"צדקתי כשאמרתי שאני לא מצטער על העסקה עם פלטינום"

כך אומר היום ישראל מזין, אחד משני מייסדיה של ממקו, שבעקבות העסקה עם CA ישלשלו כעת לכיסם מזומנים בסך 66 מיליון דולר כל אחד * מזין: "את הכסף נשקיע בסטרט-אפים חדשים"

רק לפני יום אחד עוד נראה היה כי לבעלי השליטה בחברת ממקו, ישראל מזין ואלי משיח, יכולה להיות סיבה טובה להרהר שנית האם עשו עסקה טובה בעת שהחליטו לפני כ-7 חודשים על מכירת השליטה בחברה לפלטינום האמריקנית בעסקת החלפת מניות. מחירה של מניית פלטינום בוול-סטריט צנח מאז ההודעה על העסקה עם ממקו בכ-%70, ובעקבות זאת התכווץ גם שווי העסקה והידרדר מ-412 מיליון דולר לכ-150 מיליון דולר בלבד.

אולם אתמול התהפך שוב הגלגל, וזאת הודות להופעתו של צד שלישי - חברת קומפיוטר אסושיאטס האמריקנית (CA), שהודיעה אמש, לאחר תחילת המסחר בוול-סטריט, כי היא רוכשת את פלטינום כולה, כשממקו בתוכה, בעסקת ענק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר במזומן. המחיר בעסקה - 29.5 דולר למניית פלטינום - גבוה בלא פחות מ-%195 ממחירה של מניית פלטינום בוול-סטריט לפני תחילת המסחר אתמול, שעמד על כ-10 דולר.

בתגובה זינקה אמש מניית פלטינום בוול-סטריט ב-%140 והתקרבה למחיר העסקה עם CA כשהיא סוגרת ברמה של 24 דולר.

ישראל מזין, אחד משני מייסדי ממקו, לא נשמע היום מופתע מהפרמיה האסטרונומית שהסכימה CA לשלם תמורת רכישת השליטה בפלטינום. "עוד לפני מספר שבועות אמרתי שאיני מצטער על העסקה עם פלטינום", אומר מזין, "וזאת מפני שהערכתי שהשוק אינו מתמחר את נכון את המניה, וכי שוויה של פלטינום גבוה משמעותית משווי השוק הנוכחי שלה".

מזין וחברו לייסוד ממקו, אלי משיח המחזיקים כל אחד בכ-%12 ממניות ממקו, ישלשלו לכיסם בימים הקרובים סכום נאה של כ-66 מיליון דולר במזומן כל אחד. סכום זה נובע מהעובדה שבעקבות רכישתה על ידי פלטינום מחזיקה כעת ממקו ב-%17 ממניותיה של החברה האמריקנית. מכאן עולה שלפי היקפה הכולל של העסקה עם CA, כ-3.5 מיליארד דולר, עומד שוויה של ממקו בעסקה על רמה של כ-550 מיליון דולר.

בעלת מניות נוספת בממקו היא חברת אופיר אחזקות, הנמצאת בשליטה משותפת של פועלים השקעות ואמפל (%42 לכל אחת). אופיר מחזיקה בכ-%9 ממניות ממקו, דבר המקנה לה מזומנים בסך 49.5 מיליון דולר. פועלים השקעות כבר מסרה היום כי תרשום בעקבות העסקה רווח הון של כ-32 מיליון שקל. בעלת השליטה בפועלים השקעות, חברת אורדן, צפויה לרשום רווח הון של כ-13.8 מיליון שקל.

חברת CA, ענק תוכנה הנסחר בוול-סטריט בשווי שוק של 20 מיליון דולר, היא מזה שנים אחת השחקניות הבולטות בשוק התוכנה לארגונים, אשר על פי ההערכות צפוי מגלגל כיום כ-50 מיליארד דולר וגדל בקצב של %22 בשנה.

מכירותיה של החברה בשנה החולפת הסתכמו בכ-4.7 מיליארד דולר והרווח הנקי שהציגה עמד על 1.2 מיליארד דולר. החברה, המעסיקה כיום כ-10,000 עובדים ברחבי העולם, מפתחת כיום יותר מ-500 מוצרים שונים בתחום התוכנה לארגונים.

הרכישה הנוכחית של פלטינום מהווה את שיאו של גל מיזוגים ורכישות שהתבצע בשנים האחרונות בשוק התוכנה לארגונים, כשהגורם המוביל בו היתה CA, שביצעה בשנים האחרונות סדרה ארוכה של רכישות בתחום, במטרה לאפשר לה להציג פתרון כולל תחת קורת גג אחת.

בעקבות התעצמות מגמת הקונסולדיציה בענף נוצרו כעת למעשה 3 ענקים בשוק התוכנה לארגונים - BMC ,CA ויבמ/טיבולי, כשאחריהם משתרכת מאחור חברת קופיווויר.

על פי ההערכות, הרכישה הנוכחית של פלטינום מבססת את מעמדה של CA כשחקן המוביל בשוק, כשאחריה מתייצבת BMC, שרכשה לפני מספר שבועות את חברת הממד החדיש הישראלית תמורת סכום של 650 מיליון דולר במזומן.

רכישתה של הממד, נזכיר, היתה חוליה נוספת במסע רכישות מואץ שביצעה BMC בשנה החולפת, במהלכו רכשה את חברת בול אנד בבג' הבריטית תמורת סכום של 900 מיליון דולר במניות. את המקום השלישי תופסת חברת טיבולי, שנרכשה לפני שלוש שנים על ידי יבמ.

פלטינום, בניגוד לשלוש החברות שהוזכרו קודם לכן פועלת בנישה ספציפית בתחום ועוסקת בפיתוח מוצרים לניהול הרשת הארגונית ומשאבי המחשוב בארגונים. אולם גם פלטינום לא שקטה בשנים האחרונות על שמריה ופתחה במסע רכישות שהחוליה האחרונה בו היתה רכישתה של ממקו הישראלית לפני כשבעה חודשים.

ממקו הוקמה לפני 6 שנים על ידי ישראל מזין ואלי משיח. החברה עוסקת בפיתוח תוכנות להגנה על מערכת המידע בארגונים. בניגוד לחברת צ'ק פוינט, שתחום פעילותה הוא בפיתוח תוכנות להגנה מפני חדירה של גורמים זרים לרשת בארגון, עוסקת ממקו בעיקר באבטחה בתוך הרשת הארגונית עצמה. מוצריה של החברה נועדו למנוע חדירה לא מורשית לבסיס הנתונים של הארגון או למאגרי המחשוב הפנימיים.

ממקו אמורה היתה להוות את חטיבת אבטחת המידע של פלטינום, ומן הסתם ייועד לה כעת תפקיד דומה גם ב-CA, אלא שבאשר לעתידם האישי של שני מייסדיה, מזין ומשיח, הדברים עדיין אינם ברורים. "אלי משיח ואני היינו אמורים להיות חברים בהנהלה הבכירה של פלטינום, אבל עכשיו הכל פתוח ולא ברור אם וכיצד נשתלב ב-CA", אמר היום מזין ל"גלובס".

"ממקו אמורה להוות כעת את יחידת האבטחה של CA", מוסיף מזין, "אך הפרטים עדיין לא סגורים. סביר שנדע יותר על האופן בו יתבצע הדבר במהלך החודש הקרוב".

מזין מוסיף וגורס כי הימצאותה של ממקו בתוך פלטינום היוותה שיקול חשוב ברכישת החברה על ידי CA כעת. "רכישתה של ממקו העניקה לפלטינום יכולת לתת פתרון כולל ללקוחותף. ברגע שלפלטינום היה ביד פתרון כולל, ברור היה כי היא נמצאת על הכוונת של CA", אומר מזין.

יחד עם זאת גורס מזין כי הוא עצמו לא ידע דבר על העסקה המתגבשת בין CA לפלטינום. "חצי שעה לפני שנודע על העסקה עם CA העבירה ממקו לנאסד"ק את ההודעה על השלמת העסקה שלה עם פלטינום", אומר מזין. נותר רק לתהות האם העיתוי הסמוך של שתי ההודעות הוא מקרי בלבד.

לגבי תוכניותיו לעתיד אומר היום מזין כי הוא ואלי משיח, שותפו להקמתה של ממקו, כבר מעורבים בשנים האחרונות בהשקעה במספר סטרט-אפים, וכי בכוונתם להשקיע חלק לא מבוטל מתמורת העסקה עם CA בסטרט-אפים חדשים. בין הסטרט-אפים שמייסדי ממקו השקיעו בהם בשנים האחרונות, דרך חברת קנטק שבבעלותם, ניתן למנות את את חברת INFYT העוסקת בשיפור כמות הנתונים העוברים באינטרנט וחברת אטיון נטוורקס, העוסקת בניהול רשתות לארגונים בינוניים וגדולים. שתי החברות הוקמו לפני כשלוש שנים