"מי כנרת" גברה על מקורות במיכרז אחזקת מכוני הטיהור של טבריה

מיכרז הקמת מכון טיהור השפכים כל 5 המועמדים עלו לגמר המיכרז -

קבוצת מי כנרת, המורכבת מהחברות OMI האמריקנית, מאמ"ץ, צור עבודות עפר ורל אלקטריק, גברה על מקורות במיכרז לאחזקה ותפעול של מכוני השאיבה, הטיהור והביוב של טבריה. השתתפות מקורות במיכרז זה עמדה לדיון בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים, אך מאחר שהפסידה במיכרז, הנושא לא נדון.

מדובר במיכרז לאחזקה ותפעול מכוני שאיבה למי שתייה, אחזקה ותפעול מכון טיהור לשפכים בטבריה תחתית, אחזקה וטיהור מכוני ביוב לשפכים גולמיים ואופציה לאחזקת תשתיות ביוב ותיעול. מי שביצע עד כה את עבודת האחזקה והתפעול היתה מקורות, אולם עיריית טבריה הפסיקה לה את החוזה לפני 3 שנים מתוך כוונה לפרסם מיכרז. בינתיים המשיכה מקורות לבצע את העבודה ללא חוזה.

המיכרז פורסם ב-9 במרס 1998 וביום הגשת ההצעות, 28 באפריל, הוציא בית המשפט המחוזי בנצרת צו מניעה לבקשת מקורות, האוסר על פתיחת המעטפות, בטענה שלחברה חוזה תקף ולכן לא ניתן לפרסם מיכרז. ב-6 במאי הוצא צו מניעה זמני בו נקבע כי הסכסוך בין טבריה למקורות יוכרע על ידי בורר יחיד. בסופו של דבר הוסכם באמצעות הבורר, כי חוזה מקורות יוארך עד פברואר 1999 וכי זו תוכל להשתתף במיכרז. בהתאם לכך האריך ראש עיריית טבריה, יוסי פרץ, את הגשת ההצעות למיכרז עד ה-31 באוגוסט, דרש להאריך את תוקף הערבות הבנקאית והתיר שינוי בהצעות או הגשת הצעות חדשות.

מאמ"ץ, יחד עם חברות נוספות, עתרה נגד השתתפות מקורות במיכרזים במקומות שונים, כולל המיכרז בטבריה, אולם הנושא ירד מעל הפרק מאחר שמקורות הפסידה במיכרז.

כל חמש הקבוצות המתמודדות על הקמת מכון טיהור לשפכים בטבריה, עברו את שלב המיון המוקדם ועלו לשלב הגמר. כך עולה ממכתבים ששלחה עיריית טבריה בימים אלה לקבוצות המתמודדות.

חמש הקבוצות שהגישו הצעות למיון המוקדם ועתה יתמודדו בגמר הן:

.1 ווטר מנג'מנט, הכוללת את ווסט מנג'מנט ישראל, החברה האנגלית ווסקס ווטר, החברה האמריקנית DAMES&MOORE חברה אמריקנית 2. BRIEN KREITZBERG - קבוצת מי-רום הכוללת את מילומור, צור, מאמ"ץ, OMI האמריקנית ורל אלקטריק (חברה קבלנית לחשמל). 3. WTE ארה"ב-ישראל, שמאחוריה עומדות חברות קל בניין, יו אס פילטר וטמבור אקולוגיה. .4 ת.א.א.ב תשתיות מים. 5. קבוצת - OTV ארבל, מאחוריה עומד הקונצרן הצרפתי ויוונדי (לשעבר ג'נרל דז'ו).

מכון טיהור השפכים של טבריה ייבנה ליד המכון הקיים בדרום טבריה, והקמתו תצריך חציבת חלק מהר ברניקי. הוא מיועד לטפל בכמות שפכים של כ-6.5 מיליון מ"ק בשנה. המיכרז הוא BOT והזוכה יתכנן, יקים, יתפעל ויתחזק את המכון במשך 25 שנה ויקבל תשלום עבור כל מ"ק שפכים שיגיעו לטיפול. סכום זה הוא המחיר עליו יתחרו במיכרז.

קבוצת מי-רום היא זו שלאחרונה זכתה בשני המיכרזים הגדולים להקמת מתקני טיהור לשפכים בארץ - בבאר שבע ובאיגוד ערים אילון. בבאר שבע, שם גם כן המיכרז היה BOT, הציעה מי רום מחיר נמוך של 57.4 אגורות למ"ק ביוב, שהדהים את משק הביוב הישראלי וקבע רף מאוד גבוה (במחיר נמוך) במיכרזי ה-BOT הבאים