מחזורי מסחר נמוכים בבורסה; אגיס חזרה לטפס

[ לארביטראז ; לאתר קרנות ] מחזור המסחר הסתכם ב-233 מיליון שקל; עליות קלות במניות הבנקים; טבע נחלשה 0.3%

יום המסחר בבורסה בתל אביב נפתח היום כמו בעשרת הימים האחרונים: ירידות שערים מתונות תוך מחזורי מסחר מגוחכים, כשהמדדים המובילים יורדים בשיעורים של עד 0.6%. אלא שבשעות הצהרים הפתיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כשהודיעה שהצמיחה ברבעון הראשון של השנה הייתה גבוהה מכפי שסברו תחילה (מיד נפרט על כך). בעקבות זאת קפצו מיד המדדים לעליות של עד 0.5%, אולם אלה לא החזיקו לזמן רב ונמחקו תוך דקות.

בהמשך עוד ניסו המדים לחזור ולטפס, אולם גל של מכירות בסיום שוב לחץ אותם למטה, ובסופו של נסגר מדד תל אביב 100 בלא שינוי של ממש, ומדד תל אביב 25 עלה ב-0.1%. מחזורי המסחר נותרו נמוכים ביחס לחודשים האחרונים, אולם נרשמה בהם היום עלייה קלה ביחס לשבועיים האחרונים, ואלה הסתכמו בכ-235 מיליון שקל (מהם כ-190 מיליון שקל במניות המעו"ף).

הלמ"ס מפתיעה בנתוני הצמיחה

אז מה הייתה ההפתעה הגדולה של הלמ"ס? ובכן, על פי הנתונים שהלשכה פרסמה היום, עולה כי הצמיחה ברבעון הראשון של השנה הסתכמה ב-3.6% בקצב שנתי. מדובר בעדכון מפתיע לטובה ביחס האומדנים הקודמים, שדיברו על צמיחה של 2.5% בלבד.

עדכון הצמיחה כלפי מעלה נבע בעיקר מעלייה חדה של 18.5% בייצוא הסחורות והשירותים ועלייה של 6.5% בצריכה הציבורית - ללא הייבוא הביטחוני. מנגד, נמשכת הירידה החדה בצריכה הפרטית, כאשר הצריכה ברבעון הראשון ירדה ב-7%. מדובר בירידה של 8.4% ברמת החיים לנפש.

אבל לא כדאי למהר עם בקבוקי השמפניה. נתוני הלמ"ס אומנם חיוביים מאוד, אבל אסור לשכוח את הנתונים שפורסמו אתמול, שהיו הרבה פחות אופטימיים: נתוני הייצור במשק והמדד המשולב.

הייצור התעשייתי במשק ירד בחודשים אפריל-מאי ב-2.4% בקצב שנתי, בהמשך לירידה של 1.6% ברבעון הראשון. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הייצור התעשייתי ירד אשתקד ב-1.9%, בהמשך לירידה של 4.9%. לפיכך, מתחילת האינתיפאדה, באוקטובר 2000, ירד הייצור התעשייתי ביותר מ-9%. כלכלני הלמ"ס מסרו גם, כי באפריל-מאי נרשמה ירידה של 1.8%, בחישוב שנתי, במספר השכירים במפעלי התעשייה, בהמשך לירידה של 1.6% ברבעון הראשון. וזאת, בהמשך לירידה של 4% במספר השכירים אשתקד, צמצום של 13,500 שכירים במפעלי התעשייה.

אחרי הנתונים השליליים שפרסמה אתמול הלמ"ס, הוסיף גם בנק שישראל כותרות שליליות. על פי בנק ישראל, המדד המשולב למצב המשק ירד ביוני ב-0.3%, בהמשך לירידה דומה בחודש קודם וירידה חדה יותר של 0.5% בחודש אפריל. במחלקת המחקר של הבנק מציינים, כי המדד מצביע על המשך המיתון במשק.

גם בראיה הרבעונית המדד לא מצביע על תפנית חיובית בפעילות: המדד ירד ב-1.1% ברבעון השני, בהמשך לירידה דומה ברבעון הראשון. ראוי לציין, כי נתוני המדד לחודש יוני הושפעו מעדכונים כלפי מטה של נתוני הפדיון לחודש אפריל והייצור התעשייתי לחודש מארס, שבוצעו ע"י הלמ"ס.

בקיצור, אולי עדכון נתוני הצמיחה היום מעודד מעט, אבל אם נסתכל על התמונה הכוללת (וזה עוד לפני שדיברנו על המשך הגידול במספר הבלתי מועסקים ומקבלי השלמת ההכנסה מהביטוח הלאומי), הרי שמצב המשק עדיין אינו נותן אפשרות לחגיגות גדולות, ולכן כדאי לאפסן בינתיים את בקבוקי השמפניה, לפחות לכמה חודשים טובים.

השחקנים מגלגלים חוזים

יומיים לפני פקיעת אופציות המעו"ף ליולי, ועל פי הנתונים שמזרימים לנו השחקנים נראה, כי חלק גדול מהחוזים גולגלו ביומיים האחרונים לחודש הבא. כזכור, בשבוע וחצי האחרונים ציינו כאן כמה פעמים שהשחקנים מחזיקים בכמות גדולה של נכס בסיס (מניות המעו"ף) כנגד חוזים שכתבו, וכי הדבר עלול ללחוץ את הפקיעה חזק למטה.

כמו בחודשים האחרונים, ציינו שגם החודש יתכן שהלחץ ייחלש לקראת הפקיעה עצמה, אם השחקנים יגלגלו את הפוזיציות בחודש, על מנת למנוע מהשוק ליפול. עם זאת, בניגוד לחודשים קודמים, הפעם הגלגול קשה יותר, בעקבות הירידה ברמת הנזילות בשוק בשבועות האחרונים.

אביחי מזור, מנכ"ל גידורים, אמר לנו היום שביומיים האחרונים דווקא נרשמה פעילות ערה של גלגול החוזים הלאה. להערכתו, אם בשבוע שעבר דיברנו על כמות נכס של מיליארד וחצי שקל שהחזיקו השחקנים, הרי שלהערכתו היום כבר ירדה הכמות לכ-950 מיליון שקל והוא מעריך שגם מחר ימשכו הגלגולים, כך שצפויה בסך הכל פקיעה "נורמלית" ביום חמישי.

לדברי כמה שחקנים, פעילות גלגול החוזים התגברה ביומיים האחרונים והיא צפויה להמשך גם מחר. על פי ההערכות, חלק גדול מהחוזים כבר גולגל, ואכן ראינו עליה מסוימת בפעילות באופציות הארוכות ביומיים האחרונים. פעילות זו תימשך כנראה גם מחר, כך שעיקר הלחץ על המדדים לקראת הפקיעה צפויה להיחלש עד המהלך עצמו, ביום חמישי בבוקר.

ביומיים האחרונים אכן ראינו בשוק פעילות שמאפיינת גלגולי חוזים: פעילות ערה באופציות הארוכות, כשסטיות התקן שלהן יורדות ביחס לקצרות. בשוק מצפים, כאמור, שהפעילות תימשך גם מחר, וכי הלחץ השלילי שצפו על המדדים בפקיעה ילך וייחלש עד למהלך עצמו. נראה.

הבנקים משכו למעלה

מניות הבנקים החזיקו היום את השוק למעלה. מניית בנק הפועלים עלתה ב-0.7%, ולאומי טיפסה ב-0.6% - שתיהן במחזורים נמוכים יחסית. בשוק ההון צופים, כי הבנקים צפויים להציג תוצאות טובות ברבעון השני, בעיקר בזכות ההתאוששות המרשימה של השווקים והמדדים השליליים.

על פי הערכות האנליסטים, הנהנה הגדול צפוי להיות בנק הפועלים, שתיקון השווקים ופערי מדד בגין/ידוע מחד, והמהלך המתוקשר של פיטורי מאות העובדים בתום השנה שעברה אשתקד, צפויים לתרום לו עד 100 מיליון שקל לרווח הנקי. בנוסף, בשוק ההון מעריכים, כי בנק הפועלים צפוי להכריז על דיבידנד עד סוף השנה, מה שמעודד את העליות בשער המניה.

אגב, היום נרשמה עסקה גדולה בשוק, בה החליפה ידיים חבילה של אג"ח של לאומי מימון בהיקף של 10.3 מיליון שקל בעסקה בודדת. ביום חמישי שעבר חל יום האקס לתשלום הריבית השנתי של האיגרת, שמשלמת ריבית של 5.05% צמוד למדד. כנראה ששני גופים מוסדיים החליטו היום להעביר ביניהם את החבילה הגדולה, והם עשו זאת דרך הבורסה.

היום גם החל המסחר באיגרות החוב החדשות מסוג תבור שהנפיקה אקסלנס בסוף השבוע שעבר. ביומן הראשון זכו האיגרות לקבלת פנים חמה, עם מחזור ענק של 10.5 מיליון שקל. בית ההשקעות יחל מחר במכרז המוסדי בהנפקת ה"הר" החדש, החרמון, שהוא אג"ח מובנה (Structure) שמתבסס על הריביות השקליות. המכרז הציבורי יערך ביום חמישי הבא (ראה הרחבה בעמודי "שוק ההון").

בין המניות הגדולות שראינו היום בהן פעילות 'רגילה': טבע ריכזה את המחזור הגדול בשוק, כרגיל, ורשמה ירידה קלה של 0.3%. כי"ל המשיכה לרדת, היום ב-1.1% נוספים, ומכתשים אגן איבדה 1.2%. באגיס נרשמה מגמה מעורבת לאורך מרבית שעות המסחר, אולם לקראת הסגירה ראינו בה גל של קניות, שהעלה אותה ב-3%, אחרי תקופה ארוכה של מימוש רווחים במניה.

הבורסה הודיעה היום על שינוי אופן חישוב שווי השוק של החברות, המחזיקות במניות רדומות, כך שהמניות הרדומות לא יכללו עוד בשקלול שווי השוק של החברות הללו (השינוי לא חל על חברות שמחזיקות במניות של עצמן דרך חברות בנות). על פי הודעת הבורסה, ב-4 בספטמבר (יום ה') יעודכן שווי השוק של החברות הבורסאיות להן מניות רדומות, כאשר משקלן במעו"ף יעודכן רק ב-7 בספטמבר (יום א'). כדי למנוע ספקולציות, המסחר במניות המעו"ף ב-4 בספטמבר יתנהל על פי המתכונת החדשה למסחר במניות שנגרעו/התווספו למדד המעו"ף (הרחבה בעמודי "שוק ההון").

בבורסה לא נוקבים בשמות, אבל ברור שמי שתפגע בעיקר מהמלך היא אלקו החזקות , שעלולה למצוא את עצמה מחוץ למעו"ף בעקבות השינוי. כיום 15.9% ממניות אלקו נחשבות כרדומות, ולאחר המהלך ירד שווי השוק שלה מ-397 מיליון דולר ל-334 מיליון דולר בלבד. אלא שאלקו יכולה להעביר את המניות לאחזקתה של חברה-בת, ואז היא תישאר במעו"ף גם לאחר השינוי.

כך או כך, היום המשקיעים כבר הצביעו ברגליים, ומניית אלקו השילה 2% במחזור בינוני.

נסיים בתדיראן קשר , שעלתה היום ב-2.9%. ערן יעקובי, אנליסט באילנות בטוחה, פרסם היום המלצת "קנייה" למניה במחיר יעד של 169.5 שקל, 70% מעל לשוק.

הדולר שוב מתחת ל-4.4 שקלים

נדנדת המט"ח נמשכה גם היום. אחרי פרץ העליות של השבועיים האחרונים, שנקטע בסוף השבוע שעבר, המשיך היום הדולר להיחלש מול השקל, והשיל 0.77% נוספים ל-4.392 שקלים.

גם בעולם נחלש המטבע האמריקני מול שאר המטבעות, כשמול האירו הוא נסחר ב-1.133 דולר לאירו. מול השקל נחלש האירו היום ב-0.22% וירד שוב מתחת לרף ה-5 שקלים ל-4.9895 שקלים.