לא מאבדים תקווה: חברת נפט חדשה תחפש נפט בים המלח

גינקו: באיזור עין גדי נמצאו מלכודות נפט פוטנציאליות בעומקים רדודים

גינקו חיפושי נפט, חברה חדשה בתחום, הודיעה אתמול (ה') כי בכוונתה לבצע בקרוב קידוחי מים עמוקים בים המלח על מנת למצוא נפט. בימים אלה מסיימת החברה, הנשלטת על ידי רמי קרמין, את השלבים הסופיים של הבדיקות הסייסמיות באתר החיפושים החדש הממוקם בעין גדי.

בדיקות אלו הן השלב האחרון בסידרת מחקרים ומיפויים שהחלו לפני כשנה. בעוד כחודשיים מתכננת החברה לבצע קידוח מבנה ראשון באתר.

גינקו קיבלה ממשרד התשתיות היתר לחיפושי נפט באזור ים המלח לפני כשנה. היא הקימה צוות מקצועי ישראלי בשיתוף גיאולוגים רוסיים. כראש הצוות משמש ד"ר אילן ברונר, שהיה בעבר מבכירי המכון הגיאופיזי בארץ. בצוות חבר גם הגיאולוג ד"ר אלי טננבאום.

בסוף מאי השנה סיים הצוות את פרויקט המיפוי הגיאופיזי של אגן ים המלח. לדברי הצוות, עולה תמונה מפתיעה, כי באיזור עין גדי נמצאות מלכודות נפט פוטנציאליות בעומקים רדודים יחסית. הממצאים גם העלו, כי מלכודות נפט פוטנציאליות נמצאות בצפון האגן בעומקים פחותים מאשר בדרום האגן, שבעבר היה איזור חיפושים פעיל יותר.

ד"ר טננבאום וד"ר מיקי גרדוש מהמכון הגיאופיזי השלימו תוצאות אלו במעבדות בגרמניה, העוסקות במודלי זרימת נפט שטרם נעשו עד כה בארץ. לדבריהם, תוצאות המחקר אוששו את ההנחה, שחלק ניכר מהנפט שנוצר באגן ים המלח נדד מערבה לאזורים הנמצאים בתחום ההיתר של גינקו.

יצוין, כי עד היום לא נמצאו בארץ תגליות נפט מסחריות. לעומת זאת, נמצאו תגליות גז טבעי משמעותיות מול חופי אשקלון. באחרונה גם ניסיונות למצוא תגליות גז טבעי נוספות נכשלו. שותפות ים תטיס נטשה את קידוח "חנה 1" שמול חופי מרכז הארץ, ואילו גבעות עולם, המחפשת נפט ליד כפר סבא, דיווחה על תוצאות מאכזבות.