מעשה בעירייה, שר וחריגת בנייה

האם אברהם פורז מנצל את מעמדו כשר הפנים, על מנת לקבל אישור לחריגת בנייה בביתו באפקה? נציג ש"ס בעירייה טוען שזהו המצב; פורז והעירייה אומרים: אין שום קשר

"מר פורז, שר הפנים והממונה על הרשויות המקומיות, מנצל את כוח השלטון והשררה ומגיש בקשה בידיעה שעיריית ת"א לא תרצה 'להסתבך' עם השר הממונה".

כך כותב חבר מועצת עיריית תל-אביב וממלא מקום יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הרב נתן אל-נתן מסיעת ש"ס, בתגובה להחלטת הוועדה המקומית לאשר בקשה לשינוי תב"ע שהגיש פורז לגבי ביתו בשכונת אפקה.

בשבוע שעבר אישרה הוועדה המקומית שינוי לקו בניין אחורי לביתו הפרטי של פורז באפקה. הבקשה הוגשה לראשונה בשנת 1998 לאחר שפורז קיבל הקלה ל-5 מטר מקו בניין, במקום 7, הקלה שהותנתה באי פתיחת פתחים בקיר הרלוונטי.

פורז ביקש כאמור לפתוח פתחים בקיר, בקשה שנדחתה על-ידי הוועדה המקומית בנימוק שמדובר בפתרון נקודתי. פורז עירער באותה שנה לוועדת הערר המחוזית שהחליטה, כי "בנסיבות בהן הוצא ההיתר, אין מניעה להפקיד תוכנית נקודתית, בתנאי שתתוקן כך שהוראותיה תאפשרה שינוי".

ועדת הערער קבעה בשעתו, כי החלטה זו מתייחסת להפקדת תוכנית זו בלבד, ואין בה כדי להוות המלצה או הבעת עמדה ביחס לאישורה. יצוין, כי בעת הגשת התוכנית הראשונה והערר, כיהן פורז כחבר אופוזיציה מטעם סיעת שינוי בכנסת.

לאחרונה, לאחר היבחרו לתפקיד שר הפנים, פנה פורז שוב לוועדה המקומית וביקש לשנות את התב"ע על-פי המלצת ועדת הערר המחוזית. לדברי אל-נתן, נמנע פורז מלהגיש את בקשתו בשנים האחרונות, מאחר וידע שהוועדה המקומית לא תאשר את הבקשה - שכן היא חריגה ולא מקובלת.

אל-נתן פנה ליו"ר הוועדה המקומית, דורון ספיר, ולמהנדס העירייה, דני קייזר, וביקש לעלות את הנושא לדיון במליאת מועצת העיר בכדי לדחות את הבקשה.

מלשכתו של פורז נמסר בתגובה: "לא נעשה כל ניסיון לנצל את מעמדו כשר, והבקשה הוגשה לאחר שוועדת הערר קיבלה את הערעור ואף המליצה על שינוי התב"ע".

מעיריית ת"א נמסר, כי הוועדה המקומית דנה בכל תוכנית לפי עניינה ולא לפי מגיש הבקשה. במקרה זה, אימצה הוועדה את מסקנות ועדת הערר, והתוכנית הופקדה להתנגדויות כמקובל.