קבלן שהשכיר דירות ישלם מע"מ כאילו נמכרו

מנהל מע"מ ראה בהשכרת הדירות על-ידי החברה כ"שימוש לצורך עצמי", ולכן הגדיר את הפעולה כ"מכר". בהתאם לכך, חייב את החברה לפיתוח במע"מ על עיסקאות השכירות כאילו היו עיסקאות של מכר

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע לאחרונה, כי על קבלן אשר בנה דירות והשכיר אותן מיד עם סיום הבנייה - לשלם מע"מ על הדירות כאילו נמכרו.

בכך דחה השופט עוני חבש ערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, נגד מנהל מע"מ. חברה קבלנית הקימה עבור אגודה שיתופית שכונת מגורים בת 30 יחידות דיור.

במסגרת ההסכם בנתה גם 5 דירות עבורה. 5 מהדירות הושכרו לאחר גמר בנייתן על-ידי החברה.

מנהל מע"מ ראה בהשכרת הדירות על-ידי החברה כ"שימוש לצורך עצמי", ולכן הגדיר את הפעולה כ"מכר". בהתאם לכך, חייב את החברה לפיתוח במע"מ על עיסקאות השכירות כאילו היו עיסקאות של מכר.

על כך ערערה החברה, באמצעות עו"ד יעקב קסטל. החברה טענה, כי יש לחייב אותה במע"מ על מחיר העיסקה כעיסקת שכירות, ולא כעיסקת מכירה. השופט חבש מקבל את עמדת מנהל מע"מ, כי יש לסווג את העיסקה כעיסקת מכר רעיונית, ולחייב את החברה בהתאם כאילו נעשתה עיסקת מכירה ממשית.

חבש מציין, כי החברה ניכתה מס תשומות עבור בניית הדירות שייעודן היה מכירתן. בפועל, בגמר הבנייה פעלה החברה לשם השכרת הדירות עד למכירתן. לכן, על פי החוק, יש לראות כעיסקת מכר את עיסקת ההשכרה, וזאת כאשר המשכיר הוא שבנה את הדירות.

לאור האמור, חייב חבש את החברה במע"מ וקבע, כי יש לתמחר את העיסקה על בסיס המחיר שהיה משתלם בעדה בתנאים רגילים. עוד קבע, כי בעתיד, בעת מכירת הדירות, אין לחייב את החברה פעם נוספת במע"מ.

עם זאת ביקש השופט להביא לתשומת ליבו של המחוקק, כי בחוק אין כל התייחסות לסוגיית המכר בעתיד, והחוק כיום פותח פתח לחיוב המכר בעתיד במע"מ. זאת, מבלי לקחת בחשבון את המכירה הרעיונית. דבר זה, אומר חבש, עומד בניגוד לעקרונות השיטה שאין גובים מע"מ פעמיים. (ע.ש 9066/01).