אפיקס: מגמת טווח קצר מובהקת לעלייה בדולר, אך בטווח הארוך עדיין צפי לירידה

"מהלך דומה של התחזקות הדולר מול השקל מתרחש כעת גם מול מטבעות בלוק הדולר"

"הפיחות בשקל ממשיך זה שבועיים ברציפות. המהפך החל ב-7 ביולי ברמת 4.28 ואינו מוגבל לשקל בלבד. מהלך דומה של התחזקות הדולר החל באותה תקופה גם מול מטבעות בלוק הדולר". כך כותבים כלכלני אפיקס, בסקירת המט"ח השבועית שלהם.

בדולר קנדי ובדולר אוסטרלי החל השינוי ביום ה' (3 ביולי) ובדולר ניו-זילנדי הוא החל במקביל לשקל, ביום ב' (7 ביולי). "המכנה המשותף לכל המטבעות הללו", כותבים באפיקס, "הוא פערי ריבית עדיפים מול הדולר האמריקאי והתחזקות ניכרת מולו במהלך השנה האחרונה".

השקל התחזק מול הדולר בשנה האחרונה כ-14%, הדולר הקנדי התחזק כ-17%, האוסטרלי 30% והניו-זילנדי 33%. "יכול להיות שמדובר בשינוי גישה בקרב המשקיעים והבנקים הזרים, כתוצאה מציפות להורדות ריבית נוספות במטבעות אלה ומשיפור שנרשם בכלכלה האמריקאית", כותבים הכלכלנים, "אבל, יכול להיות שמדובר בתיקון טכני בלבד".

לפי אפיקס, מימושי הרווחים בפוזיציות השורט דולר של הבנקים הזרים הם הסיבה המרכזית לשינוי המגמה, אולם מספר גורמים עשויים להסביר את המהלך:

1. הסדקים בהפסקת האש מול הפלשתינאים.

2. הירידה השלישית ברציפות באינפלציה והציפייה לאינפלציה שנתית הנמוכה מ-1% ובעקבות זאת ציפיות להורדות ריבית נוספות.

3. הודעתו של שר האוצר נתניהו כי הגירעון בתקציב 2003 צפוי להיות כפול מיעד ה-3% מהתוצר.

ובאפקיס מסכמים: "אולי כל אלה אינם אלא תירוצים למימוש רווחים עסקי עם התקרבות השקל לרמת התמיכה המרכזית ב-4.20. בינתיים, נשארים רב הסוחרים המקומיים מחוץ למשחק ומחכים להתבהרות המגמה, כשברקע צעדת נשים חד-הוריות לעבר ירושלים, בתי חולים על סף קריסה ויצואנים המשוועים לעזרה בצורת דולר חזק.

"אם תמשיך מגמת התחזקותו של הדולר, הוא צפוי בשבוע הקרוב להיסחר בטווח 4.40-4.52. מגמת הטווח הקצר מובהקת לטובת הדולר, מגמת הטווח הבינוני מתחילה ליישר קו ומגמת הטווח הארוך עדיין מצביעה לכיוון מטה. שינוי כיוון בטווח הקצר יתאפשר רק אם ייחלש הדולר מתחת ל-4.40, ותסריט זה עשוי לסלול את הדרך חזרה לרמת 4.37. שבירה של 4.37 תהפוך את מגמת הטווח הבינוני, ותחל החזרה לעבר 4.30".