אורלב הורה לנציגיו בוועדת קמא - לפרוש

הודיע כי צוות שרים יגיש בשבוע הבא לקבינט החברתי-כלכלי תוכנית לתמרוץ חד הוריות לעבוד

נמשכות האי-בהירויות בהודעות שר הרווחה, זבולון אורלב, בפרשת האמהות החד הוריות והגזירות הכלכליות.

מהודעה ראשונה שפירסם היום אורלב עולה, שהוא הורה לשני נציגיו בוועדת השופט קמא לא להשתתף בה, משום שכתב המינוי יצא בחתימתו של שר האוצר בלבד, ולא בצירוף גם של חתימתו, כפי שסוכם.

במכתב ששיגר לשר האוצר, בנימין נתניהו, כתב אורלב: "הופתעתי להיווכח, כי יצא מלפניך כתב מינוי עצמאי, שתוכנו אינו מקובל עלי, באשר אין בו מענה לצרכי הקיום של האוכלוסייה הנפגעת יותר מאשר באחד הקיצוצים בגימלאות. לפיכך איני רואה עצמי שותף לוועדה זו. הנחתי את נציגי מהביטוח הלאומי ומאגף הרווחה בעיריית באר שבע, שלא לקחת בה חלק".

לאחר שעה פירסם אורלב הודעה נוספת. לפיה, צוות השרים אולמרט-נתניהו-שטרית, והוא עצמו, יגישו בשבוע הבא לקבינט החברתי-כלכלי תוכנית מוסכמת לתמרוץ נשים חד הוריות לצאת לעבודה. וזאת, בתום ישיבה לילית ארוכה שנמשכה עד 3:00 לפנות בוקר במשרד האוצר.

לדברי אורלב, מוסכם על צוות השרים העיקרון, שלפיו הכנסתה הפנויה של אם שתצא לעבוד תהיה גבוהה יותר מהכנסת לפני הקיצוץ. עוד אמר, שהשרים הסכימו, כי המענק שיינתן לנשים לא ייחשב כהכנסה לצורך חישוב זכאות להבטחת הכנסה.

אורלב מציין עוד, כי סוכם גם, שצוות מנכ"לים יגבש גם המלצות בשאלות האחרות השנויות במחלוקת, אך המלצותיהם יוגשו לאישור הקבינט בעוד שבועיים. מדובר בפריסת הקיצוץ בקיצבאות על פני שלוש שנות תקציב; הצהרת ממשלה, כי לפחות עד סוף 2004 לא יהיו קיצוצים בגימלאות ובשירותי הרווחה; יוחזרו דמי אבטלה בתקופת הכשרה מקצועית במקצועות נדרשים; יוגדל המס על העסקת עובדים זרים; תוגבר האכיפה וחקירות הביטוח הלאומי לאיתור מתחזים.

מהודעת אורלב משתמע, שהשרים אולמרט, נתניהו ושטרית, מתנגדים להמלצותיו בסעיפים אלו.

יצוין, שהאמהות החד הוריות עצמן לא מקבלות את תוכנית הפשרה של אורלב, ודורשות לפרוס את הקיצוצים בקצבאות על פני 5 שנות תקציב, החל מ-2004. וזאת, רק לגבי נשים חד הוריות שתצאנה לעבודה. בנוגע לאלה שלא ייצאו לעבודה, דורשות האמהות החד הוריות לבטל כליל את הגזירות החברתיות.