TheStreet מחקה השקעה של 4 מיליון דולר ב"דה-מרקר"

השקיעה 2.25 מיליון דולר כנגד 20% מביזנסנט, המפעילה את האתר הכלכלי ובהמשך הלוותה לה 1.8 מיליון דולר נוספים * ההפחתה - בשל "אובדן ערך הנכס"

מדו"חות כספיים של החברה האמריקנית TheStreet.com, עולה כי כבר לפני יותר משנה מחקה חברה זו השקעה של כ-4 מיליון דולר באתר האינטרנט הכלכלי TheMarker, שבשליטת קבוצת "הארץ". זוהי הפעם הראשונה בה נחשפים נתונים אודות השקעתה של דה-סטריט בדה-מרקר, מאז הודיעו החברה האמריקנית ו"הארץ" על המיזם המשותף באוקטובר 99', ימי בועת האינטרנט וחודשים ספורים בטרם עלה האתר לאוויר.

מדו"חות דה-סטריט, בעצמה מפעילת אתר כלכלי מקוון שמניותיה נסחרות בבורסה האמריקנית, עולה כי בדצמבר 99' השקיעה החברה 2.25 מיליון דולר תמורת אחזקה של 20% בחברת ביזנסנט, מפעילת האתר דה-מרקר.

ביולי 2000, העמידה דה-סטריט לביזנסנט הלוואה בסך 554 אלף דולר. על פי תנאי ההסכם ביניהן, ההלוואה יכלה להפוך לאחזקת מניות החל בתאריך המוקדם מבין השניים, או מהחודש ה-12 מיום פירעון ההלוואה או מיום התרחשות העיסקה שבה קיבלה ביזנסנט תקבולים מסוימים. במארס 2001, העמידה דה-סטריט לביזנסנט הלוואה נוספת, בסך 1.25 מיליון דולר, גם היא ניתנת להמרה במניות ביזנסנט, בתנאים דומים להלוואה הראשונה.

אלא שבדצמבר 2001, הגיעה דה-סטריט למסקנה כי השקעתה בביזנסנט והלוואות הגישור שהעניקה לה, אינן ניתנות למימוש. לפיכך, קבעה החברה שהנכס איבד את כל ערכו, ורשמה מחיקה בגובה ההשקעה וההלוואות שהעניקה לביזנסנט (כ-4 דולר). במהלך 2002, מציינת דה-סטריט, התרחש שינוי בתנאי ההמרה של ההלוואות, אבל לא היה לו שום השלכה חשבונאית על החברה, שכן היא מחקה, כאמור, את כל השקעתה בהון והלוואות. עמוס שוקן, מו"ל עיתון "הארץ", אמר בשבוע שעבר, בתגובה לפניית "גלובס", כי לא מתקיימים כיום מגעים ליציאת דה-סטריט מהשקעתה בדה-מרקר. לא ניתן היה להשיג את תגובת דה-סטריט.

לצד "הארץ" ודה-סטריט, נחשב העורך הכלכלי של "הארץ", גיא רולניק, למי שיזם את הקמת דה-מרקר. רולניק, שמונה לעורך הראשי של האתר, אף פרש מתפקידו ב"הארץ" לצורך ניהול התוכן באתר. בתמורה קיבל רולניק מספר אחוזים בחברה, שכנראה דוללו באופן משמעותי בעקבות הזרמת הכספים על ידי בעלי המניות הבולטים בחברה.

הדה-מרקר מתמקד בהפקת חדשות, ניתוחים ומידע לשוק הבינלאומי והמקומי בתחומי הכלכלה, הפיננסים והטכנולוגיה. השקעת דה-סטריט באתר הכלכלי מקבוצת הארץ, לו היא מספקת תכנים שונים, נעשתה במסגרת מדיניות מנהליה להרחיב את פעילות החברה מחוץ לגבולות ארה"ב.

אלא שהתפוצצות הבועה וקריסת המודל הכלכלי של חברות האינטרנט בתחילת שנת 2000, עשו שמות בשווי השוק של דהסטריט וגרמו, מסתבר, ל"הצטננות" ההתלהבות שלה מהאתר הישראלי. דה-מרקר, מצידה, ביצעה בשנה החולפת צעדים שונים במטרה להגדיל את הכנסותיה, שכוללות כיום מלבד פרסום באתר, גם מכירת תכנים והוצאה לאור של מגזין "נייר" כלכלי.

בד בבד, ננקטו צעדים שונים להורדת קצב "שריפת המזומנים" של האתר, הממומן כיום ע"י קבוצת הארץ. באוקטובר 2001 איחד הדה-מרקר כוחות עם האתר הפיננסי של חברת אי-אונליין, שבשליטת קובי שמר. המיזוג, שהעביר את פעילות איאונליין לידי הדה-מרקר ללא תמורה, נועד לחסוך בעלויות תפעול מחד ולהניב סכומים גבוהים יותר בגין מכירת שטחי פרסום מאידך. שני האתרים ממשיכים לפעול כיום בנפרד, תוך שיתוף פעולה ביניהם.

באוגוסט 2002 הועברו משרדי מערכת הדה-מרקר מאיזור התעשייה קריית עתידים למשרדים הסמוכים למערכת עיתון "הארץ" ברחוב שוקן בת"א. למעבר הפיזי נלוו שינויים מערכתיים מקיפים, שעיקרם שילוב תכנים בין "הארץ" לדה-מרקר, שעל הפרדתם הקפידו עד אז. גיא רולניק חזר לשמש כעורך מדור הכלכלה ב"הארץ", במקביל לתפקידו כעורך הראשי של האתר.

על פי סקר TIM המודד את דירוג האתרים הישראלים על פי רמת החשיפה אליהם, שנערך בחודש מארס השנה, עולה כי החשיפה של הגולשים לדה-מרקר עומדת על 5.1% (לעומת חשיפה של 6.3% לאתר המתחרה של "גלובס").

קבוצת הארץ ביצעה בשנים האחרונות השקעות גדולות בייזום פעילויות באינטרנט, הכוללות, מלבד הדה-מרקר, בעיקר את הפורטל וואלה, בו היא שולטת לצד בזק בינלאומי. וואלה, הנחשבת לחברת האינטרנט המובילה בישראל, רשמה בשלוש השנים האחרונות הפסדים כבדים של יותר מ-100 מיליון שקל.

דה-סטריט הנפיקה לראשונה את מניותיה במאי 99' וגייסה כ-104.5 מיליון דולר לפי 19 דולר למניה, ששיקף אז לחברה שווי של כ-460 מיליון דולר. בשיאה הגיעה החברה לשווי של כ-1.5 מיליארד דולר, אבל מאז הידרדרה החברה עד לשווי של כ-60 מיליון דולר. בשנה האחרונה התאוששו מניותיה במקביל להתאוששות במניות האינטרנט וכעת מחליפה המניה ידיים בכ-5.2 דולר, המשקף לחברה שווי של כ-125 מיליון דולר.

הכנסות דה-סטריט בשנת 2002 הסתכמו בכ-20.8 מיליון דולר וההפסד הגיע לכ-8.7 מיליון דולר. בחמש השנים האחרונות הפסידה החברה קרוב לכ-150 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2003 הסתכמו הכנסות החברה בכ-5.6 מיליון דולר וההפסד הסתכם בכ-2 מיליון דולר.