תזכורת: דצמבר 85', מפולת בלאס - הבורסה נסגרת

הסיפור הנוכחי של בלאס יוצר תחושת דה ז'ה וו. הוא הורשע בזמנו בהונאת ענק של התק"ם, ובדצמבר 1985, ביום בו הפסיד 185 מיליון דולר ביום אחד, נסגרה הבורסה

דוד בלאס אינו שם בלתי מוכר במשטרה: הוא הורשע בזמנו בהונאת ענק של התק"ם. בלאס הורשע בכך שקיבל כסף מהקיבוצים ושיחק איתו בבורסה מבלי ליידע אותם על פעולותיו. בדצמבר 1985, ביום בו הפסיד 185 מיליון דולר ביום אחד, נסגרה הבורסה. "מפולת בלאס", קראו לזה.

מעטים זוכרים את פרטי הפרשה ההיא, לרבות המעורבים בדבר. בכל זאת חלפו כמעט 20 שנה. בקיבוצים ידעו מבלאס ש-96 מיליון דולר שלהם מופקד בתפ"ס. ואולם, חשדם של הקיבוצים התעורר רק כשהגיעו לקחת חלק מהכסף - ואז נאמר להם שלא יוכלו לקבל אותו.

התק"ם פנו לעו"ד דוד ליבאי, שהיה אז עורך דין פרטי, וביקשו ממנו חוות דעת. ליבאי אמר להם, שלא ניתן לתת חוות דעת מבלי לבדוק את העובדות. ואכן, הוא בדק את העובדות, וממצאיו הועברו לאחר מכן למשטרה, והיוו את הבסיס לפתיחת החקירה נגד בלאס.

אחת הטענות המרכזיות של בלאס, כפי שטוענים היום חשודים רבים בעבירות כלכליות, כי מדובר בעניין אזרחי ולא פלילי.

גם אז כמו היום, היה בלאס מלווה בקצין משטרה, רפ"ק בדימוס שנחשב ל"פרונט" שלו. החקירה עברה מספר גלגולים. בתחילה, הומלץ לסגור את התיק. ואולם, בהמשך הועבר התיק לרפ"ק פנינה בן-יוסף ביאח"ה, שלימים עזבה את המשטרה וייצגה את בלאס.

בלאס נעצר לבסוף ב-4 במאי 1986. במשך הימים בהם שהה במעצר, גיבשה הפרקליטות את כתב האישום נגדו. במהלך המשפט טענה התובעת אז, ע"ד פנינה דבורין, כי מה שבלאס עשה מבחינת הקיבוצים - זה פיזור צ'קים ללא כיסוי.

בלאס, בתחילה באמצעות עו"ד אורי סלונים ובהמשך בייצוגו של עו"ד יעקב וינרוט, ניהל תוך כדי המשפט דיונים פרוצדורליים ואף עתר לבג"ץ כנגד הפרקליטות. בשנת 1988 נדון בלאס ל-30 חודשי מאסר, לאחר שהורשע בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

לאחר שבלאס הורשע בבית המשפט המחוזי ונדון ל-30 שנות מאסר, הוא עירער לבית המשפט העליון.

גם הפרקליטות עירערה. מי ששימש אז כתובע מטעם הפרקליטות הוא עו"ד יהושע רזניק, שאז היה בכיר בפרקליטות. רזניק מייצג כיום את בני הזוג נוטס, החשודים בסיוע לבלאס.

גורמים בדיסקונט אומרים, כי מדובר בפקידה זוטרה יחסית וכי החשדות נגדה הועלו בעקבות ביקורת פנימית של הבנק.

גורמים המקורבים לחקירה אומרים, כי אין משמעות במקרה הזה לכך שנוטס הוא חוקר משטרה. באותה מידה זה היה יכול להיות, לדבריהם, כל אחד אחר. מי שמשמעותית לפרשה, לדבריהם, היא אשתו בתוקף עבודתה בבנק.

חוקרי יאח"ה בהתקף נוסטלגיה

עו"ד בועז גוטמן, לשעבר חוקר בכיר ביאח"ה, היה החוקר של בלאס. גוטמן נחשב לאחד החוקרים הטובים שהיו במשטרה, ובין היתר היה חוקרו של הח"כ ואיש העסקים אברהם שפירא.

גוטמן אומר היום, כי לא הופתע לשמוע על מעצרו של בלאס. לדבריו, מדי פעם הגיעו אליו שמועות על כך ש"בלאס עובד חזק".

גוטמן: "מה שלא הסתדר לי זה איך הוא פושט רגל וגם חי טוב. חשבתי שאחרי הפרשה ההיא, הוא היום מספיק חכם וזהיר. ובאמת, הוא היה חכם וזהיר, כי הוא עבד באמצעות קצין משטרה. יש לו נטייה מושרשת להפעיל קצינים. גם אז זה היה בנק דיסקונט מעורב".

חוקרי משטרה, שהיו מעורבים בזמנו בחקירתו של בלאס, נדהמים היום לגלות דפוס פעולה כמעט זהה במעשים הנוכחיים.

גם אז נעזר בלאס באיש משטרה. אחד החוקרים ביאח"ה נחשד, כי שימש כחפרפרת. בעקבות בדיקה פנימית החוקר פרש.