שטראוס-עלית: העסק המשפחתי ייחשף לציבור

מחלבות שטראוס וסלטי שטראוס יתמזגו עם עלית בעסקה של החלפת מניות ובפעם הראשונה בתולדותיה תחשוף משפחת שטראוס את הביצועים הכספיים של החברה

אחרי 3 ימים של ספקולציות בשוק ההון ו-9 "חודשי הריון קשים וארוכים", כפי שתיארה זאת עפרה שטראוס-להט, הודיעה היום קבוצת שטראוס עלית על עסקת בעלי העניין הגדולה של השנה, שצפויה להתבצע בחצי השנה הקרובה - מיזוג בין קבוצת עלית לבין כמעט כל פעילותה של קבוצת שטראוס (למעט פעילות הגלידות). בני המשפחה כינסו היום מסיבת עיתונאים מיוחדת במלון דן תל-אביב כדי לבשר על המהלך.

"משמעות ההחלטה היא הפיכת שטראוס עלית לחברה אחת, משפחה אחת וישות משפטית אחת, עם חזון והנהלה אחת", אמרה שטראוס-להט במסיבת העיתונאים. "תשעה חודשים של הריון הולידו את האיחוד הזה, תשעה חודשים של דיונים, לבטים, ישיבות דירקטוריונים וסערות רגשות לא מעטות. זה היה הריון קשה, חבלי הלידה כאבו אבל עברנו אותם מתוך רצון עז להגיע לראייה משותפת של העתיד".

"כמשפחה", הוסיפה שטראוס-להט, "התהליך מחובר לדי.אן.איי של משפחת שטראוס, לפיו, אם זה טוב ונכון לעסק, אז זה טוב למשפחה, ושזהו סדר הדברים. אני משוכנעת שיום אחד ניזכר ביום הזה כיום שבישר את כל ההצלחות העסקיות והאישיות שבאו בעקבותיו".

על פי התוכניות, המיזוג יתבצע על ידי החלפת מניות קבוצת שטראוס בשטראוס מזון טרי, תמורת מניות עלית. עדיין לא נקבע יחס ההמרה, והוא יקבע לאחר ששטראוס ועלית יקבלו הערכות שווי חיצוניות לשתי החברות.

בני המשפחה הדגישו, כי גם לאחר המיזוג הם ימשיכו להחזיק במניות החברה הבורסאית, ששנה ישונה לשטראוס-עלית, באמצעות חברה פרטית, שתיקרא שטראוס עלית אחזקות. זאת בעקבות ההערכות, כי הצעד שנוקטת הקבוצה נועד להנזיל את אחזקות בני המשפחה, ולהפוך אותן למניות סחירות.

ארז ויגודמן, שיכהן כמנכ"ל שטראוס עלית הבורסאית (כיום הוא מנכ"ל החברה הפרטית שמחזיקה בעלית ובשאר פעילויות שטראוס), הדגיש כי מניות המשפחה יוחזקו באמצעות החברה הפרטית, כך שאף אחד מבני המשפחה לא יוכל לממשן בעצמו.

החברה הפרטית תחזיק גם בפעילות גלידות שטראוס, בה מחזיקה החברה 49% (51% מוחזקים בידי יוניליבר), ושלא תיכלל בעסקה הנוכחית.על פי המבנה החדש, תחזיק שטראוס-עלית הבורסאית בחטיבות הישראליות של הקבוצה: המחלבות (80%, היתרה בידי דנונה), סלטי שטראוס, עלית מלוחים (50%, היתרה בידי פריטו ליי האמריקנית), עלית קפה, עלית מתוקים (שמחזיקה גם במקס ברנר), פעילות ה-(AFH (Away from home - מרכזת את פעילות נקודות המכירה של הקבוצה, כגון רשת (Coffee to go) והיחידות שנרכשו לא מכבר: 51% ממכוורות יד מרדכי ופעילות אנרג'י.

הנעלם הגדול ביותר בעסקה הוא השווי שינתן לפעילות שטראוס. החברה, באופן מסורתי, שומרת את נתוניה העסקיים קרוב מאוד לחזה, ונמנעה עד כה לשחרר את תוצאותיה. היום חשפה עפרה שטראוס-להט, יו"ר הקבוצה ובתו של מיכאל שטראוס, כי היקף המכירות של שטראוס עלית כולה הסתכם אשתקד בכ-3.44 מיליארד שקל (כולל עלית אינטרנשיונל, לה מכירות של כמיליארד שקלים). כיוון שמכירות קבוצת עלית הסתכמו אשתקד בכ-2.2 מיליארד שקל, עולה כי מכירות שטראוס מזון טרי (המחלבות והסלטים) הגיעו ל-1.2 מיליארד שקל. על-פי הערכות הרווח התפעולי של שטראוס מזון טרי הגיע אשתקד לכ-150 מיליון שקל ועל-פי נתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי הרווח התפעולי ברבעון הראשון עמד על כ-32 מיליון שקל, המשקף עלייה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

על-פי הערכות בשוק ההון הערכת השווי לשטראוס תנוע סביב 250 מיליון דולר ל-300 מיליון דולר, ויש כאלו שאף העריכו שמדובר במספר גדול יותר. צריך לשים לב שעלית נסחרת כיום לפי שווי של כ-380 מיליון דולר, כך ששטראוס עשויה לקבל שווי דומה מאוד לעלית, למרות שהיא מרכיבה רק כ-35% ממכירות החברה הממוזגת. הסיבה לכך פשוטה: שטראוס חברה הרבה יותר רווחית מעלית.

כך או כך, שווי שתי החברות ייקבע על ידי ועדה חיצונית שתוקם על ידי הדירקטוריונים, ותכלול את הדירקטורים החיצוניים בעלית, ואת ד"ר אריה עובדיה. הוועדה תגבש את הערכות השווי ואת יחסי ההמרה בין מניות שטראוס ועלית, שיוצעו לצדדים. ויגודמן מעריך, כי כל הליכי המיזוג, כולל ההליכים המשפטיים, יסתיימו תוך חצי שנה, כלומר - בסמוך לסוף השנה. "אנחנו, ואני מתכוונת כעת למחלבה, הרגלנו את עצמנו להסתכל קדימה, לעתיד", אמרה היום שטראוס-להט. "כשרכשנו את עלית, הפעילות שלה הייתה גדולה בהרבה מזו של המחלבה. אז העדפנו לתת לכל חברה להתפתח בפני עצמה, ולא לזעזע את המבנה של הקבוצה. כיום אנו רואים את הפירות, כששטראוס הגיעה לרמת המכירות של עלית, שבעצמה המשיכה לצמוח בשוק המקומי.

"כיום אנחנו חושבים ששתי החברות בשלות למהלך המיזוג. יש לנו מספיק 'קפטנים' שיוכלו להנהיג את החברה כגוף אחד גדול. העולם העסקי ושוק המזון השתנו בשנים אחרונות, וגם אנחנו חייבים להתאים את עצמנו לפני שיהיה מאוחר מדי".

אחת הבעיות של עלית הוא נושא מבנה ההון של החברה, המורכב משני סוגי מניות (1 ו-5 שקלים ערך נקוב). לא פעם נשמעו קריאות בשוק ההון לחברה לאחד את המניות, מה שיפשט את מבנה ההון שלה, ואף עשוי להכניסה לרשימת המעו"ף (שווי השוק המאוחד של החברה עומד על 390 מיליון דולר, אך איחוד מבנה ההון צפוי להגדיל את שווי השוק כשהדיסקאונט על מניות ה-5, הנחותות מבחינת זכויות ההצבעה, יעלם).

עד תחילת השנה קבוצת שטראוס סירבה לבצע איחוד הון למניות עלית, שכן מהלך כזה היה מוריד את זכויות ההצבעה שלה מתחת ל-50% (בשל נחיתותן של מניות ה-5). בחודשים האחרונים הגדילה הקבוצה את אחזקותיה בעלית, שבמקביל "הרדימה" מניות באמצעות רכישתן על ידי חברה-בת. כיום מחזיקה קבוצת שטראוס-עלית ב-50.9% מהון החברה, המעניק לה 61.3% מזכויות ההצבעה.

לאחרונה נודע, כי קבוצת שטראוס הסירה את התנגדותה לאיחוד מניות עלית, ולדברי ויגודמן, מהלך המיזוג בין החברות יכלול גם את איחוד ההון המתבקש.