תוכנית השימור: חוות הדעת יצאו מארון העירייה

העירייה נאלצה לחשוף דו"חות שעלולות לחשוף אותה לתביעות לפי 197

תוכנית השימור 2650 ב' מעוררת לא מעט מחלוקות. מדובר באחת התוכניות החשובות בת"א, שהופקדה לאחרונה בוועדה המחוזית וחזרה לוועדה המקומית לשמיעת התנגדויות. תוכנית זו מהווה חוליה בשרשרת תוכניות שימור שהוכנו בעיריית ת"א, ומעולם לא הגיעו למעמד סטטוטורי מאושר.

התוכנית כוללת רשימת מבנים לשימור. הכנת תוכנית שימור גוררת מגבלות ומטלות המשפיעות על שווי המקרקעין. התוכנית ביטלה למעשה את התוכנית המתירה בניית דירות על מבנים ישנים (תוכנית "ס"), לגבי כל המבנים בעלי המגבלות המחמירות, והגבילה התוספת לקומה אחת בלבד בכל המבנים לשימור.

היבט נוסף לו זכתה התוכנית הוא סוגיית חופש המידע. שופטת בית המשפט המחוזי בת"א, מיכל רובינשטיין, בשבתה כשופטת בית משפט לעניינים מנהליים, נתנה בשבוע שעבר תוקף של פסק דין להסכם בין עו"ד עופר טויסטר לבין הממונה על חופש המידע בעיריית ת"א, לפיה תמסור העירייה את דו"ח הבדיקות המקדמיות שהוכנו ע"י יועצים שונים בעניין תוכנית השימור.

מדובר למעשה בעתירה שהוגשה לאחר שהממונה על חופש המידע נמנע מלהמציא דו"חות כלכליים ושמאיים, ששמשו בסיס להמלצות הוועדה המקומית לעניין ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית השימור, התנגדויות שבימים אלה נבדקות על ידי חוקר מיוחד מטעם משרד הפנים.

יצוין, כי העירייה טענה תחילה, כי הדו"חות הללו הן טיוטה וכי דו"ח השמאי הוא למעשה אוסף של ניירות, שאין היא חייבת להציג. אך מאחר והעירייה הציגה בדראפט שהוצג טרם הדיון, כי קיימים דו"חות כאלה, נתבקשה העירייה למוסרם.

מסתבר, כי רק סמוך למועד הדיון בשבוע שעבר, הוצגו המסמכים הכלכליים בפני עו"ד טויסטר, ובמהלך הדיון המשפטי הוסכם כאמור על מסירת חוות הדעת השמאית, שהפכה מסתם ניירת לדו"ח מוגמר. השופטת רובינשטיין כתבה בפסק הדין, כי זכותו של העותר הייתה לקבל לבקשתו דו"חות אלו לידיו תוך זמן סביר, וכן פסקה לטובתו הוצאות משפט.

נשאלת השאלה מדוע לא נתנה העירייה מלכתחילה את המסמכים? התשובה פשוטה ככל הנראה: על מנת שלא לחשוף את העילות לתביעה נגד העירייה לפי סעיף 197, תביעות שהדו"ח אולי יגרום להגשתן. אם כתוב בדו"ח שסעיף זה או אחר פוגע, קל וחמור שבגין סעיף זה העירייה תיתבע.

בימים אלה מסתיימים ארבעת החודשים אותן קצב שופט המחוזי בת"א, גבריאל קלינג, לוועדות התכנון המחוזית והמקומית ת"א, לסיים את הטיפול בתוכנית השימור הכוללת לת"א-יפו. קלינג קבע, כי על ועדות התכנון לעמוד בלוח זמנים, וזכותו של בית המשפט להתערב במידה ואינן עושות כן. התוכנית האמורה קובעת רשימת מבנים עליהם יחולו הוראות שימור, הכוללת 1,126 מבנים. על חלקם הגבלות מחמירות, ובחלקן דרגות שימור אחרות.