משה טרי: הרשות לני"ע תגביר הפיקוח והאכיפה על דירקטורים ונושאי משרה

יו"ר רשות ני"ע: "ברשות חוששים, כי דירקטורים שלא יוזמנו לישיבות אישור הדוחות יישבו על הגדר מבחירתם, ולא יממשו את חובתם לטפל באופן אקטיבי בענייני החברה"

"הרשות לני"ע תקדיש את תשומת הלב הניהולית שלה ואת משאבי האכיפה האזרחית שלה על מנת לכוון את התנהגות הדירקטורים ונושאי המשרה כך שינהגו על פי כללים של שקיפות ואתיקה, ובמקרים שהדבר יידרש לא תהסס לפעול כנגד דירקטורים במלוא עוצמתה תוך גיוס כל האמצעים העומדים לרשותם" כך אמר יו"ר רשות ני"ע, משה טרי בכינוס השנתי של הדירקטורים.

טרי, אשר דיבר על פיקוח הדירקטור על הדיווח הכספי, אמר כי "דוחותיה הכספיים של חברה הן תעודת הזהות שלה והיא נדרשת להציגם לפני המשקיעים שיאפשרו לה לממן את פעילותה. "ההכנה של דוחות כספיים מבוקרים הן עניין סבוך במיוחד... לדירקטוריון יש השפעה ישירה על כל אחד ממרכיבי פונקציית הייצור של הדוחות הכספיים והוא גם שחקן הווטו אשר ברצותו יאשר הדוחות וברצותו יורה לתקנם. מכל אלה, נובעת חשיבותו המכרעת של הדירקטוריון בפיקוח על הדיווח הכספי". מצב דברים זה מעורר, לדבריו, מיד את השאלות הבאות:

* מה הפעולות הנדרשות מהדירקטוריון לצורך פיקוח על הדיווח הכספי?

* מה הכשירויות הנדרשות מהדירקטורים השונים?

* האם סביר לדרוש כי כל הדירקטורים יהיו מעורבים במלאכת אישור הדוחות או שדי ואולי אף ראוי להותיר העניין בפני ועדת דירקטוריון המורכבת ממומחים לדבר?

בתשובה לשאלה שלישית אמר טרי "כל הדירקטורים ללא יוצא מהכלל מחוייבים ליטול חלק פעיל בתהליך אישור הדוחות. אני יודע שלא כולם שותפים לעמדתי אך לדעתנו לא מתקבלת על הדעת כי בנושא המצוי בלב ליבו של פיקוח הדירקטוריון על הפעילות העיסקית של החברה לא יהיו כל הדירקטורים שותפים וחייבים באותה המידה".

עוד אמר טרי, כי ברשות חוששים, כי דירקטורים שלא יוזמנו לישיבות אישור הדוחות "יישבו על הגדר" מבחירתם ולא יממשו חובתם לטפל באופן אקטיבי בענייני החברה.

באשר לשאלה האם לתקן את חוק החברות כך שוועדה של הדירקטוריון תוכל לאשר את הדוחות הכספיים אמר טרי, כי הרשות סבורה כי לא יתכן שלא כל הדירקטוריון ידון ויאשר מסמך גילוי כה משמעותי אשר לו גם משקל מרכזי ככלי פיקוחי פנימי. עוד לדבריו הדירקטור לא יכול להיות פסיבי שכן יש לו תפקיד פיקוחי אקטיבי ומעורבותו בכל הקשור לדוחות הכספיים צריכה להיות אקטיבית.

עוד אמר טרי, כי בימים אלה שוקדת הרשות על גיבוש תקנות בדבר קוד אתי שמטרתו לכוון התנהגותם של נושאי משרה ובהם דירקטורים ועובדים ולקבוע סטנדרטים לעניין דרך פעילותם באירגון. "מטרתו של קוד זה כפולה. עבור עובדי החברה מציג הקוד האתי עקרונות ברורים ומבהיר מהו סטנדרד ההתנהגות המצופה מהם ברמת פירוט גבוהה. כמו כן פרסום הקוד האתי מיועד להמחיש לציבור המשקיעים כי התאגידים המדווחים שקלו ובחנו את הדרישה להתנהגות אתית".

עמידתה בדרישות הגילוי מבטיחה ומשמרת את יכולתה של חברה לפעול בשוק ההון בעתיד, "היא מאפשרת לציבור לתת אמון בה, בדיווחיה ובנושאי המשרה בה ובסופו של יום אף תמשוך דווקא הון אנושי וכלכלי איכותיים יותר לחברה", אמר טרי.