מבטלת מותגים רווחיים. כחלק ממדיניות זו כבר מכרה החברה את "דוגלי" לאסם, ויצאה מייצור מזון בעלי חיים. כמו כן, היא מנהלת מגעים למכירת המותג 778 לריבות ושמני זית. ל"גלובס" נודע, כי בין השאר מתקיימים מגעים למכירת המותג לגורמים שונים בשוק.

מחזור פעילות יוניליבר ישראל עומד על כ-1.5 מיליארד שקל, מתוכם פחות מ-10% מכירות ורד הגליל. היקף כלל שוק השוקולד בישראל מוערך בידי ורד הגליל בכ-800 מיליון שקל (בעלית מעריכים את היקף השוק בכמיליארד שקל), מהם כ-39% טבלאות שוקולד - כ-312 מיליון שקל. להערכת החברה, היא מחזיקה היום 19%-15% משוק טבלאות השוקולד, והשאר בידי עלית ונסטלה-אסם.