"מחירי הרצפה בעוקפים יפגעו באיכות"

גורמים בכירים בשוק התשתית, אשר לא מעוניינים להיחשף בשמם מחשש לפגיעה במערכת יחסיהם עם מע"צ, טוענים, שהמחירים הזולים להדהים בהם זוכים קבלנים במיכרזי הכבישים העוקפים, יובילו בהכרח לאיכות גרועה ביותר בטיב העבודה.

עד כה הודיעה מע"צ ל-8 קבלנים על זכייה במיכרזים עוקפים. מע"צ קבעה שיטה מיוחדת למיכרזי הכבישים העוקפים, לפיה היא קובעת את ההיקף הכספי של העבודה והקבלנים מתחרים על גודל ההנחה שהם נותנים. ל"גלובס" נודע, כי האומדן של מע"צ לוקח בחשבון %15 רווח של הקבלן. משמעות הדבר, כי מי שמוריד מחיר מעבר ל-%15, לפחות לפי חישובי מע"צ, אינו יכול להרוויח בעבודה אם אכן יעמוד בכל הדרישות.

עד כה, ההנחה הנמוכה ביותר שהציע קבלן זוכה היתה %26. זה היה המיכרז הראשון, בו זכתה סולל בונה בביצוע קטע מעוקף דהריה במחיר של כ-9 מיליון שקל. אחרי כן, בכל מיכרז, עלה שיעור ההנחה, עד שהגיע ל-%37. במיכרז השני זכתה חברת ביבי בביצוע קטע עוקף שקף-נגוהות, בהיקף של 6.9 מיליון שקל - %31 פחות מאומדן מע"צ.

במיכרז השלישי זכתה חברת אסם בביצוע כביש עלי זהב-חוצה שומרון, בהיקף של כ-15 מיליון שקל, לאחר שהציעה %32 הנחה. הגדילה לעשות חברת אחים שחר, שזכתה בביצוע עוקף שילה-אלון, בהיקף של כ-16.5 מיליון שקל, לאחר שהציעה הנחה של %37. גם בשאר המיכרזים ניתנו הנחות בין %30-%40.

אחד שכן הסכים לומר מלים מפורשות הוא ליאון שחף, מנכ"ל חברת אחים רויכמן: "כנראה שאלה קבלנים שנואשים לעבודה והשיקולים שלהם הם להראות פעילות או לגלגל כספים. יש כאלה שחושבים, שבמהלך העבודה יוכלו לקבל ממע"צ תוספות. כבר היה כביש, עוקף ואלג'ה, שהתפרק ביום הפתיחה. אני לא מאמין שקבלן הולך להפסיד ביודעין %20 על העבודה. מה הם עושים - אני לא יודע, אך אין ספק שזה גם מתבטא באיכות".

מנכ"ל מע"צ, בן ציון סלמן, אמר ל"גלובס" בתגובה: "אנו קבענו מחירים סבירים, הגבוהים בכ-%15 מעבר למחירי השוק. קבענו לעצמנו, שאם ההנחה לא גדולה מ-%40, אנו מקבלים את ההצעה. הקבלן עושה את העבודה ויש לו תחשיבים משלו. למה לפסול אותו?"

גלובס: אומרים שצפויות בעיות של איכות ובעיות של קיום חברות תשתית. זה מזכיר את השנים 1994-1993 בהן ירדו מחירי העבודות וחברות נפלו.

סלמן: "נפלה רק חברה אחת. תראה, אנו בודקים מחיר מחיר אם אין תכסיסים. אם מתחרים 6 קבלנים ו-5 נותנים הנחות גבוהות וכמעט זהות, אז ניתן את העבודה לשישי, היקר ביותר? הרי הם ישר יפנו לבית משפט. יש להם תחשיבים אחרים. אולי גיוס כסף בבורסה. אולי קבלן זקוק לחומר מילוי לפרוייקט אחר והוא אפילו ייתן כסף כדי לבצע את החפירה. יש גורמים שונים המשחקים בקטע הזה שאין לי שליטה עליהם".

- היו בעיות איכות בנגלה הקודמת של הכבישים העוקפים.

סלמן: "בעיות האיכות היו בגלל שהעבודות בוצעו בתקופת החורף כדי לעמוד בזמני ההסכמים. היו צריכים לשים אספלט גם בימים גשומים, על עגו"ם רטוב, וברור שהיו בעיות. אך הכל נלקח בחשבון, כולל עלות גבוהה של אחזקה. היום הכבישים האלה יציבים, לאחר שעשינו פעולות אחזקה משלימות. קח למשל את עוקף רמאללה. בתכנון יש 3 שכבות שחל אספלט ועשו בהתחלה רק אחת. היום יש כבר שתי שכבות"