שר התשתיות, פריצקי, הדיח את מנכ"ל מקורות, עמוס אפשטיין

יו"ר מקורות, אורי שגיא: "לפריצקי אין כל סמכות לפטר את אפשטיין"; שגיא מכנס מחר את דירקטוריון החברה כדי לדון בפיטורים

שר התשתיות הלאומיות, יוסף פריצקי קרא אתמול למנכ"ל מקורות, עמוס אפשטיין ללשכתו והודיע לו על סיום תפקידו.

החלטת השר התקבלה מאחר שבמשך כ-8 שנים בהן כיהן אפשטיין כמנכ"ל החברה, היא לא התייעלה כנדרש ולא יושם השינוי המבני, דבר שגרם לעיכובים בפיתוח משק המים.

לדברי פריצקי, יש לו סמכות מלאה לפטר אפשטיין.

זאת, לעומת טענתו של יו"ר מקורות, אורי שגיא, לפיה לפריצקי אין כל סמכות לפטר את אפשטיין, וכי הסמכות לפטר מנכ"ל חברה ממשלתית נתונה בידי הדירקטוריון בלבד, או בידי הממשלה בהרכב מלא, וגם אז רק לאחר שלמועמד לפיטורין התקיים שימוע, וזאת על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה.

עוד אמר שגיא, שהחלטת פריצקי מפתיעה מאוד, שכן הוא כלל לא טרח לעדכן את הדירקטוריון, התומך באפשטיין, וגם לא טרח להודיע לו על כוונתו לפטרו.

"אני מתפלא על כך שפריצקי, שהוא בעל השכלה משפטית, נקט בצעד כזה", אמר שגיא, "אם יש לו טענות, מוטב שיביא אותן תחילה בפני הדירקטוריון".

עוד אמר שגיא, שאם יש מישהו שמעכב את מימוש השינויים המבנים הם רשות החברות ומשרד האוצר, ולא אפשטיין, שביצע את כל המהלכים שיביאו ליעול החברה. עוד אמר שגיא, שבכוונתו לכנס את מועצת המנהלים ולדון בנושא. שגיא הוסיף, שהוא מתנגד למינוי סמנכ"ל הכספים לתפקיד מ"מ המנכ"ל, שכן לדעתו, הוא אינו ראוי לתפקיד.

יו"ר מקורות, אורי שגיא יכנס מחר (ד) את דירקטוריון החברה לישיבה שלא מן המניין כדי לדון במשמעות הודעתו של השר יוסף פריצקי למנכ"ל עמוס אפשטיין בדבר סיום תפקידו.

גורמים במקורות אומרים, שאפשטיין יפנה לבג"ץ, בדרישה לבטל את פיטוריו, ולדבריהם במקרה כזה יקשה על היועץ המשפטי לממשלה להגן על עמדת פריצקי. יצויין, ששר החקלאות, ישראל כץ, ניסה לפטר את ראשי מועצות היצור, אך בג"ץ מנע ממנו לעשות זאת.

בשבוע שעבר, במהלך כנס בנושא מים, הודיע פריצקי שלא יהסס מלפטר עובדים במגזר הציבורי שלא יעמדו ביעדים שהציב למשק המים, ובראשם יעדי ההתפלה. בדבריו הוא כיוון לעובדי נציבות המים, שלטענתו מעכבים את נושא ההתפלה. לכן החלטתו לפטר דווקא את אפשטיין נחשבת למפתיעה.

מנכ"ל מקורות, עמוס אפשטיין דוחה את טענותיו של השר פריצקי. "מי שמכיר את החברה ואת ההתייעלות הגדולה שנעשתה בה בתקופה שאני מכהן לא יכול להעלות את הטענות שהעלה השר. מי שיודע מה אמנם נעשה במקורות, היא מועצת המנהלים של החברה, ועל פי החוק היא זו שיכולה למנות ולפטר אותי. יש חוקים איך להתנהג בחברה עסקית".

אפשטיין מציין כי מקורות תחת ניהולו הצליחה לפני חודש לגייס 650 מיליון שקל באג"ח לאחר שקיבלה דירוג AAA מטעם חברת מעלות, וזאת לאחר שהיה ביקוש שיא של 900 מיליון שקל לאגרות. "ההנפקה המוצלחת שעשינו במחיר הכי זול במשק היא העדות הטובה ביותר לאמון בחברה. לא צריך יותר מזה השוק הוא שהצביע על אמון בחברה ".

באשר לשינוי המבני אומר אפשטיין, כי "השינוי המבני למעשה גמור וגם סיימנו להכין את תוכנית ההתייעלות שנדרשה מאתנו. מעבר לזה איני רוצה להגיב."