הפרלמנט הטורקי עלול לחקור את העיסקה עם תעש להשבחת טנקים

דיפלומט טורקי: "מתנהלות חקירות על עסקאות של 150 מיליארד דולר בחברות ממדינות שונות"

העסקה בין תעש לבין מינהל הרכש הצבאי של טורקיה להשבחת 160 טנקים מדגם M60A1 של חיל השריון הטורקי, בשווי 668 מיליון דולר, עלולה לשמש בקרוב מטרה לחקירה של הפרלמנט באנקרה. בפרלמנט יש רוב למחוקקים איסלמיים - כך מוסר "דיפנס וויק" בגיליונו החדש.

השבועון מציין, כי ועדה פרלמנטרית למאבק בשחיתות כבר מנהלת חקירה בכשרות עסקה בין חברת בואינג האמריקנית לבין הצבא לאספקת מטוס אתרעה מוקדמת ובמיוחד בנסיבות ייקורה ב-60% - ממיליארד דולר ל-1.6 מיליארד דולר. העסקה נחתמה באפריל כתום מו"מ בן שנתיים.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של טורקיה שעסקה ביטחונית גדולה משמשת מושא לחקירה של ועדה כזו. לדברי פקידים בממשלה ואנליסטים, המצוטטים בשבועון, חקירה זו יכולה לשמש סנונית ראשונה שתבשר את החקירות בנסיבות עסקת תעש ונסיבות עסקה אחרת להתקנת מערכות לוחמה אלקטרוניות ב-80 מטוסי אף-16.

לפי הערכות אנליסטים, החקירה ואלה שעלולות לבוא אחריה, משמשות אחד הביטויים למאבק כוחות בין הממשלה האיסלמית החדשה יחסית, הנהנית מרוב מוצק בפרלמנט, לבין הצבא החילוני.

בתגובה אמר ל"גלובס" דיפלומט בשגרירות טורקיה בוושינגטון, כי הממשלה הטורקית מנהלת עתה מסע לחשיפת שחיתויות של ממשלות קודמות. לטענתו, מתנהלות עשרות חקירות לגבי חוזים של גופים ממשלתיים טורקיים עם חברות זרות. לדבריו, אין להוציא מכלל אפשרות שחקירה בנסיבות עסקת תעש להשבחת הטנקים כבר החלה. ייתכן שנחקרות גם עסקות אחרות שבהן מעורבות חברות ישראליות, אמר.

לדבריו, הודיעה הממשלה באנקרה, שהשווי של כל העסקות שנחקרות מגיע ל-150 מיליארד דולר.

הדיפלומט אמר כי "יש רצון לאומי עז לבער שחיתויות היסטוריות, להתחיל דף חדש. אני יכול להבטיח, שלחקירות שמתנהלות עתה או יתנהלו בעתיד אין כל קשר לישראל והן אינן נובעות מהזהות הלאומית של החברות הישראליות. נחקרות חברות ממדינות רבות ועסקות צבאיות הן רק חלק קטן ממכלול העסקות".

כך, למשל, נחקרת עתה עסקת גז גדולה בין טורקיה לחברת האנרגיה הרוסית גזפרום, שמעוררת זעם ברוסיה ומאיימת על מימוש העסקה. "גם בעבר היו חקירות פרלמנטריות כאלה, אך רק חלקן הבשילו", אמר הדיפלומט. "הפעם מדובר במסע גדול ורציני הרבה יותר. היכן זה יסתיים, אינני יודע".

כמה אנליסטים ציינו, כי טורקיה חייבת לעמוד באמות מידה של שקיפות שלטונית ועסקית כדי שתתקבל לחברות באיחוד האירופי. לדבריהם, מסע החקירות הנוכחי נועד להפגין לאיחוד את כנות מאמציה לעמוד בתנאי ההצטרפות.