מפעל ברבור לפסיפס ייסגר; 43 עובדיו יפוטרו

שטח המפעל יושכר * יבואנית הפסיפס דיגמי פנתה לתמ"ת בבקשה לבטל את הגדלת המכס

מפעל ברבור מעכו, המייצר פסיפס לחיפוי חיצוני, ונותר היחיד בתחומו המתחרה בייבוא, ייסגר סופית בסוף החודש, יפטר את 43 עובדיו ויפסיק את ההתקשרות עם 15 עובדי קבלן.

לפני עשרה ימים קיבלו עובדי המפעל מכתבי פיטורים, והפגינו בשטח המפעל נגד הפיטורים, תוך שהבעירו צמיגים והציגו ארון קבורה. בתקופה זו אפשר מנכ"ל החברה, אילן אלדן, המשך ייצור מצומצם והעסקת העובדים עד סוף החודש, כדי לנצל ייצור מלאים קיימים.

ההחלטה על סגירת ברבור, מקבוצת טרי איי, התקבלה לאחר שבוטלה תוכנית קודמת של החברה להעתקת הייצור לירוחם, ומיזוג הפעילות עם פעילות מפעל פניציה, גם הוא מקבוצת טרי איי. הנימוק לאי ביצוע התוכנית היה אי קבלת התמיכה שביקש ברבור ממשרד התמ"ת, למימון עלויות העתקת המפעל לירוחם.

אלדן אמר ל"גלובס", כי בימים האחרונים פנתה החברה לשר התמ"ת, אהוד אולמרט, בבקשת סיוע נואשת, כאפשרות אחרונה להצלת המפעל, אולם היא טרם נענתה.

ככל הנראה, הבקשה לא תיענה, שכן בנוסף לבקשת סיוע ב-3 מיליון שקל מהקרן לסיוע למפעלים במצוקה (לצורך הון חוזר), ביקשה עוד החברה פטור כולל מתשלום מס קנייה. כן ביקשה, כי התמ"ת יטיל היטל מגן על כל האריחים המתחרים המיובאים מסין.

אלדן אמר עוד, כי הקבוצה תמכור את המלאי ותשכיר את השטח, עם סגירתו הסופית של מפעל ברבור ב-1 באוגוסט. הפעילות היחידה שתימשך תהיה במפעל קטן סמוך, המייצר לבנים ומלט חסיני אש ומעסיק 8 עובדים.

בתוך כך נודע, כי נציגיה המשפטיים של חברת א. דיגמי, המייבאת ומשווקת פסיפס קרמיקה, פנו למשרד התמ"ת, בבקשה כי יבטל את הצו להגדלת המכס, "הואיל וההצדקה היחידה לשינויו של צו תעריף המכס היתה הגנה על המפעל המסוים מפני ייבוא מתחרה".

לטענת עוה"ד אביגדור דורות ואיילה לוי, יש לבטל את צו תעריף המכס המוגדל המוטל על ייבוא פסיפס וקרמיקה, בשל המצב הקשה בשוק הבנייה והצורך בהוזלת עלויות הבנייה, בהן חיפוי בניינים, מבלי לפגוע ביצרן המקומי אשר ממילא מפסיק את פעילותו.